سخت‌افزار

لبه تکنولوژی

September 3, 2015
11:39 پنجشنبه، 12ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73091

روش جدید محققان برای منهدم کردن ماهواره‌های بازنشسته

sat.jpg

محققان «دانشگاه لا ریوجا» در اسپانیا روش جدیدی ارایه کردند تا پس از آنکه ماهواره‌ها در مدار بیضوی زمین به ماموریت خود پایان دادند، به راحتی بتوان آنها را حذف کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این روش جدید که میزان هزینه و خطرپذیری در عملیات‌های فضایی را به حداقل می‌رساند، در عملیات INTEGRAL که توسط «آژانس فضایی اروپا» مدیریت می‌شد مورد آزمایش قرار گرفت. با این فناوری قرار است ماهواره INTEGRAL سال 2029 میلادی پس از اتمام ماموریت فضایی خود به جو زمین برگردد تا منهدم شود.

زباله‌های فضایی یک از بزرگترین مشکلات مهندسان علوم هوا-فضا محسوب می‌شود و این ماهواره‌های بازنشسته شده همواره یک  خطر جدی برای سیستم‌های فضایی جدید به حساب می‌آید. اما در اقدام جدید اعضای گروه محاسبات علمی (GRUCACI) در «دانشگاه لا ریوجا» روشی ارایه کردند ماهواره‌های مستقر در مدارهای بیضوی زمین (HEO) را پس از آنکه ماموریت‌شان به اتمام رسید، به راحتی منهدم کنند.

مدارهای HEO بسیاری غیرعادی عمل می‌کنند و فاصله دورترین نقطه آنها از سطح کره زمین می‌تواند 10 برابر از فاصله نزدیک‌ترین نقطه آنها به این کره بیشتر باشد. این مدارها همچنین متمایل هستند و به عبارت دیگر زاویه آنها می‌تواند با توجه به خط استوا تا 60 درجه تغییر کند.

این مدارها به شدت از اثرات گرانشی مربوط به خط استوا در کره زمین تاثیر می‌پذیرند و همچنین کشش ماه و خورشید می‌تواند روی آنها تاثیرات مستقیم برجا بگذارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.