اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 26, 2015
12:18 پنجشنبه، 5ام آذرماه 1394
کد خبر: 74694

شورای‌عالی فضای مجازی میانجی چالش تلویزیون اینترنتی

درحالی‌که کشمکش میان نهادهای متولی خدمات چندرسانه‌ای در کشور بر سر راه‌اندازی «تلویزیون اینترنتی» سابقه‌ای چندین‌ساله دارد، حال قرار است، دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی برای حل اختلافات و کشمکش میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما بر سر راه‌اندازی پروژه تلویزیون اینترنتی در کشور، میانجیگری کند.
 
تلویزیون اینترنتی یا همان IPTV_ البته نام‌های دیگری نیز بر آن نهاده‌اند؛ ازجمله تلویزیون تعاملی، ‌ای‌پی مدیا، رسانه مهر و تلویزیون شیما_ نزدیک به ۱۰ سال پیش بر سر زبان‌ها افتاد. قرار بود شبکه‌ای ایجاد شود تا بینندگان برنامه‌های صداوسیما بتوانند به انتخاب خود و در زمان‌های مدنظرشان، آرشیوی کامل از برنامه‌های متنوع تلویزیونی را از طریق اینترنت، آن هم با اینترنت کم‌سرعت دایل‌آپ، ببینند.
 
سازمان صداوسیما به‌ عنوان متولی حوزه صوت و تصویر معتقد است با توجه به نوع خدماتی که قرار است بر بستر تلویزیون اینترنتی ارائه شود، این سازمان متولی این پروژه در کشور است. در مقابل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که خود را متولی زیرساخت ارتباطی کشور و طیف فرکانسی می‌داند معتقد است خدمات تلویزیون اینترنتی در حوزه خدمات ارتباطی محسوب می‌شود و باید از وزارت ارتباطات مجوزهای لازم را دریافت کرد.
 
در ضلع دیگر این مثلث، وزارت ارشاد به‌ عنوان متولی حوزه محتوا قرار دارد که می‌گوید: اپراتورها برای ارائه خدمات در حوزه فناوری نیازمند انتقال محتوا بوده و باید مجوز آن از سوی وزارت ارشاد صادر شود. با وجود این، سه نهاد وزارت ارتباطات، صداوسیما و وزارت ارشاد برای مجوزدهی در حوزه تلویزیون اینترنتی خود را متولی اصلی می‌دانند.
 
طبق برنامه پنجم توسعه، قرار بود تلویزیون اینترنتی تا پایان این برنامه به بیش از هفت ‌میلیون مخاطب در سراسر کشور سرویس دهد که در شرایط فعلی رسیدن به این هدف، به‌نظر ممکن نیست. در همین حال، اظهارات مهدی اخوان‌بهابادی، قائم‌مقام سازمان صداوسیما، درباره فعالیت و همکاری جدی این سازمان با شرکت‌های دارای پروانه در این حوزه، موجب بروز واکنش از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.
 
محمود واعظی دراین‌باره بیان کرد: آنچه مربوط به پخش برنامه‌های تلویزیونی و محتواست مربوط به سازمان صداوسیما می‌شود و این سازمان تنها می‌تواند رگولاتور محتوای برنامه‌های تولیدشده خود باشد.
 
به گفته او ارائه خدمات‌ آی‌پی‌تی‌وی،‌ آی‌پی مدیا و ویدئوی درخواستی به دلیل وابستگی به شبکه‌های ارتباطی باید با مجوز وزارت ارتباطات انجام شود. براساس قانون تنها پخش برنامه‌های تلویزیونی و محتوای برنامه‌ها در اختیار سازمان صداوسیماست و اگر این موضوع بخواهد وارد شبکه ارتباطات کشور شود باید از ضوابط این وزارتخانه پیروی کند.
 
با وجود چالش‌های پیش آمده، اینک سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی از برنامه‌های مدنظر برای حل مشکل چندین‌ساله تلویزیون اینترنتی در کشور خبر می‌دهد. او در گفت‌وگو با مهر گفته است: این مشکل به‌زودی حل می‌شود و برای حل این مشکل، از صداوسیما و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواسته‌ایم در جلسه‌ای مشترک حضور پیدا کنند. او گفته است او دو طرف را برای بیان مشکلات و راهکار حل این موضوع دعوت کرده‌ایم که به مرکز ملی فضای مجازی بیایند و در قالب جلسه‌ای مشترک به جمع‌بندی نهایی برای راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در کشور برسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.