اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 29, 2015
22:37 جمعه، 8ام خردادماه 1394
کد خبر: 70554

محصولات تازه گوگل و هواوی برای علاقه‌مندان به اینترنت اشیا

درحالی‌که گوگل از پلت‌فرم Brillo برای تسهیل استفاده از خدمات و محصولات مرتبط با اینترنت اشیا رونمایی کرده، شرکت چینی هواوی هم پلت‌فرمی به نام LiteOS با هدفی مشابه عرضه کرده است. 
 
این سیستم‌عامل‌های ساده و سبک روی سخت‌افزارهای مرتبط با محصولات اینترنت اشیا قابل نصب هستند و استفاده از آنها را تسهیل می‌کنند. LiteOS هواوی در واقع یک سیستم‌عامل سبک است که در قالب طرح کلان این شرکت در ارتباط با اینترنت اشیا موسوم به
 (Agile Internet of Things (IoT طراحی شده و حاوی یک gateway اینترنت اشیا و سیستم کنترلی است. Brillo سیستم‌عامل رقیب گوگل که هنوز از آن رونمایی نشده بین 32 تا 64 مگابایت حافظه اشغال می‌کند و روی دستگاه‌های کوچک و کم‌مصرف هم قابل نصب است.
به غیر از این دو شرکت ARM هم سال گذشته سیستم‌عامل mbed را برای دنیای اینترنت اشیا عرضه کرد و مایکروسافت هم اعلام کرده که نسخه‌ای از ویندوز 10 را به‌طور اختصاصی برای اینترنت اشیا طراحی می‌کند که روی محصولاتی مانند خودپردازهای بانکی، روبات‌های صنعتی و… قابل نصب خواهد بود. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال 2020 بیش از 50 میلیارد وسیله در سراسر جهان اعم از لوازم خانگی، خودروها، سیستم‌های صنعتی و… به اینترنت متصل خواهند شد و تعداد ارتباطات برقرار شده بین این دستگاه‌ها تا سال 2025 از مرز 100 میلیارد واحد خواهد گذشت. در این سال هر ساعت تنها 2 میلیون حسگر جدید نصب شده و به‌کار گرفته می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.