فناوری اطلاعات

October 29, 2015
14:06 پنجشنبه، 7ام آبانماه 1394
کد خبر: 74094

تولد پدیده‌ای به نام «فاین‌تک»

میزان سرمایه‌گذاری جهانی در استارت‌آپ‌های فاین‌تک در سال 2014 به 12 میلیارد دلار رسیده است
آیا سیلیکون ولی به بانک‌ها نفوذ و بر آنها غلبه خواهد کرد؟ از پرداخت تا انتقال و ارسال پول، حالا استارت‌آپ‌ها به دنیای خدمات مالی نفوذ کرده‌اند و بسیاری از استعدادهای جوان مشغول در بانک‌ها و موسسات مالی را اغوا کرده‌اند.
 
به این ترتیب بعد از تغییراتی که در فاصله سال‌های 2007 تا 2008 در سیاست‌ها و قوانین بانکداری ایجاد شد، به‌تدریج تحولات دیگری هم در سیستم‌های مالی و بانکی ایجاد شد که علاوه‌بر ایجاد امنیت بیشتر برای پرداخت‌کنندگان مالیات، برای گروهی که اغلب کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند یعنی مشتریان هم ساختار بهتری را به همراه می‌آورد. 
 
حالا ترکیب شیفتگان تکنولوژی که تی‌شرت می‌پوشند با سرمایه‌گذاران و مدیران مالی کت و شلوار پوش قرار است آینده سرویس‌های مالی را تغییر بدهند. نسل جدید استارت‌آپ‌ها با هدف نفوذ به قلب صنعت مالی و بانکداری در حال شکل گرفتن هستند. به این ترتیب شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های «فاین‌تک» (FinTech) به سرعت در حال شکل‌گیری و رشد هستند.
 
از آنجا که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران آینده صنعت بانکداری را در گرو رشد چنین استارت‌آپ‌هایی می‌دانند، تمایل به سرمایه‌گذاری در این شرکت‌های نوپا هم افزایش پیدا کرده است. 
تا جایی که بر اساس آمار منتشر شده در این زمینه، میزان سرمایه‌گذاری جهانی در استارت‌آپ‌های فاین‌تک در سال 2014 به 12 میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال قبل از آن 4 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.
 
چگونگی رشد استارت‌آپ‌های فاین‌تک
شرکت‌های فاین‌تک قرار نیست بانک‌ها و موسسات مالی سنتی و قدیمی را از بین ببرند. این استارت‌آپ‌ها هنوز نوپا و کوچک هستند و نتوانسته‌اند تمام مشتریان قدیمی و وفادار بانک‌ها را به خودشان جلب کنند. 
یکی از بهترین نمونه‌های این استارت‌آپ‌ها شرکت Square است که پرداخت‌های اعتباری را برای کسب‌وکارهای کوچک راحت‌تر کرده و حجم تراکنش مالی بانک‌ها را افزایش داده است. با این اوصاف استارت‌آپ‌های فاین‌تک با سه روش اساسی صنعت مالی و بانکداری را متحول کرده و دوباره شکل می‌دهند.
 
روش اول این است که بازیگران عرصه فاین‌تک هزینه‌ها را کاهش داده و در عین حال کیفیت ارائه سرویس‌های مالی را افزایش می‌دهند. این شرکت‌های کوچک مجبور به رعایت همه قوانین سخت و دست و پا گیر سیستم‌های قانون‌گذاری و شبکه شعبات موسسات و بانک‌ها نبوده و الزامی برای محافظت از تجارت‌های موجود ندارند. به عنوان مثال بیش از نیمی از درخواست وام‌ها از استارت‌آپ‌ وام‌دهنده Funding Circle در خارج از ساعت کاری عادی و اغلب از سوی کسب‌وکارهای کوچک می‌آید. استارت‌آپ TransferWise هم هزینه جابه‌جایی و انتقال پول به خارج از مرزها را تا نصف بانک‌های سنتی کاهش داده است.
دومین راه موثر این استارت‌آپ‌ها توانایی هوشمندانه آنها در ارزیابی خطرها و ریسک‌های احتمالی است.
 
این شرکت‌های کوچک همه چیز را از بررسی‌های مطرح شده در رسانه- شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اطلاعات منتشر شده در زمینه‌های مختلف ارزیابی می‌کنند تا متوجه شوند که کسب‌وکارهای کوچک دقیقا چه اهدافی دارند و چه اقداماتی برای رسیدن به آنها انجام می‌دهند تا به این ترتیب بتوانند در این مسیر به خوبی و درستی قرار بگیرند.
 
سومین روش این شرکت‌های نوپا و کوچک برای تنفس در صنعت بانکداری ایجاد دیدگاهی متنوع، با ثبات و معتبر برای مشتریانشان است. یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که این شرکت‌های نوپا در این مورد در اختیار دارند اینترنت است.
 
 استارت‌آپ‌های فاین‌تک که اغلب مبتنی بر اینترنت هستند، دیگر کمتر تحت‌تاثیر محدودیت‌های اعمال شده در مرزهای جغرافیایی قرار می‌گیرند و به این دلیل می‌توانند آزادانه به فعالیت در کشورها و شهرهای مختلف جهان بپردازند. 
 
