سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

August 17, 2015
13:35 دوشنبه، 26ام مردادماه 1394
کد خبر: 72716

آی بی اِم جهت توسعه اوبونتو برای ابر رایانه‌ها با کنونیکال همکاری می‌کند

اوبونتو یکی از توزیع‌های محبوب و رایج لینوکس است اما احتمالا تا به حال انتظار نمی‌رفت که در ابر رایانه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس گزارشی جدید، آی‌بی‌ام و کنونیکال در همکاری جدید، قصد دارند تا این توزیع را برای استفاده در ابر رایانه‌ها توسعه دهند. 
 
بر اساس اطلاعات جدید شرکت آی‌بی‌ام و کنونیکال قصد همکاری جدیدی را دارند که در نهایت سیستم عامل اوبونتو را برای استفاده در ابر رایانه‌ها مجددا توسعه خواهند داد. البته آی‌بی‌ام حدود ۱۵ سال است از توزیع‌های مختلف لینوکس در ابر رایانه‌ها استفاده می‌کند اما اوبونتو تا به حال در این صنعت مورد استفاده قرار نگرفته است. امروز هر دو کمپانی بزرگ آی‌بی‌ام و کنونیکال اعلام کردند که در حال توسعه‌ی نسخه‌ای جدید از اوبونتو با نام «لینوکس وان» برای استفاده در ابر رایانه‌ها هستند. 
 
این اعلانیه بخشی از هدف آی‌بی‌ام به منظور توسعه‌ی ابر رایانه‌ها برای استفاده‌ی عموم و بسیاری از کاربران است. برای این گام جدید چندین هدف برگزیده شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ثبت نام ماهیانه برای مدل‌های مختلف ابر رایانه، توسعه‌ی دیگر پروژه‌های متن باز، استفاده از کدهای ابر رایانه در پروژه‌های متن باز و مشارکت در توسعه‌ی پروژه‌‌ای جدید با نام Open Mainframe Project اشاره کرد.
 
ابر رایانه‌های جدید در دو مدل عرضه می‌شوند؛ اولین مدل آن Emperor نام داشته و تحت ابر رایانه‌ی IBM z13 اجرا می‌شود، دومین و کوچکترین مدل هم Rockhopper نام داشته و برای مشتریان و کاربرهای سطح مبتدی طراحی شده است.
 
ابر رایانه‌ها در حال حاضر مصرف بسیاری در صنعت‌ تکنولوژی دارد و در سرتاسر دنیا استفاده می‌شود. آی‌بی‌ام هم به عنوان بخشی از استراتژی خود جهت توسعه‌ی کلاد، آنالیز و افزایش امنیت ابر رایانه‌ها، امیدوار است که بتواند بازار بزرگی از ابر رایانه‌های اوبونتو را گسترده کند. علاوه بر این آی‌بی‌ام قصد دارد در این گام بزرگ، پروژه‌های متن باز مهمی نظیر Apache Spark, Node.js, MongoDB, MariaDB, PostgreSQL و Chef را توسعه دهد.
 
 راس ماوری یکی از مدیران اصلی آی‌بی‌ام در این خصوص گفت:
 
این شرکت در هر سه ماه، ۱۰ تا ۲۰ ابر رایانه توسعه می‌دهد که با ارائه‌ی مدل بهینه‌تر و با صرفه‌تری از ابر رایانه‌ی تحت تکنولوژی ابری، آی‌بی‌ام امیدوار است تا بتواند مشتریان بسیاری را به خود جلب کند. تمامی نیازمندی‌های مشتری از جمله دستگاه‌ها در داخل دیتا سنتر محفوظ خواهد ماند اما صورت حساب مشتریان بر اساس میزان استفاده‌ی‌ آن‌ها از ابر رایانه‌ها خواهد بود.
در نگاه اول ممکن است همکاری آی‌بی‌ام و کنونیکال کمی عجیب باشد اما بر اساس پیش بینی‌های کارلوس کینگ تحلیلگر اصلی در Pund-IT، در نتیجه‌ی این همکاری اوبونتو رشد بسیاری را در صنعت ابر رایانه‌ها خواهد داشت.
 
جان زانوس یکی از کارمندان کنونیکال نیز در این خصوص گفت:
 
آی‌بی‌ام زمانی به موفقیت بیشتر دست می‌‌یابد که مشتریان اوبونتو را به خود جلب کند. این اولین باری نیست که آی‌بی‌ام و کنونیکال با یکدیگر همکاری گسترده‌ای داشته‌اند؛ پیش از این در پروژه‌ی OpenPOWER نیز همکاری کرده بودند. چیزی که بیشتر قابل توجه است توجه بسیار آی‌بی‌ام به سری Z ابر رایانه‌ها است؛ این کمپانی قصد دارد این دسته از ابر رایانه‌ها و پروژه‌های متن باز را گسترش دهد.
کارلوس کینگ هم در خصوص همکاری این دو شرکت گفت:
 
همکاری جدید باید برای هر دو شرکت سودآور و مفید باشد. این همکاری باید به آی‌بی‌ام کمک کند تا راه حل جدیدی را برای مشتریان فراهم کند، در حالی که کنونیکال تجربه‌ی خوبی در این باره دارد. به نظر می‌رسد کنونیکال  سود بیشتری را از همکاری به جیب خواهد زد، زیرا هم از ابر رایانه‌های آی‌بی‌ام بهره‌مند شده و هم صاحب نسخه‌ای جدید از اوبونتو خواهد شد.
هدف کلی این همکاری گسترش بازار ابر رایانه‌های آی‌بی‌ام و ایجاد راه‌کارهای خلاقانه برای افزایش فروش است. بر اساس آخرین گزارش‌های وال استریت ژورنال، آی‌بی‌ام در تمامی کسب و کارهای خود کاهش درآمد داشته و از این‌رو این کمپانی قصد فروش و جذب بیشتر مشتری را دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.