اپراتورها

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تحلیل بازار

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

July 26, 2015
11:59 یکشنبه، 4ام مردادماه 1394
کد خبر: 72170

5 روشی که اریکسون با آن جهان آینده را متصل می‌کند

اریکسون بر خلاف اپل و مایکروسافت شرکتی است که به صورت مستقیم برای کاربران موبایلی سرویس ویژه‌ای عرضه نمی‌کند. شما هرگز آگهی تبلیغاتی اریکسون را در تلویزیون مشاهده نکرده‌اید تا تمایل به خرید یکی از محصولات آن داشته باشید و اگر صاحب یک دستگاه تلفن همراه باشید، این شانس را در اختیار خواهید داشت تا یکی از محصولات اریکسون را مورد استفاده قرار دهید.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اریکسون یکی از شرکت‌های بزرگ جهان محسوب می‌شود که در پشت‌صحنه فعالیت می‌کند و محصولات و خدماتی را توسعه می‌دهد تا بتواند شکاف ارتباطی میان مردم را برطرف کند.

تحلیلگران مرکز Morgan Stanley اعلام کردند طی پنج سال آینده بیش از 75 میلیارد دستگاه متصل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و اریکسون پیش‌بینی کرده‌ است سال 2020 میلادی ترافیک داده‌های موبایلی در جهان 45 درصد افزایش یابد. این مسئله به آن معنی خواهد بود که در این فضا یک شکاف بزرگ ایجاد می‌شود و اگر به آن توجه نشود، عواقب زیادی به وجود خواهد آمد.

شرکت اریکسون پنج بخش اصلی را مورد توجه قرار داده و بر این باور است که این بخش‌ها به آنها امکان می‌دهد تا در دنیای آتی که همه دستگاه‌ها متصل و اینترنتی می‌شوند، اریکسون بتواند به صورت نوآور و سردمدار این عرصه گام بردارد. این پنج بخش به قرار زیر معرفی شده‌اند.

فناوری 5G

شکی نیست که نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی یا همان 5G در آینده نزدیک روی کار می‌آید. اما اگر از مهندسان امروزی درباره مراکز تحقیق و توسعه خدمات 5G سوال شود، به شما می‌گویند که هنوز هیچ استاندارد و خدمات مشخصی در این زمینه پیش‌بینی نشده است. ایجاد استاندارد جهانی برای شبکه 5G برای دیجیتالی کردن صنایع مختلف امر حیاتی محسوب می‌شود و در این زمینه «اینترنت اشیا» می‌تواند به شکوفایی خود برسد.

اریکسون در حوزه فناوری‌های 5G تحقیق و توسعه فراوانی انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به استقرار نخستین سیستم 5G جهان و طراحی سیستم رادیویی برای استانداردسازی شبکه 5G اشاره کرد.

این شرکت سوئدی به تازگی یک دستگاه موبایلی با قابلیت دریافت خدمات 5G را در خیابان‌های استکهلم مورد آزمایش قرار داد و سپس همین دستگاه در شهر پلانو در تگزاس آمریکا آزمایش شد. قرار است این دستگاه طی چند سال آینده جایگزین رایانه‌های لوحی، رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند شود و دسترسی به اینترنت را با سرعت 5G فراهم کند.

دستگاه مذکور می‌تواند سرعت بارگذاری اطلاعات را تا 5.7 گیگابیت در ثانیه افزایش دهد و به کمک چهار آنتن مستقر در مرکز مخابراتی خروجی 100 مگاهرتزی داشته باشد. «کِیت شانک» مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته اریکسون اعلام کرد که مدل بعدی این دستگاه که تا پایان تابستان ساخته می‌شود، در شرایط آزمایشگاهی می‌تواند با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه هم بارگذاری کند.

خانه‌ها و شهرهای متصل

جامعه شبکه‌ای به گونه‌ای تعریف شده است که همه چیز در آن متصل است. هدف اصلی برای چنین جامعه‌ای این است که خانه‌ها، اتومبیل‌ها، شهرها و دستگاه‌ها به سادگی به یکدیگر متصل شوند و انسان‌ها در یک جامعه کارآمد زندگی کنند.

شهر استکهلم به عنوان خانه دفتر مرکزی شرکت اریکسون یکی از متصل‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. سطح پوشش‌دهی خدمات مخابراتی ثابت و موبایلی در استکهلم 100 درصد گزارش شده است و این منطقه بزرگترین شبکه فیبری باز در جهان را در خود جا داده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز Stokab، اوایل سال 2005 میلادی تمام خانه‌های شهر استکهلم به یکدیگر متصل شدند و این شهر از همان زمان هوشمند شد.

