تلفن همراه

گوشی

September 8, 2015
15:12 سه شنبه، 17ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73197

موافقان و مخالفان ثبت موبایل‌های وارداتی

اجرای مجدد طرح شکست خورده رجیستری (ثبت) موبایل باعث شده تا قطبی موافقان و مخالفان این طرح که هزینه‌هایی را برای مردم و دولت به همراه دارد، شکل گیرد.
 
ثبت شماره سریال گوشی‌های وارداتی که تحت عنوان رجیستر کردن از آن یاد می‌شود سال 85 برای مبارزه با قاچاق اجرا شد، اما در عمل به دلیل تخلفاتی که صورت گرفت، نتوانست به رسالت خود پایبند باشد و کنار گذاشته شد.
 
حال با گذشت هشت سال از این موضوع، برای دومین بار مسوولان به سمت اجرای این طرح رفتند. غلامحسین کریمی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، پیش از این، اجرای رجیستری موبایل‌های وارداتی را طرحی شعارگونه دانسته و اظهار کرده بود که هیچ نظرخواهی از اتحادیه‌های صنفی صورت نگرفته است. وی درباره موفقیت اجرای این طرح نیز گفت: موفقیت ساماندهی واردات موبایل تنها مربوط به رعایت یک بند و آن هم کاهش تعرفه واردات موبایل است؛ رجیستر کردن موبایل در گذشته هم وجود داشت اما نتیجتا به دلیل تقلب‌هایی که شد جلوی اجرای آن را گرفتند. 
 
او افزود: تا زمانی که تعرفه واردات قانونی زمینه‌ای برای جذابیت قاچاق شود، هیچ کاری جز بازی با تعرفه نمی‌توان انجام داد. این در حالی است که ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوت و تصویر، صراحتا با اجرای رجیستری موبایل موافقت کرده و گفته است که بالغ بر 75 درصد گوشی‌های بالای 700 هزار تومان برای قاچاقچیان مقرون به صرفه است و زمینه قاچاق آنها وجود دارد.  ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است این طرح را به کمک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام دهد تا با در اختیار قرار دادن شماره سریال‌های وارداتی، امکان برقراری ارتباط را به آن گوشی‌ها بدهد.
 
سفت و سختی تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق برای اجرای این طرح که پلیس هم از عهده آن برنیامد، زمانی مشخص می‌شود که علیرضا گلستانی زاده معاون این ستاد در گفت‌وگو با رسانه ملی اظهار کرد: سالانه بین 10 تا 12 میلیون گوشی قاچاق وارد کشور می‌شود که اگر قیمت هر دستگاه را میانگین 150 دلار در نظر بگیریم مجموعا 5/  1 میلیارد دلار ترنول مالی قاچاق این حوزه می‌شود. وی عنوان کرد: با اجرای رجیستری، سریال IMEI گوشی‌های واردات رسمی در گمرک ثبت می‌شود و به صورت الکترونیکی در اختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار می‌گیرد.
 
او در پاسخ به این سوال که چطور متوجه شویم یک گوشی رجیستر شده یا نه، باید چکار کنیم؟ گفت: به محض اینکه اجرای این طرح را اعلام کنیم، خریداران گوشی‌ها با قرار دادن سیم‌کارت در دستگاه مورد نظر و روشن کردن گوشی با پیامی مواجه می‌شوند که به آنها اطلاع می‌دهد. معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با شکست این طرح در سال 85 گفت: برخی ناهماهنگی‌ها در حوزه دستگاه‌های اجرایی مانع موفقیت این کار شد که در این دوره مشکلات رفع شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.