سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 5, 2016
19:40 جمعه، 16ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76043

چرا مایکروسافت برای این صفحه کلید 250 میلیون دلار پرداخت میکند؟

اخیرا گزارش شده است که شرکت مایکروسافت در حال مذاکره برای خرید SwiftKey، سازنده یکی از برترین و موفق ترین نرم افزار صفحه کلید موبایل به بهای 250 میلیون دلار است. اما آیا پرداخت این رقم برای داشتن یک صفحه کلید موبایل منطقی است؟ و این که مایکروسافت از این کار چه هدفی را دنبال میکند؟
 
مایکروسافت خود یکی از بهترین صفحه کلید های مجازی را هم برای تبلت و هم برای موبایل در اختیار دارد. در واقع این صفحه کلید به قدری جذاب و کاربردی است که اخیرا ارائه آن برای سیستم عامل iOS منجر به آن شد که بیش از 250 میلیون کاربر در سراسر دنیا آن را دانلود کنند.
 
با این وجود جای تعجب بسیار دارد که اکنون مایکروسافت در پی خرید 250 میلیونی شرکت SwiftKey سازنده انگلیسی یکی از بهترین صفحه کلید های مجازی موبایل است. اما واقعیت آن است که مایکروسافت این 250 میلیون را برای داشتن یک صفحه کلید مجازی پرداخت نکرده است. هدف اصلی مایکروسافت مربوط به ایده های بلند پروازانه این شرکت در AI یا هوش مصنوعی و و ظرفیت های پشت آن است.
 
تعداد بیشماری از صفحه کلیدهای مجازی برای موبایل اکنون در بازار وجود دارد که همگی هم مجهز به قابلیت Predictive Text یا پیش بینی لغات و واژگان هستند. هم گوگل، هم مایکروسافت هم اپل نمونه های خانگی و ساخت خود را در اختیار دارند. اما نمونه ساخت SwiftKey یکی از معدود مواردی است که قابلیت گسترش کاربردها صفحه کلید با استفاده از شبکه های هوش مصنوعی را دارا است.
 
این یک افتخار بزرگ برای این شرکت است تا جایی که حتی نرم افزار زبانی مخصوص رایانه صندلی چرخ دار استیون هاوکینگ را نیز بر همین اساس طراحی کرده است. قابلیت های یادگیری و دقت صفحه کلید SwiftKey دقیقا همیان چیزی است که مایکروسافت را به خود جذب کرده است.
 
در سال 2013 بنیانگذار این شرکت «جان رینولدز» اشاره کرده بود که SwiftKey را به عنوان شرکتی فعال در حوزه تکنولوژی های زبان میدانند. شرکتی که قادر به تشریح صریح و مستقیم زبان از طریق صفحه کلید مجازی است. این همان نکته ای است که مایکروسافت به دنبال آن میگردد، به ویژه در زمانی که جنگ بر سر هوش مصنوعی شدت گرفته است. گوگل و اپل هر دو طی سالهای اخیر با خرید شرکت های فعال در این حوزه کار خود را شروع کرده اند و این امر منجر به آن شده بود که مایکروسافت حداقل تا به امروز در این حوزه خلع سلاح شود.
 
هوش مصنوعی SwiftKey میتواند در بسیاری از محصولات مایکروسافت مورد استفاده قرار بگیرد. کورتانا منشی مجازی انی شرکت بدون هیچ شک و تردیدی مهمترین آنها است. سیستم پردازش طبیعی زبان یا Natural language Processing، سیستم Machine Learning و تکنولوژی های پیش بینی کننده اتفاقات بعدی همگی میتواندد کورتانا را بیش از آنچه امروز هست هوشمند و قابل سازند.
 
البته هنوز جزئیات این توافق میان مایکروسافت و SwiftKey منتشر نشده است و اولین سوال این است که اگر مایکروسافت این شرکت را به تملک خود درآورد آیا صفحه کلید محبوب آن باز هم به حیات ادامه خواهد داد یا نه؟ این سوال از این روی مطرح میشود که Sunrise اپلیکیشن تقویمی که مایکروسافت در سال 2015 آن را خریداری کرد تا یک سال دیگر به شکل کامل متوقف خواهد شد.
 
اما اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد که به حیات صفحه کلید محبوب SwiftKey ادامه دهد، کاربران ویندوز 10 بر روی موبایل و دسکتاپ با این سوال مواجه خواهند شد که آیا در نهایت قادر به استفاده از این صفحه کلید فوق هوشمند در دستگاه های خود خواهند بود یا نه؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.