تلفن همراه

گوشی

August 14, 2015
16:04 جمعه، 23ام مردادماه 1394
کد خبر: 72647

روزگارشاد نفردوم اپل

روز دوشنبه استیو ووزنیاک یکی از موسسان شرکت بزرگ و محبوب اپل تولد 65 سالگی‌اش را جشن گرفت. در حالی که استیو جابز همیشه به‌عنوان شخص رویاپردازی شناخته می‌شود که محصولات اپل را به دنیا معرفی کرد، ووزنیاک به‌عنوان مغز مهندسی شناخته می‌شود که اولین کامپیوترهای این شرکت را ساخت.
 
او در سال 2006 نوشتن بیوگرافی خودش را با نام «iWoz: از یک شیفته کامپیوتر تا نماد یک طرز تفکر» به پایان رساند. او این کتاب را با یک نصیحت ساده به پایان رساند:‌ «و از انجام آن لذت ببرید.» 
 
به احترام سالروز تولد استیو ووزنیاک، مجله بیزینس اینسایدر به بررسی بعضی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات او در طول زندگی‌اش پرداخته است که آنها را در اینجا می‌خوانیم:
– استیو ووزنیاک در سال 1976 سخت‌افزار و سیستم عامل‌هایی را برای کامپیوتر Apple 1 توسعه داد. این نسخه کمیاب از اولین کامپیوتر شرکت اپل در سال 2013 در حراجی کریستی با قیمتی بیش از 380 هزار دلار فروخته شد. 
 
– ووزنیاک و جابز به طور رسمی کامپیوتر اپل را در ماه آوریل سال 1976 معرفی و رونمایی کردند. 
– افسانه و حکایت شرکت اپل با کامپیوترهای ساخته شده در گاراژ خانه جابز در لس آلتوز پیوند خورده است، اما ووزنیاک می‌گوید که این اغلب یک افسانه است. او به مجله بیزینس وویک بلومبرگ گفته است: «این گاراژ چندان برای اهداف ما مفید نبود، به جز اینکه فقط این حس را القا می‌کرد که خانه ما بود.»
 
– با این همه اما این گفته ووزنیاک هرگز سد راه هزاران عاشق و شیفته اپل برای رفتن به خانه قدیمی جابز نشد. همچنان هزاران علاقه‌مند به اپل و محصولاتش هر سال به لس آلتوز می‌روند تا این گاراژ قدیمی و افسانه‌ای را ببینند.
– در سال 1977 ووزنیاک کامپیوتر Apple II را طراحی کرد که به یکی از اولین موفقیت‌های بزرگ در صنعت کامپیوترهای شخصی برای تولید انبوه تبدیل شد.
 
 در آن زمان «جانه اسکالی» مدیر عامل اپل بود و به همراه جابز و ووزنیاک این کامپیوتر را رونمایی کردند. کامپیوتر Apple II در آوریل 1984 معرفی شد و این کامپیوتر اولین تلاش اپل در حوزه کامپیوترهای قابل حمل بود. 
 
– به دنبال نقش‌هایی با تمرکز بیشتر بر مهندسی در شرکت‌های دیگر، ووزنیاک تصمیم گرفت مسوولیت‌های مدیریتی‌اش در اپل را در سال 1985 ترک کند. در همین راستا او بیشتر سهام خودش در این شرکت را فروخت. با این حال او همچنان یکی از کارمندان شرکت اپل است و سالانه حقوقی دست کم 120 هزار دلار از این شرکت دریافت می‌کند.
 
– او در سال 1986 دوره مهندسی الکترونیک خودش را در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به پایان رساند و با نام مستعار «راکی ریکون کلارک» فارغ‌التحصیل شد تا هویتش پنهان بماند. او در سال 1971 به دانشگاه برکلی رفت، اما در طول تحصیلش مدتی را برای کار در اپل مرخصی گرفت. او به لس آنجلس تایمز گفته است که نباید او را یک دانشجوی اخراجی بنامند: «من به راحتی یک سال از دانشگاه مرخصی گرفتم تا برای سال چهارم دانشگاهم پول جمع کنم و پس از آن دوره تحصیل من ادامه پیدا کرد.»
 
– او در سال‌های 1982 و 1983 به عنوان یک حامی به برگزاری فستیوال آمریکا کمک کرد که به نوعی یک رویداد تلفیقی از یک کنفرانس کامپیوتر و یک فستیوال موسیقی بود. 
– ووزنیاک در سال 1986 به طراحی و بازسازی خانه خانوادگی‌اش کمک کرد؛ خانه‌‌ای با 6 اتاق خواب و مساحت 7500 فوت مربع. این خانه که در منطقه لس گاتوز قرار دارد، اخیرا با قیمت 9/ 3 میلیون دلار فروخته شده است. البته خانواده ووزنیاک سال‌ها بود که دیگر در این خانه زندگی نمی‌کردند. 
 
– او از زمان ترک شرکت اپل تعدادی پروژه‌های شخصی دیگری را مانند CL 9 که یک دستگاه کنترل از راه دور عمومی بود، معرفی کرده است. او همچنین Wheels of Zeus را راه‌اندازی کرد که یک تکنولوژی بی‌سیم مبتنی بر GPS است. او همچنین چند سال در دبیرستان هم تدریس کرد. در سال 2002 او به هیات مدیره شرکت Danger پیوست که تولید‌کننده دستگاه‌های PDA بود. 
 
– ووزنیاک به خوبی می‌داند که چطور شاد باشد. شاید به همین دلیل هم بود که در سال 2009 در برنامه رقص با ستارگان در شبکه ABC شرکت کرد.
– او در اوقات فراغتش دوست دارد که با تیم شهرش یعنی Silicon Valley Aftershocks بازی چوگان با سگوی را انجام دهد. او در رقابت‌های جهانی چوگان با سگوی در سال 2009 هم شرکت کرد و به همین دلیل برای احترام به او این دوره مسابقات Woz Challenge Cup نام گرفت. او معمولا در سطح شهر محل سکونتش هم با سگوی حرکت می‌کند و جا به جا می‌شود. 
 
– علاوه بر سگوی او یک خودروی تسلا مدل S هم دارد که درباره آن به شبکه NBC گفته است: «ما این خودرو را بیشتر از هر خودرو دیگری که تا حالا داشته‌ایم، دوست داریم. این خودرو نه تنها عالی است، بلکه از شارژ رایگان در طول جاده و اینترنت رایگان در خودرو هم بهره می‌برد. این امکانات نادر و خاص است.»
 
– ووزنیاک تصمیم دارد دوران بازنشستگی خودش را در استرالیا بگذراند. او در حال حاضر به‌عنوان یک استاد کمکی در دانشگاه تکنولویی سیدنی کار می‌کند و با دانشجویان آزمایشگاه Magic Lab این دانشگاه از طریق ویدئو چت ارتباط دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.