اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 25, 2015
11:00 یکشنبه، 3ام آبانماه 1394
کد خبر: 73993

وزارت ارتباطات تلویزیون اینترنتی صداوسیما را پذیرفت

بهره‌برداری از خدمات تلویزیون اینترنتی با ارائه مجوز از سوی سازمان صداوسیما وارد فاز اجرایی شد و در حالیکه ساختار شبکه ملی اطلاعات این موضوع را پذیرفته اما وزیر ارتباطات مخالف چنین کاری است.
 
سازمان صداوسیما پس از سال‌ها کشمکش با وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد بر سر ارائه مجوزهای تلویزیون اینترنتی، مستقلا به پنج شرکت مجوز بهره‌برداری از این خدمات را داده در حالیکه وزیر ارتباطات همچنان مخالف چنین کاری است.
 
خدمات تلویزیون اینترنتی در دنیا رو به کهنگی گذاشته است اما در ایران همچنان متولی مشخصی ندارد و سه نهاد سازمان صداوسیما، وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد دو سه سالی می‌شود دچار درگیری‌های آشکار بر سر مجوزدهی شده‌اند.
 
داستان چالش برانگیز تلویزیون اینترنتی زمانی محرز می‌شود که هر کدام از این سه نهاد خود را متولی اصلی می‌دانند و حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود نیستند؛ هر چند در عمل یکی متولی پخش فراگیر، دیگری مسئول ارتباطات و شبکه‌های مخابراتی و آن یکی هم بخش محتوا را عهده‌دار است اما تلویزیون اینترنتی که ترکیبی از این سه بعد را شامل می‌شود مانند کافی سر در گم شده است.
 
سازمان صداوسیما با توجه به در اختیار داشتن باند فرکانسی پایین جهت پوشش سراسری شبکه‌های آنالوگ تلویزیون و خالی بودن ظرفیت عظیمی از این باندها به جهت دیجیتالی شدن شبکه‌ها، معتقد است که توان بالقوه‌ای در ارائه مجوز IP-TV دارد اما از طرفی وزارت ارتباطات می‌گوید صداوسیما یک سازمان مثل سایر ارگان‌هاست که تنها باند فرانسی برحسب وظایف حاکمیت در اختیار دارد که تنها مجوز بهره‌برداری از پخش فراگیر را دارد.
 
این موضع می‌گوید که صداوسیما نمی‌تواند بهره‌برداری از باند را به شخص ثالثی واگذار و از آن درآمدزایی کند بلکه باید باند پایین فرکانسی را جهت فراگیری نسل‌های سوم و چهارم موبایل در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد.
 
کشمکش‌های دو سه ساله با وزارت ارتباطات و سردرگمی شرکت‌های متقاضی ارائه این خدمات باعث شد تا صداوسیما به کلی از وزارت ارتباطات قطع امید و اواخر سال گذشته مستقلا فراخوانی برای ارائه مجوز IP-TV برگزار کند.
 
طبق اعلام این سازمان، پنج شرکت موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی این خدمت در کشور شده‌اند و استدلال برندگان این مجوز از عدم تعامل با وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد نیز این است که اغلب متقاضیان درخواست پروانه FCP (ارتباطات ثابت) را به وزارت ارتباطات داده‌اند و در صورت موافقت، به نوعی با وزارت ارتباطات نیز در آینده کار خواهند داشت.
 
هرچند مسئولان وزارت ارتباطات خیلی دیر متوجه این حربه شدند اما اخیرا محمود واعظی –وزیر ارتباطات- نسبت به مجوزهای IP-TV سازمان صداوسیما موضع گرفته و گفته است که از نظر ما و دولت آنچه مربوط به محتوای صداوسیما می‌شود، پخش فراگیر است.
 
وی افزود: صداوسیما می‌تواند مالک برنامه‌های تولید شده خودش باشد اما اینکه اگر شرکتی بخواهد پخش محتوای ویدئویی به درخواست کاربر داشته باشد و برود از وزارت ارشاد مجوز تلویزیون اینترنتی بگیرد، نیازی به موافقت صداوسیما ندارد.
 
در حالیکه وزارت ارتباطات با توجه به اظهارات صریح محمود واعظی مخالف چنین کاری است اما شواهد چیز دیگری می‌گوید.
 
باکس مربوط به شبکه ملی اطلاعات در وبگاه رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش ساختار شبکه ملی اطلاعات دارای سرفصلی با عنوان "خدمات محتوایی و چند رسانه‌ای شبکه ملی اطلاعات" است که در آن خدمات تلویزیون اینترنتی را مربوط به صداوسیما دانسته است.
 
ساختار شبکه ملی اطلاعات در بخش محتوایی نشان می‌دهد که وزارت ارتباطات به صورت پیش فرض پذیرفته ارائه خدمات چند رسانه‌ای اعم از IPTV و VOD با معاونت رسانه‌های مجازی سازمان صداوسیما است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.