در گزارش جدید شرکت اریکسون گفته شده است که شبکه هوشمند این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان شبکه مخابراتی 4G را گسترش داد و اوپراتورهای موبایلی بتوانند مبتنی بر آن خدمات ارتباطی خود را توسعه دهند. شرکت‌های موبایلی در چنین شهری می‌توانند خدمات پردازش ابری، خدمات الکترونیکی هوشمند و دیگر نوآوری‌ها را در اختیار مشترکان خود بگذارند.

شهر استکهلم سیستم هوشمند ردیابی جغرافیایی دارد و بر اساس آن تمام اتوبوس‌ها و قطارهای شهری به صورت بی‌سیم به ترمینال‌های پرداخت الکترونیکی متصل شده‌اند. کشور سوئد همچنین از سری فناوری‌های هوشمندی استفاده می‌کند تا میزان آلایندگی‌های کربن در هوا را کاهش دهد.

تلویزیون و رسانه

اریکسون بر خلاف اپل و مایکروسافت شرکتی است که به صورت مستقیم برای کاربران موبایلی سرویس ویژه‌ای عرضه نمی‌کند. شما هرگز آگهی تبلیغاتی اریکسون را در تلویزیون مشاهده نکرده‌اید تا تمایل به خرید یکی از محصولات آن داشته باشید و اگر صاحب یک دستگاه تلفن همراه باشید، این شانس را در اختیار خواهید داشت تا یکی از محصولات اریکسون را مورد استفاده قرار دهید.
اریکسیون همچنین به دنبال آن است تا روش‌های استفاده از تلویزیون و دیگر رسانه‌ها را متحول کند. این شرکت هم‌اکنون فناوری‌هایی از جمله سیستم DVR مبتنی بر فضای پردازش ابری، شبکه ارایه محتوای رسانه‌ای و راهکارهای LTE-Broadcast را توسعه می‌دهد.

شرکت اریکسون پیش‌بینی کرده است که سال 2020 میلادی ترافیک ویدیویی در شبکه موبایلی جهان نسبت به ترافیک شبکه بین سال‌های 2009 تا 2014 میلادی 17 برابر می‌شود.

اریکسون هم‌ اکنون بخش سخت‌افزاری در مقیاس وسیع را برای فناوری LTE-B تامین می‌کند و در مسابقات ورزشی بزرگ از جمله «بازی‌های قهرمانی ملی فوتبال دانشگاهی» در استادیوم AT&T در شهر دالاس، کلیه زیرساخت‌های ارتباطی را تامین کرده است.

این فناوری به شبکه‌ها امکان می‌دهد تا بتوانند محتوای مورد نظر خود را به صورت کارآمد و کاربردی نسبت به فناوری‌های ویدیویی موبایلی ارایه دهند. در مسابقات ورزشی این فناوری می‌تواند قابلیت‌های کارآمد در اختیار مردم بگذارد و به آنها امکان دهد در هر نقطه از ورزشگاه که نشستند، از زوایای مختلف مسابقه را تماشا کنند.

سیستم خدمات DVR مبتنی بر فضای پردازش ابری نیز برای تامین محتوا ارایه شده است که با اتصال به یک سرور مرکزی به اوپراتورها امکان می‌دهد محتوای مورد نظر خود را در قالب یک کتابخانه جامع برای کاربران ارایه دهند و از طریق شبکه داخلی خود، خدمات را به دست مشترکان برسانند.

اریکسون امیدوار است که با فناوری‌های جدید خود به صورت گسترده وارد بازارهای نوظهور شود. این شرکت برنامه‌ریزی کرده است که در سال 2017 میلادی 15 درصد بازار تلویزیون هند را در اختیار بگیرد.

در بخش خدمات ویدیویی نیز «سیمون فراست» از مدیران اریکسون توضیح داد که آینده این شرکت مبتنی بر استراتژی ارایه خدمات ویدیویی شکل می‌گیرد.

کسب و کارهای متصل

اریکسون همچنین یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان برای توسعه فناوری کسب و کارهای متصل محسوب می‌شود که از جمله فعالیت‌های آن می‌توان به پشتیبانی‌های عملیاتی(OSS)، سیستم‌های پشتیبانی از کسب و کار(BSS) و خدمات تجارت موبایلی اشاره کرد.

