امنیت

فناوری اطلاعات

July 10, 2015
23:35 جمعه، 19ام تیرماه 1394
کد خبر: 71815

جرایم رایانه ای همواره در حال افزایش است

اثرات مخرب جرایم رایانه ای تنها محدود به موضوع تصویر بد از شهرت شرکت های بزرگ نمی شود بلکه باعث ضرر‌های اقتصادی قابل توجهی به شرکت ها و اشخاصی که  از این رخداد رنج میبرند، میگردد.
با توجه به گزارشی که اخیراً توسط مشاور فناوری اطلاعات  مرکز تحقیقات جونیپر منتشر شده است، جرایم رایانه ای بصورت بی وقفه رو به افزایش می باشد.
 
بر اساس این گزارش، محققان هزینه نفوذ به داده ها را به صورت جهانی تا سال 2019 ، 2.1 تریلیون دلار تخمین زده اند، دقیقا 4 برابر آنچه که برای سال 2015 تخمین زده شده بود. هرچه قدر کاربران و شرکت ها  بیشتر وارد تجهیزات دیجیتالی می‌شوند، ضررهای اقتصادی بیشتری را متحمل می شوند.
 
حملات سایبری بیشتر… اما در چه منطقه ای؟
بر اساس گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی شرکت پاندا سکیوریتی، با اینکه حملات بیشتری روی دستگاه های موبایل اتفاق می‌افتد (که بیشترین حمله روی پلت فرم های اندروید که بیشترین فروش را در فروشگاه ها دارد) اما با هوشمندانه تر شدن وسایل الکترونیکی و گسترش اشیائی که مستقیماً با درگاه اینترنت در تماس هستند (مانند لوازم خودرو، سنسورها و غیره) شاید دقیق نتوان جایگاه خاصی را برای حملات سایبری در آینده نزدیک پیش بینی کرد.
 
همانطور که James Moar به عنوان یک آنالیزگر مرکز تحقیقات جونیپر توضیح می‌دهد : ما کمتر شاهد بد افزارهای خطرناک بروی دستگاه های تلفن همراه بودیم چرا که این موارد برای مجرمان سود کمتری دارند.
به گفته لوئیز کرونز، کارشناس امنیت اطلاعات در شرکت امنیتی پاندا، اکثر تهدیداتی که روی تلفن های همراه مشاهده می شود، همان بدافزارهای باج خواه هستند که با تکنیک های مختلف دستگاه های قربانیان را قفل میکنند و تا زمانی که آنها پول درخواست شده را نپردازند نمی توانند به اطلاعات و سیستم خود دسترسی پیدا کنند.
 
با این حال، ما تأکید می کنیم که شرکت های دیگر هم مانند مشاور IDC  فکر می‌کنند که باید مراقب نفوذ های امنیتی که از طریق اینترنت تولید می‌شوند باشیم.
مطالعه جدیدی اخیراً توسط این شرکت آنالیز و تحلیل شده و اشاره کرده است که در سال 2016 ، 9 تا از 10 شبکه فناوری شده، دچار نفوذهای امنیتی قرار خواهند گرفت که دقیقاً به وسایل متصل به آنها مربوط است.
 
از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جایگاهی که نفوذهای امنیتی بیشتر در آنجا اتفاق می‌افتد، مطابق پیش بینی متخصصان جونیپر، کشورهای آمریکای شمالی هستند. در واقع ، 60 درصد از اتفاقاتی که در سال 2015 رخ می دهد مربوط به آن منطقه است. البته این میزان در سال های آینده احتمال دارد جای خود را به کشورهای دیگر واگذار کند؛ در واقع کشورهایی که با ثروت بیشتر و دیجیتال کردن جوامع و اقتصاد خود مسیر خود را به جلو می برند، در معرض این خطر ها و حملاتی از این دست قرار خواهند گرفت.
 
حامیان جرایم رایانه ای
یکی دیگر از نکات برجسته این گزارش این است که جرایم رایانه ای هر روز حرفه ای و حرفه ای تر می‌شود. علاوه بر این، در سال گذشته اولین محصولات جرایم رایانه ای در فروشگاه ها ظاهر شد؛ این یعنی فروش مستقیم ابزارهای غیر مجاز جهت تولید بد افزار و انتشار آن.
 
روند در سالهای گذشته به این صورت بود که هکرها فقط به سیستم های رایانه ای نفوذ میکردند برای اینکه عملی که میخواستند رو انجام دهند اما امروزه آنها واقعا جرم و عملی تبهکارانه انجام می دهند و از تهدیدات رایانه ای در جهت نابود سازی یک شرکت عظیم در جهان استفاده می کنند.
 
به گفته مشاوران، هکرها در سال های آینده با بکار بردن از تکنیک های فوق مهندسی اجتماعی و با برنامه ریزی بهتر در شبکه های اجتماعی، حضور پر رنگ تری خواهند داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.