تحلیل بازار

تلفن همراه

August 17, 2015
11:28 دوشنبه، 26ام مردادماه 1394
کد خبر: 72707

گزارش بازار گوشی موبایل در ٣ ماهه دوم ٢٠١۵

تحلیلگران مؤسسه Strategy Analytics با بررسی بازار گوشی‌های همراه در سه ماهه سوم سال ٢٠١۵ اعلام کردند که هواوی با پیشی‌گرفتن از مایکروسافت در جایگاه سوم تولیدکنندگان تلفن همراه قرار گرفته است.
 
براساس آخرین پژوهش‌های این مؤسسه انگلیسی، که در تاریخ ٢٩ جولای سال جاری میلادی (هفتم‌ مرداد) منتشر شده است، عرضه جهانی گوشی موبایل (اعم از گوشی‌های هوشمند و فیچرفون‌ها) با رشد اندک دو ‌درصد از ۴٢٨‌ میلیون دستگاه در سه ماهه دوم سال ٢٠١۴ میلادی به رقمی در حدود ۴٣۵‌ میلیون دستگاه در مدت مشابه سال جاری میلادی رسیده است.
 
در این میان کمپانی چینی هواوی عملکرد درخشانی داشته و با ثبت رکورد هفت ‌درصدی از سهم بازار، مایکروسافت را پشت سر گذاشته است. این آمار جدید به معنای دستیابی هواوی به جایگاه سوم عرضه گوشی‌های همراه پس از سامسونگ و اپل است. پیش از این نیز شرکت هواوی از افزایش فروش خود در شش ماهه نخست سال ٢٠١۵ خبر داده و اعلام کرده بود فروش صد ‌میلیون گوشی هوشمند را در سال ٢٠١۵ در دستور کار دارد.
 
به‌گفته Ken Hyers یکی از مدیران مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics هواوی ٣٠,۶‌ میلیون گوشی موبایل به بازار عرضه و رکورد هفت ‌درصدی را در سه ماهه دوم ٢٠١۵ ثبت کرده است. فروش هواوی در تمام دنیا رشد سریعی داشته است، علی‌الخصوص در کشور چین که مدل‌های G۴ نظیر Mate٧ محبوبیت زیادی دارند. به علاوه هواوی توانسته است با پیشی‌گرفتن از مایکروسافت به سومین عرضه‌کننده بزرگ گوشی همراه تبدیل شود. به‌گفته وودی او (Woody Oh) یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics نرخ رشد دو ‌درصدی در بازار جهانی گوشی موبایل ضعیف‌ترین عملکرد این صنعت در دو سال گذشته است که بیش از همه در اثر کاهش تقاضا در این حوزه به‌ویژه در بازارهای چین، اروپا و ایالات‌متحده آمریکا پدید آمده است.
 
در همین راستا، Neil Mawstyon مدیر اجرائی Strategy Analytics به این نکته اشاره می‌کند که سامسونگ با هفت ‌درصد کاهش عرضه سالانه و عرضه ٨٩‌ میلیون دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان سهمی معادل ٢٠‌ درصد را در سه ماهه دوم ٢٠١۵ از آنِ خود کرده است. البته سامسونگ حجم فروش خود را در گوشی‌های رده‌بالا حفظ کرده است اما گوشی‌های سطح پایین‌تر این کمپانی با رقابت شدید از سوی تولیدکنندگان آسیایی مانند هواوی مواجه هستند. در همین حال اپل نیز با رشد سالانه ٣۵‌ درصد و عرضه ۴٧,۵‌ میلیون دستگاه گوشی همراه، حدود ١١‌ درصد از بازار این محصولات را در سه‌ماهه دوم ٢٠١۵ در اختیار داشته است.
 
Neil Mawstyon می‌افزاید: مایکروسافت با عرضه ٢٧,٨‌ میلیون دستگاه تلفن همراه، سهم بازاری معادل شش درصد را در سه ماهه دوم ٢٠١۵ ثبت کرده است. این کمپانی نفوذ خود را در بازار فیچرفون‌ها (گوشی‌های فاقد سیستم‌عامل هوشمند) رفته‌رفته از دست می‌دهد، درحالی‌که مجموعه گوشی‌های هوشمند لومیا در انتظار عرضه مدل‌هایی مبتنی بر نسخه‌ Windows ١٠ Mobile هستند.
 
گفتنی است که هرچند نسخه دسکتاپ ویندوز ١٠ در ماه جولای منتشر شده اما نسخه ویژه موبایل این سیستم‌عامل هنوز به‌صورت نهایی عرضه نشده است. شائومی دیگر برند چینی است که در سه ماهه دوم ٢٠١۵، با عرضه ١٩,٨ دستگاه گوشی همراه، سهم بازار پنج ‌درصدی را در اختیار داشته است.
 
شائومی یک شرکت با فناوری‌ رو به رشد است که به ساخت گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه با مشخصات کیفی مطلوب شهرت دارد. این شرکت نقش مهمی را در بازار گوشی همراه در چین به عهده دارد، اما رشد محلی و جهانی آن اندکی کند است و برای توسعه بازار خود باید در رقابتی تنگاتنگ با رقبایی نظیر هواوی، Meizu و دیگر تولیدکنندگان این عرصه مواجه شود. از این‌رو شائومی برای باقی‌ماندن در میان پنج تولیدکننده برتر گوشی همراه رقابت سختی را در سه ماهه‌های آتی سال جاری پیش‌رو خواهد داشت. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.