دو سیستم OSS و BSS لینک‌هایی هستند که یک شبکه را به شبکه دیگر متصل می‌کنند و به ارایه‌دهندگان خدمات امکان می‌دهند تا پیچیدگی‌های اطلاعاتی را برطرف کنند و خدمات آن را در قالب یک بسته کاربردی در اختیار کاربران بگذارند.

«ری باریزو» مدیر مرکز راهکارهای عملیاتی و سازمانی اریکسون توضیح داد: «در سیستم‌های آماده‌باش و عملیاتی سازمانی، ارایه‌دهندگان خدمات ارتباطی می‌توانند از راهکارهای ما استفاده کنند تا کاربران خانگی بتوانند از تمام محتوای مورد نیاز خود بهره‌مند شوند».

سیستم‌ها از طریق ابزارهای تحلیلی، خدمات پردازش ابری، شبکه‌های مجازی و شبکه‌های مبتنی بر نرم‌افزار می‌توانند فناوری‌های آینده را به اتومبیل‌های متصل، اینترنت اشیا و سیستم‌های ارتباطی ماشین-به-ماشین انتقال دهند.

سیستم تجارت موبایلی یا M-Commerce در این راستا به یک کسب و کار جدید تبدیل شده است. گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز Digi-Capital نشان داد بین سه ماهه سوم 2013 تا سه ماهه سوم 2014 میلادی شرکت‌های جهان بیش از 4.2 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سیستم M-Commerce اریکسون سه محصول ویژه تولید می‌کند: خدمات Wallet Platform، Converged Wallet و M-Commerce Interconnect. این سیستم یک نرم‌فزار مالی باز محسوب می‌شود که خدمات چندگانه موبایلی را در قالب یک بسته کارآمد ارایه می‌دهد و به کاربران امکان می‌دهد از خدمات اینترنتی بهره‌مند شوند، پرداخت‌های مجازی را انجام دهند و نقل و انتقالات مالی را دنبال کنند.

گسترش فعالیت‌ها در بازارهای نوظهور

گسترش دستگاه‌های الکترونیکی فقط در بازارهای بزرگ و اشباع شده صورت نمی‌گیرد و به تناسب آن بازارهای نوظهور هم پیشرفت می‌کنند. اریکسون به این مسئله توجه فراوان دارد و به دنبال توسعه فعالیت‌های خود در بازارهای نوظهور از جمله هند، ‌آفریقا، آمریکای لاتین و دیگر مناطق جهان است.

اریکسون ادعا کرده است که هم‌اکنون بزرگترین ارایه دهنده فناوری LTE در جهان محسوب می‌شود و هم‌اکنون بیش از یک میلیارد مشترک در 180 کشور جهان از خدمات آن استفاده می‌کنند.

در ژوئن 2015 اریکسون موفق شد به عنوان نخستین ارایه دهنده خدمات LTE در منطقه جنوب صحرای آفریقا فعالیت خود را آغاز کند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی تحلیلگران Nasdaq، اریکسون سرویس‌های کاملا متمایز و کارآمد در کشورهای اوگاندا، نیجریه، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو ارایه کرده است به صورت ویژه بر توسعه شبکه مخابراتی در این مناطق تاکید دارد.

اریکسون همچنین به تازگی قراردادی را با بزرگترین اوپراتور موبایلی تایوان موسوم به Chunghwa Telecom منعقد کرد تا زیرساخت‌های LTE جدید را به شبکه آنها اضافه کند و بتواند سطح پوشش‌دهی و ظرفیت این اوپراتور برای ارایه سرویس‌های نسل چهارم مخابراتی افزایش یابد.

بر اساس گزارش Mobility Report اریکسون، سه‌چهارم مشترکان موبایلی جدید در جهان طی فصل نخست سال 2015 میلادی در مناطق آفریقا و آسیا به شبکه موبایلی پیوستند که پیش‌بینی می‌شود این روند تا سال 2020 به همین صورت ادامه داشته باشد.

یک مطالعه جدید که توسط آزمایشگاه ConsumerLab اریکسون انجام شده است نشان می‌دهد 35 درصد کاربران موبایلی خدمات 3G در منطقه آمریکای لاتین تمایل دارند از خدمات 4G بهره‌مند شوند.

در حال حاضر 40 درصد ترافیک موبایلی جهان را شرکت اریکسون به واسطه فناوری‌های خود مدیریت می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.