بازی

فناوری اطلاعات

November 25, 2015
16:54 چهارشنبه، 4ام آذرماه 1394
کد خبر: 74659

کنسول بازی محبوب 10 ساله شد

محبوب‏ترین کنسول خانگی مایکروسافت 10 سال پیش در چنین روزی یا اگر دقیق‏تر بخواهیم بیان کنیم در تاریخ 22 نوامبر 2005 با نام ایکس‏ باکس 360 روی پیشخوان خرده ‏فروشی ‏ها قرار گرفت.
 
جالب است بدانید در ابتدا تیم توسعه‏ دهنده کنسول ‏های بازی در شرکت مایکروسافت تصمیم داشت کنسول XBOX 360 را با نام Xenon یا XBOX 2 به بازار معرفی کنند، اما مایکروسافتی‌‌ها برای اینکه طیف اثرگذاری این محصول را بیشتر برای کاربران نمایان کند، نام ایکس ‏باکس 360 را بر آن گذاشتند. ایکس‏ باکس 360 را می‏توان پرچمدار ارائه‌دهنده زیرساخت‏های لازم برای انجام بازی گروهی از نقاط مختلف جهان نامید که بعدها به همگان نشان داد یک کنسول می‏تواند وظایف مختلفی در کنار اجرای بازی‏های گرافیک بالا را انجام دهد که البته همین امکانات برخی را به آن معتاد کرد.
 
عدد 360 با توجه به لوگوی رسمی کنسول می‏تواند واحد درجه داشته باشد که می‏خواهد مفهوم دربرگیرنده را برای کاربر خود القا کند؛ به این معنا که کاربر خود را در مرکز دنیای ساختگی توسط این کنسول حس خواهد کرد.نکته قابل توجه دیگر آنکه مایکروسافت به جای معرفی این محصول طی روند برگزاری یکی از نمایشگاه‌های بازی معتبر در جهان، اولین بار ایکس ‏باکس 360 را به‌طور علنی در یک برنامه در تلویزیون MTV و با اجرای Elijah Wood در معرض دید عمومی قرار داد. این کنسول در ابتدا به صورت دو مدل CORE PACK و PREMIUM PACK به بازار عرضه شد که مدل CORE PACK فاقد هارد درایو و هدست و دسته‏ های بی‏سیم بوده ولی مدل PREMIUM PACK دارای هارددیسک 20GB و دسته‏ های بی‏سیم و هدست بود.
 
من «پیتر مور» (مدیر بخش ایکس‏ باکس 360 در آن زمان) به یاد دارم که استیو بالمر مدیرعامل وقت مایکروسافت عقیده داشت با مشکلی میلیارد دلاری مواجه هستیم. زمانی که ما شروع به تحلیل این مشکل کردیم با موانع زیادی مواجه شدیم و این امر رقابتی بزرگ برای مهندسان ما بود. استیو بالمر معتقد بود که اگر هزینه 15/ 1 میلیارد دلاری را به دوش نکشیم، حکم نابودی این برند را امضا کرده ‏ایم. در هر حال هرچند ایکس‏ باکس 360 به مرور زمان به کنسولی محبوب در بین علاقه ‏مندان به صنعت گیم تبدیل شد، با این حال نمی‏توان نقش عرضه بازی‏ها اختصاصی همچون Halo, Gears of War, Fable and Forza را در این بین نادیده گرفت. مایکروسافت همچنین با شرکت‌های تولیدکننده گیم دیگر همچون DLC برای انتشار نسخه اختصاصی بازی ‏های بزرگی همچون Call of Duty و Grand Theft Auto برای این کنسول همکاری کرده است.
 
Xbox Live نیز بستری بود که مایکروسافت آن را برای ارتباط دارندگان این کنسول بازی کمی بعد معرفی کرد که علاوه‌بر پیدا کردن دوستانی در سرتاسر دنیا برای گیمرها، امکان چت صوتی با آنها را از این طریق امکان‏پذیر می‏کرد. جدا از قابلیت ‏های مثال زدنی ایکس ‏باکس 360، این کنسول توانست وجه دیگری از یک کنسول بازی را به خریداران این محصول نشان دهد به طوری که برخی حتی از آن در اتاق نشیمن خود به عنوان پخش کننده استریم فایل ‏های ویدئو استفاده می‏کنند.
 
ادامه روند این تغییر را امروزه می‏توان در امکان نصب سیستم ‏عامل ویندوز 10 روی ایکس ‏باکس‏ وان مشاهده کرد که قابلیت راه ‏اندازی اپلیکیشن ‏های یونیورسال را به همراه داد.به زبان ساده شما علاوه‌بر یک کنسول بازی، اکنون یک پی‏سی برای نصب نرم‏افزارهای همه‏ گیر و یک پلیر با دسترسی به فروشگاه غنی فایل‏ های مولتی‏ مدیا هم با ایکس ‏باکس ‏وان در اختیار دارد.
در این بین سرویس ‏دهندگان بزرگ محصولات مدیا از جمله Hulu, YouTube, UFC و حتی Netflix نیز امکان دسترسی به محتویاتشان را بر بستر Xbox Live ممکن کردند. ایکس‏ باکس 360 در بهار سال 2014 با فروشی معادل 84میلیون نسخه توانست لقب ششمین سیستم بازی محبوب تاریخ را به نام خود ثبت کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.