امینت

تلفن همراه

June 3, 2015
15:24 چهارشنبه، 13ام خردادماه 1394
کد خبر: 70736

درخواست اپل و گوگل از اوباما؛ دست از سر ما بردار

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از قبیل اپل، گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت از باراک اوباما و دولتش درخواست کرده‌اند تا دستشان را از اسمارت‌فون‌ها و ایمیل‌های کاربرانشان کوتاه سازند.
این شرکت‌ها در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما که متن آن اولین‌بار توسط واشنگتن‌پست مطرح شد نوشته‌اند رمزنگاری قوی شالوده امنیت اقتصاد اطلاعاتی مدرن است.
 
شرکت اپل مقابله با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را از سال گذشته آغاز کرد، زمانی که آی‌فون‌های کاربرانش را رمزنگاری کرد و کار دسترسی به اطلاعات آنها را برای مسئولان قضایی و اجرایی دشوارتر ساخت. رمز عبور آی‌فون تنها ابزاری است که با استفاده از آن می‌توان از سد این رمزنگاری عبور کرد،‌این به آن معنی است که حتی زمانی که پلیس مجوز نفوذ به درون یک آی‌فون را دارد،‌ باید رمز ورود به آن را بداند تا بتواند قفل را باز کند.
 
شرکت گوگل نیز امکان رمزگذاری گوشی‌های اندرویدی را برای کاربرانش فراهم آورده‌است، اما خود از ابتدا این کار را روی گوشی‌های اندرویدی انجام نمی‌دهد. اما این شرکت یکی از چندین شرکتی است که به تازگی رمزگذاری ارتباطات آنلاین کاربرانش را آغاز کرده‌است.
 
دولت اوباما نسبت به سیاست‌های رمزگذاری شرکت‌های تکنولوژی به شدت اعتراض کرده‌ و ادعا می‌کند این‌کار مانعی برای تعقیب و یافتن تبهکاران و مضنونین خواهد‌بود. FBI نیز این شرکت‌ها را وادار کرده تا راه‌های نفوذی را در نرم‌افزارهای گوشی‌هایشان باقی بگذارند تا مقامات اجرایی و قضایی بتوانند در صورت نیاز به اطلاعات افراد دسترسی پیدا کنند.
 
اما شرکت‌های تکنولوژی در نامه‌ای که خطاب به اوباما نوشته‌اند از وی درخواست کرده‌اند از هیچ هر قانونی که شاه‌کلید نفوذ به ارتباطات مشتریان این شرکت‌ها را در دستان مقامات قضایی و اجرایی قرار خواهد‌داد، پشتیبانی نکند: ما مصرانه از شما درخواست می‌کنیم تا هر درخواستی که منجر به تضعیف امنیت محصولات شرکت‌های آمریکایی می‌شود را رد کنید. ما درخواست می‌کنیم کاخ سفید بر بسط سیاست‌هایی متمرکز باشد که استفاده از تکنولوژی قدرتمند رمزگذاری را ترویج می‌دهند. سیاست‌هایی که در مقابل از امنیت سایبری محافظت کرده و رشد اقتصادی و حقوق بشر را در داخل و خارج از آمریکا تضمین خواهند کرد.
 
در این نامه هشدار داده شده که ایجاد راه نفوذ مخفیانه در ارتباطات کاربران منجر به بروز تهدید‌های امنیتی و زیرپاگذاشته‌شدن حقوق شهروندی و حق حریم خصوصی خواهد‌شد.
 
به نظر می‌آید کاخ‌سفید با شرکت‌های تکنولوژی برسر رمزگذاری وارد نبردی محکوم به شکست شده است. شرکت‌های تکنولوژی در پشتیبانی از رمزگذاری با یکدیگر متحد شده‌اند و مجلس آمریکا نیز درخواست FBI برای ایجاد راه نفوذ به ارتباطات شهروندان برای به دام انداختن تبهکاران را به استهزا گرفته‌است.
 
جهت این جریان از سال 2013 علیه دولت آمریکا شد، زمانی که ادوارد اسنودن کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا دست این نهاد را رو کرد و از برنامه جاسوسی بزرگ آن پرده‌برداشت. تولید گوشی‌ها و ایمیل‌های رمزگذاری شده واکنشی اجباری به این افشاگری بود. اما حقیقت این است که سازمان‌های اطلاعاتی و نیروهای پلیس به راحتی می‌توانند این رمزگذاری را شکسته و به آن نفوذ کنند،‌ حتی اگر کاربر اسمارت‌فون خود این رمز را در اختیار آنها قرار ندهد.
 
به گفته مت بلیز یکی از برترین متخصصان رمزگذاری، با 10 هزار حدس می‌توان یک کد چهار رقمی را پیدا کرد و این کار برای یک رایانه تنها چند ثانیه زمان می‌برد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.