رسانه‌های اجتماعی

January 4, 2016
11:40 دوشنبه، 14ام دیماه 1394
کد خبر: 75353

چرا دل کندن از شبکه‌های اجتماعی سخت است؟

اگر تنها یک قاعده برای زندگی دیجیتال برخی‌ها وجود داشته باشد، می‌تواند این باشد: شما همیشه به فیس‌بوک برخواهید گشت.البته ممکن است مدتی آن را کنار بگذارید، اپلیکیشن آن را از گوشی خود پاک کنید یا حتی حساب فیس‌بوک خود را غیرفعال کنید، اما تنها یکی از 10 نفر کاربر فیس‌بوک، آن را به درستی کنار می‌گذارد.
 
تحقیقاتی در دانشگاه کرنل (Cornell) می‌تواند توضیح دهد که چرا ترک شبکه‌های اجتماعی بسیار دشوار است. آنها یک کمپین به اسم «99 روز آزادی» راه انداختند و افراد علاقه‌مند به این پروژه را دعوت کردند و به این ترتیب 40000 نفر این دوره را گذراندند.
 
البته که بسیاری از افراد نتوانستند تا پایان 99 روز پیش بروند، برای اینکه دلیل آن مشخص شود، محققان در روزهای 33، 66 و 99، نظرسنجی هایی را شامل تعدادی سوال از شرکت کنندگان گرفتند.
 
شما فکر می‌کنید که فیس‌بوک اعتیادآور است
محققان دریافته‌اند کسانی که معتقد بودند فیس بوک اعتیادآور است، احتمال بیشتری داشت که قبل از 99 روز سراغ آن بروند. وقتی که استفاده ‌کنندگان از فیس بوک، آن را یک عادت به حساب می‌آورند، محتمل‌تر است که با آن مثل یک عادت برخورد کنند. یکی از شرکت کننده‌ها در این تحقیق نوشته بود: در 10 روز اول، هر زمان که یک مرورگر اینترنت را باز می‌کردم، انگشتم بی‌اختیار به سمت حرف f می‌رفت.
 
برای شما مهم است که چه کسی پروفایلتان را نگاه می‌کند
فیس‌بوکی هایی که از شبکه اجتماعی برای این استفاده می‌کنند که بر احساس دیگران نسبت به خود تاثیر بگذارند، محتمل‌تر بود که پیش از تمام شدن این دوره به فیس بوک برگردند، همچنین کسانی که معتقد بودند فعالیت آنها در فیس‌بوک تحت نظر است.
 
وقتی که در شرایط بدی هستید
کسانی که حس و حال خوبی داشتند، کمتر احتمال داشت که از این تعهد شانه خالی کنند. تحقیقات نشان داده است که فیس‌بوک می‌تواند شما را در وضع روحی بدی قرار دهد پس اگر احساس ناراحتی می‌کنید، احتمالا فیس‌بوک بهترین راه برای عوض کردن روحیه‌تان نیست.
 
فیس بوک تنها همدم شماست
وقتی که افراد شبکه‌های اجتماعی دیگری داشته باشند که به آنها مراجعه کنند، برایشان راحت‌تر است که از فیس‌بوک دوری کنند.
 
طبق تحقیقات، این پروژه به افراد کمک کرد که بازتاب شبکه‌های اجتماعی بر زندگی خود را ببینند و بیشتر مراقب آن باشند. بسیاری از استفاده‌کنندگان از فیس بوک، پس از تولد فرزند مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، نتوانستند تا پایان 99 روز دوام بیاورند، اما با پاک کردن اپلیکیشن فیس بوک و یا کاهش استفاده روزانه، استفاده خود را محدود کردند.
 
این موضوع برای همه مفید بود؛ محدود کردن مراجعه به فیس‌بوک به یک بار یا دو بار در روز یا قرار دادن ساعاتی خاص برای فیس‌بوک، می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی و کاهش استرس داشته باشد. به علاوه، همه افراد به یک تغییر مثبت علاقه‌مند هستند. شما هم می‌توانید یک دوره 99 روزه بدون فیس‌بوک را بگذرانید؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.