اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 12, 2016
15:49 جمعه، 23ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76149

سه ترفند ساده برای کاهش مصرف بستۀ داده‌های اینترنت همراه

هزینه های بالای اینترنت همراه و محدود بودن حجم بسته های اینترنتی موبایل، لزوم توجه به میزان استفاده و مدیریت آن را بیش از پیش کرده است. اما چگونه میتوان بدون دردسر زیاد و روش های پیچیده، این کار را انجام داد؟
 
همیشه نیاز نیست راه های پیچیده ای را در پیش بگیرید تا بتوانید از هزینه‌هایی که باید بابت استفاده از اینترنت تلفن همراهتان بپردازید کم کنید. گاه می‌توان با چند ترفند ساده به میزان قابل توجهی در هزینه‌های مربوط به داده‌های موبایل صرفه جویی کنید. این سه راه ساده، پیشنهادهایی در این راستا هستند:
 
 
1-ضمیمه‌های (Attachments) ایمل‌ها را از طریق WiFi دانلود کنید.
اغلب ما برای مدیریت ایمیل‌های خود در دستگاه های تلفن هوشمند از نرم‌افزارها استفاده می‌کنیم و اغلب این نرم‌افزارها، به محض باز کردن یک ایمیل، فایل ضمیمۀ آن را نیز دانلود می‌کنند که اغلب این شامل میزان قابل توجهی از دانلود محدود داده‌های گوشی همراه شما می‌شود. اما نکته مثبت این است که اغلب این نرم افزارها گزینه‌هایی برای غیرفعال‌سازیِ این عملیات دارند و شما می‌توانید با انتخاب آن گزینه، تنها در زمانی که به اینترنت وای‌فای متصل هستید فایل های ضمیمۀ ایمیل‌هایتان را دانلود کنید. بنابراین، همین امروز به قسمت تنظیمات نرم‌افزار مربوطه در گوشی موبایلتان رجوع کنید.
 
 
2-یک نرم‌افزار فشرده‌سازی داده نصب کنید.
این نرم‌افزارها میسر داده‌های شما را تغییر داده و با گذر از طریق یک سرور ثالث، آن‌ها را با یک وضعیت فشرده شده برای شما باز-ارسال می‌کنند. برخی از نرم‌افزارهای این حوزه مانند Opera Max و Onavo Extend این قدرت جادویی را دارند تا تمام داده‌های ورودی به تلفن هوشمند شما را فشرده سازی کنند و تنها به داده‌های مرورگرهای شما اکتفا نمی‌کنند. مرورگرهای کروم و Opera نیز افزونه‌هایی برای این منظور دارند، اما این افزونه ها تنها داده‌های انتقالی از مسیر مرورگرها را فشرده می‌سازد و به دادۀ مصرفی دیگر نرم‌افزارهای کاربردی شما کاری ندارد.
 
 
3-محدود کردن استفادۀ دستگاه‌های متصل
اگر از دستگاه تلفن خود به عنوان مودم استفاده می کنید تا دیگر دستگاه های دیجیتال بتوانند از طریق آن به وب متصل شوند، همین الان باید استفادۀ دیگر دستگاه ها را محدود کنید؛ چرا که ممکن است بسیار بسیار سریعتر از آنچه که حتی تصورش را هم بکنید حجم داده‌های اینترنت موبایل خود را از دست بدهید. نرم‌افزار Tripmode به شما در این راه کمک زیادی می‌کند. این نرم‌افزار که هم اکنون برای ویندوز و مک ارائه می‌شود، دانلود و نیز آپلود تمام نرم‌افزارها و دستگاه‌ها از اینترنت ارزشمند موبایل شما را قطع می‌کند، مگر آن‌هایی را که در فهرست سفید خود قرار دهید. این بدان معنی است که هیچ دانلود خودکار یا به روزرسانی و یا همگام‌سازی (Sync)داده ها بر روی سیستم های شما بدون اطلاعتان صورت نخواهد گرفت و مجموع این‌ها، کمک شایانی به مدیریت داده‌های موبایل شما خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.