اپراتورها

November 29, 2015
19:30 یکشنبه، 8ام آذرماه 1394
کد خبر: 74740

تماس با سیم‌کارت‌های ایرانی در عراق دشوار و با سیم کارت‌های عراقی غیر ممکن است

هیاتی از وزارت ارتباطات به همراه نمایندگانی از سه اپراتور تلفن همراه برای پیگیری اختلال در ارتباط زائران ایرانی اربعین به عراق سفر کرده‌اند، با این حال همچنان تماس با سیم‌کارت‌های سه اپراتور ایرانی بسیار دشوار و تماس با سیم‌کارت‌های عراقی میسر نیست.
 
با وجود تمهیداتی که وزارت ارتباطات با همکاری اپراتورهای ایرانی و همچنین مذاکره با طرف عراقی برای برقراری ارتباط بدون اختلال زائران ایرانی حاضر در راهپیمایی اربعین اما همچنان ارتباط تلفنی با زائران بسیار سخت و در حد غیر ممکن است.
 
عدم امکان ارتباطی زائران بعد از عبور از مرز مهران در روزهای اخیر موجب شد تا وزیر ارتباطات در سفر به استان ایلام و پایانه مرزی مهران شخصا مشکل را پیگیری کند. به دنبال این سفر بود که وزیر ارتباطات وجود اختلالات را ناشی از ضعف اپراتورهای عراقی برشمرد و تاکید کرد که در داخل کشور هیچ مشکلی وجود ندارد.
 
در همین حال مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت که به همراه وزیر ارتباطات به ایلام سفر کرده بود با اشاره به تمهیدات صورت گرفته در یک سال گذشته جهت افزایش ظرفیت ارتباطی در استان ایلام گفت: آنچه می توانستیم برای زایران عزیز انجام داده ایم و خوشبختانه 1800 کانال ارتباط مستقیم بین دو کشور برقرار شده است.
 
به گفته وی از شش ماه پیش به دستور دکتر واعظی، ستادی با حضور مدیران عامل اپراتورهای تلفن همراه داخلی جهت تسهیل ارتباطات در ایام اربعین تشکیل شد.
 
خسروی وضعیت مرزهای مهران، چذابه و شلمچه را مطلوب توصیف و تاکید کرد: ظرفیت مسیر 10 برابر شده است و گروه هایی به صورت 24 ساعته جهت رفع مشکلات حضور دارند.
 
اما با وجود این تمهیدات اعلامی، زائران ایرانی حاضر در عراق از وضعیت تماس به سیم‌کارتهای ایرانی ابراز نارضایتی می‌کنند و با اختلال مواجهند و تماس با سیم‌کارت‌های عراقی هم تقریبا ناممکن است.
 
این اختلالات همچنین موجب شد تا  هیاتی با حضور نمایندگان سه اپراتور به عراق سفر کنند؛ هرچند که هنوز خبری از دیدارها و مذاکرات این هیئت منتشر نشده است. 
 
این شرایط در حالی رقم خورد که تجربه تلخ سال گذشته در برقراری ارتباط با زائران اربعین، امسال را به آزمون دشواری برای وزارت ارتباطات تبدیل کند. سال گذشته بزرگترین مشکل زائران موضوع ارتباطات بود و به همین دلیل پیش از آغاز این گردهمایی بزرگ نگرانی‌های زیادی در این باره وجود داشت.
 
سال گذشته به گفته مدیرعامل یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه، از 4 روز پیش از اربعین سیم‌کارت‌های ایرانی از سرویس‌دهی خارج شدند. تنها سیم‌کارت یکی از اپراتورهای کم‌تقاضاتر سرویس نسبتا مناسبی داشت.
 
قطع ارتباطات به محض خروج از مرز ایران، مشکلات زیادی را برای زائران ایجاد کرده بود که در نتیجه زائران امکان تماس با خانواده‌ها برای اطلاع وضعیت سلامت‌شان را نداشتند یا اعضای خانواده‌ها و گروه‌هایی در راه یکدیگر را گم‌ کرده‌ بودند و اطلاعی از هم نداشتند؛ موضوعی که حالا و در روزهای اخیر در حال تکرار شدن است.
 
سال گذشته هم در آستانه اربعین وزارت ارتباطات اعلام کرده بود: «ستاد با حضور نمایندگانی از شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و به ریاست محمود خسروی معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تشکیل شد و تاکنون اقدامات متعددی را در دو بخش زیرساخت ارتباطی و بخش اپراتوری انجام داده است. افزایش ترانزیت کننده های ارتباطات بین الملل به مقصد کشور عراق به بیش از 12 شرکت، افزایش دو برابری لینک های ارتباطی، تقـویت مسیرهای مرزی در داخل کـشور، افزایـش ظـرفیت سیگـنالینگ بین الملل از طریق کشورهای مختلف، بهینه سازی مسیرهای ارتباطی و کنترل 24 ساعته بر کیفیت شبکه از جمله اقدامات بخش زیرساختی این ستاد است. همچنین نصب چهار آنتن BTS جدید در استان ایلام توسط همراه اول، افزایش کانال های ارتباطی به بیش از دو برابر توسط شرکت های مخابرات استان های ایلام و خوزستان و نصب دو سایت سیار و افـزایش کانالهای ارتباطی توسط شرکـت ایرانسل از اهم اقدامات بخش اپراتـوری این ستـاد به شـمار می رود.»
 
امسال هم وزارت ارتباطات در آستانه بار دیگر کمیته ارتباطات اربعین تشکیل داده و علاوه بر این وزیر ارتباطات برای پیگیری وضعیت ارتباطات در اربعین به عراق سفر کرد.وزیر ارتباطات با اشاره به جمعیت 20 میلیونی زائران اربعین از داخل و خارج عراق گفته است: ازدحام ایرانیان مشتاق در کربلای معلی برترافیک ارتباطی بین ایران و عراق می افزاید؛ به گونه ای که در شرایط عادی میزان ترافیک 150 هزار دقیقه است، ولی در سال گذشته و در ایام اربعین این ترافیک به 2.5 میلیون دقیقه رسید.
 
وزیر ارتباطات گفته بود: این تجربه سبب شد تا برای امسال به فکر افزایش ظرفیت در ایام خاص و به خصوص در ایام اربعین حسینی باشیم. بر این اساس با سفر بنده و همکارانم به عراق در روزهای گذشته و پیگیری و رایزنی های متعدد با مقامات این کشور حدود 1800 کانال به کانال های ارتباطی بین دو کشور اضافه کرده‌ایم تا زائرین مشکلی در امر ارتباطات نداشته باشند. در مجموع ما تمام ظرفیت ها را به اندازه کافی افزایش داده ایم و اگر اپراتور عراقی بتواند مسئولیت های خود را به خوبی انجام دهد هیچ مشکل ارتباطی برای زائران ایرانی به وجود نخواهد آمد.
 
وضعیت ارتباطات در روزهای آینده این وعده مشروط وزیر ارتباطات را  محک خواهد زد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.