امکانات جالب و مفید تکنولوژی برای خدمات مالی
صنعت خدمات مالی و بانکداری این روزها بیشتر از همیشه ریشه در نوآوری و خلاقیت دارد.
 این روزها دیگر تقریبا هر کسی بدون هیچ سرمایه یا دست کم با سرمایه‌ای اندک اما با استفاده از یک لپ‌تاپ، یک ارتباط اینترنت بی‌سیم و یک کارت اعتباری می‌تواند کسب‌وکار کوچکی راه بیندازد. 
 
همان‌طور که انتظار می‌رود، ‏این روند به ایجاد تحولاتی چشمگیر در شرکت‌های بزرگ و مهم‌تر صنعت خدمات مالی و تکنولوژی‌های که با آن کار می‌کنند، نیاز دارد. هرچند از نظر بانک‌ها و موسسات مالی قدیمی و سنتی این نوآوری مخرب است، اما این روند برای شرکت‌هایی که از مزایای نوآوری‌های جدید در این زمینه بهره می‌برند قطعا جذاب و جالب خواهد بود. 
 
«سین بلکا» مدیر شرکت نوپای
Fidelity Labs که در زمینه ارائه راهکارها و محصولات نوآورانه برای شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، در این مورد می‌گوید: «نوآوری مزایایی مانند سرعت بیشتر، هزینه‌های کمتر و کیفیت بهتر را برای ایجاد بهترین تجربه برای مشتریان به همراه خودش می‌آورد.»
 
شرکت‌هایی مانند Fidelity Labs به دنبال تزریق تکنولوژی و نوآوری به سرویس‌ها و خدماتشان هستند تا از مزایای رقابتی آنها بهره‌مند شوند. چنین شرکت‌هایی می‌توانند با بهره‌گیری از نوآوری، راهکارهایی جدید برای ورود به بازار را توسعه بدهند. و به این ترتیب است که صنعت خدمات مالی و بانکداری حالا هر روز در حال تغییر است.
 
شرکت‌های مالی و بانکداری نیاز به متخصصان و استعدادهای تکنولوژی دارند تا بتوانند در آینده این صنعت همچنان باقی مانده و نفس بکشند. از هوش مصنوعی واقعیت مجازی گرفته تا روش‌های جدید توسعه سریع، تکنولوژی هم می‌تواند نیروهای شاغل در شرکت‌های مالی را قدرتمندتر کرده و هم به آنها ابزارهایی برای خلاقیت بیشتر ارائه کند. با این اوصاف است که وب‌سایت Mashable به‌تازگی هفت امکان مفید دنیای تکنولوژی برای استفاده در شرکت‌های مالی و بانکداری را منتشر کرده است که می‌توانند جالب باشند.
 
رایانش ابری: این تکنولوژی به ساختارهای کامپیوتری جدید این امکان را می‌دهد تا بتوانند خلاقانه‌تر کار کند و امنیت و دسترسی بیشتر و راحت‌تری را برای موسسات مالی و بانکی ایجاد می‌کند.
 
تکنولوژی بلوک‌های زنجیره‌ای(Block chain technology): این تکنولوژی که در واقع زنجیره‌‌ای از دیتابیس‌ها برای نگهداری و ذخیره حجم رو به رشدی از اطلاعات است، پتانسیل خوبی برای دسترسی به موقع به اطلاعات مختلف، کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت در این شرکت‌ها و موسسات مالی دارد. در حال حاضر حدود هزار استارت‌آپ فاین‌تک در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. 
 
بیگ دیتا و تحلیل‌های دقیق: این تکنولوژی‌ها بسیار مفید هستند، به‌خصوص وقتی که دسترسی به اطلاعات شهودی و تحلیل آنها امکان‌پذیر نباشد. سیستم‌های هوش مصنوعی نقش بزرگی در آینده توسعه این تکنولوژی در صنعت بانکداری و خدمات مالی خواهند داشت. 
 
شخصی‌سازی: هر تعامل مشتری یک تجربه رایج و متداول را ارائه می‌کند و تفاوت‌های ظریف و کوچک میان نیازهای مالی هر شخص را مشخص می‌کند.
آینده سیستم‌های پیشرفته پردازش تراکنش‌های مالی: این سیستم‌ها می‌توانند به متمایز کردن خدمات ارائه شده توسط موسسات و استارت‌آپ‌های فاین‌تک کمک کنند. 
 
الگوهای جدید در پردازش‌های شخصی: اپل واچ و عینک واقعیت مجازی Oculus Rift دو نمونه در این مورد هستند. هر دو این ابزارها به مشتری جدید امکان ایجاد الگوهای رفتاری جدید را داده و راه‌هایی برای مشتریان ایجاد می‌کنند تا بتوانند به شکلی فعال‌تر با موسسات مالی تعامل داشته و منابع مالی خودشان را مدیریت کنند. 
 
سیستم‌های فوق همگرا: از طریق این سیستم‌ها، ذخیره‌سازی، پردازش موجودی کالا و شبکه‌های تجهیزات می‌توانند در یکدیگر ادغام شده و به این ترتیب امکان ارائه خدمات بهتر و منسجم‌تری را به استارت‌آپ‌های فاین‌تک بدهند. 
 
تکنولوژی‌های مدرن به تدریج در حال ایجاد فرصت‌های رشد خوب و بی‌سابقه‌ای برای صنعت خدمات مالی و بانکداری هستند و روند استفاده از نوآوری در این صنعت را افزایش می‌دهند. به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد رشد سریع استارت‌آپ‌های فاین‌تک در این حوزه باشیم.
 
   
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.