اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 31, 2015
19:20 شنبه، 9ام آبانماه 1394
کد خبر: 74128

نسخه پنجم پارسی جو رونمایی شد

نسخه پنجم موتور جستجوگر بومی پارسی جو امروز ( شنبه) با حضوروزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، معاونان وزیرارتباطات وجمعی از دست اندرکاران این جویشگر در پژوهشگاه این وزارتخانه رونمایی شد.
 
مدیر پروژه ملی موتور جستجوگر پارسی جو با اشاره به اینکه نسخه اول این پارسی جو در سال 79 با توانمندی یک میلیون جستجو در وب ایجاد شده است، گفت: پس ازهفت سال تلاش نسخه پنجم این جویشگر آبان ماه امسال آماده و توانستیم بیش از یک میلیارد صفحه را پوشش دهیم .
علی محمد زارع بیدکی با اشاره به اینکه ایران پنجمین بازدیدکننده موتور جستجوگر گوگل است ، گفت: ایرانی ها روزانه بیش از 100 میلیون پرس وجو به موتور جستجوگر گوگل ارسال می کنند.
وی شناخت زبان و فرهنگ بومی، ارائه سرویس بومی متناسب نیاز جامعه و دولت الکترونیک و اینترانت داخلی را از مهمترین مزیت های موتور های جستجو گر بومی برشمرد.
وی بر لزوم تجاری سازی موتور جستجوگر پارسی جو تاکید کرد و گفت: این موتور با 15 سرویس متنوع درصدد ارائه خدمات مطلوب به کاربران فارسی زبان می باشد.
زارع بیدکی اضافه شدن سرویس اندروید خبر (خبرجو)، سرویس مکان محور (کافه کجا)، آسان ترین سرویس دانلود کشور، سرویس بازار، سرویس جامع آب و هوا و همچنین تغییرات ظاهری این جویشگر ملی را از جمله ویژگی های نسخه پنجم جستجوگر پارسی جو است.
وی افزود: سرویس مکان محور (کافه کجا) امکان ثبت، بررسی و پیشنهاد مکان های تجاری و تفریحی را برای کاربران فراهم می کند به طوری که افراد با بررسی نظرات و تجربیات سایر کاربران در استفاده از محصولات و خدمات صاحبان مشاغل قادر خواهند بود انتخاب های بهتری داشته باشند.
وی بیان کرد: کاربران این جویشگر با استفاده از سرویس های دانلود و بازار، قادر خواهند بود تا موارد مورد نظر خود را در اغلب سایت های معتبر و یا فروشگاه آنلاین ایرانی جستجو و مشاهده کنند.
مدیر پروژه موتور جستجوگر پارسی جو ، 29 درصد از کاربران این جویشگر را در 6 ماه اول امسال تهرانی اعلام کرد و گفت: تبریز با 11، مشهد 10 و شیراز و یزد با 9 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
زارع بیدکی افزود: در این مدت 74 درصد کاربران از طریق سیستم عامل ویندوز به این جویشگر دسترسی پیدا کرده اند و اندروید و ios در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
وی به مرورگرهای استفاده شده برای دسترسی به این جویشگر نیز اشاره کرد و گفت: حدود نیمی از کاربران با مرورگر فایرفاکس، 23 درصد کاربران با کروم و 20 درصد کاربران هم با اینترنت اکسپلورر تواستند از خدمات این جویشگر بومی در 6 ماهه اول امسال استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.