سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 2, 2015
9:38 یکشنبه، 11ام مردادماه 1394
کد خبر: 72352

ویندوز 10 رمز وای-فای شما را فاش می‌کند

اگر شما پیشنهاد مایکروسافت مبنی بر ارتقای رایگان ویندوز رایانه خود به نسخه 10 را قبول کرده اید باید بدانید که این سیستم عامل جدید قابلیتی موسوم به وای- فای سنس دارد که به طور خودکار رمزعبور وای-فای شما را در اختیار دیگران می‌گذارد.
 
زمانیکه قابلیت وای-فای سنس روشن باشد، تمام افراد در فهرست تماسهای اسکایپ، اوت لوک یا هات میل و همچنین تمام دوستان شما در فیس بوک مادامیکه که در محدوده وای- فای شما باشند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
 
مایکروسافت این قابلیت را برای حفظ زمان و نجات دادن آنها از دردسر ایجاد کرده است اما برخی کارشناسان امنیت سایبر این قابلیت را یک فاجعه قریب الوقوع می‌دانند.
 
برایان کربز – کارشناسان امنیت رایانه و دیگران؛ نگران این هستند که افراد غریبه یا غیرقابل اعتماد به شبکه وای – فای خانگی کاربران دسترسی پیدا کنند.
 
مایکروسافت سعی کرده که به کاربران این اطمینان را بدهد و اشاره دارد که شما هر زمان که به یک شبکه جدید وصل می‌شوید باید "وای-فای سنس" خود را فعال کنید و اینکه افرادی که شما دسترسی شبکه خود را در اختیارشان قرار میدهید، نمیتوانند آن دسترسی را در اختیار افرادی دیگری قرار دهند و اینکه این قابلیت رمزعبور واقعی را در اختیار دیگران نمی‌گذارد و بلکه نسخه رمزگذاری شده آن را تبادل می‌کند.
 
به رغم این حفاظتها، این مسئله برای کاربران قدری خطرناک است و بسیاری افراد هستند که با هر سوالی که رایانه از آنها می‌پرسد، موافقت می‌کنند. اگر کاربری با تبادل وای-فای سنس با دوستان خود در فیس بوک موافقت کند، آنگاه تمام این افراد به شبکه اینترنت کاربر دسترسی پیدا خواهند کرد.
 
اگر بخواهید قابلیت وای-فای سنس را غیرفعال و حافظه آن را پاک کنید، کار چندان سختی نیست. برای این کار به بخش تنظیمات بروید، در بخش شبکه و اینترنت، روی گزینه وای-فای کلیک کنید. سپس گزینه مدیریت تنظیمات وای-فای را انتخاب کنید، در بخش وای- فای سنس تمام قابلیتها را خاموش بردارید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.