اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 17, 2015
15:22 سه شنبه، 26ام آبانماه 1394
کد خبر: 74463

Li-Fi جایگزین Wi-Fi می شود

محققان موفق به توسعه نمونه اولیه یک فناوری اتصال به اینترنت مبتنی بر نور به اسم Li-Fi شده اند که پیش بینی می شود نحوه اتصال به اینترنت را متحول کند.
 
چهار سال پیش یک محقق اسکاتلندی به نام هارالد هاس ایده یک نوع اتصال بی سیم به اینترنت را مطرح کرد که با استفاده از لامپ های LED کار می کرد. اکنون این محقق پس از گذشت چهارسال، موفق به ارایه نمونه اولیه این فناوری شده است. این فناوری Li-Fiنام دارد و با استفاده از پانل های خورشیدی، انرژی لازم برای لامپ های LED را فراهم می کند؛ سپس از نور چشمک زن لامپ برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.
 
مدیر این پروژه در توضیح اختراع خود گفته است که در حال حاضر برای ارتباط با اینترنت، از کابل یا امواج رادیویی استفاده می شود که هر دو به راحتی قطع می شوند؛ ولی استفاده از نور برای انتقال اطلاعات بسیار سریعتر و امن تر از فناوری پهن باند بی سیم کنونی است. برای استفاده از این فناوری، کاربر باید یک روتر مخصوص Li-Fi در اختیار داشته باشد. درست است که انتقال اطلاعات با استفاده از این روش مبتنی بر نور است؛ ولی امواج نوری نامرئی هستند و آلودگی نوری ایجاد نمی کنند. همچنین این فناوری امکان هک و جاسوسی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
 
قرار است این پروژه باهمکاری شرکت HIGGINSON که بازوی تجاری دانشگاه ادینبورگ است و یک شریک تجاری دیگر به تولید انبوه برسد و در اختیار عموم کاربردان قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.