سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 15, 2016
17:30 دوشنبه، 26ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76192

کشف بیش از سیصد هزار حلقه نرم افزار غیر مجاز

بیش از سیصد هزار حلقه نرم افزار غیر مجاز  توسط کارشناسان صیانت و بازرسی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشف شد.
 
محمد امین مرندی؛ دبیر کمیته صیانت و بازرسی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: هم اکنون تعدادی نرم افزار در رسانه‌ها مختلف کشورمان تبلیغ می‌شوند که مجوز فعالیت را از این مرکز دریافت نکرده‌اند و رسانه ملی به این قانون توجه نمی کند.
 
مثلا در یک نرم افزار تبلیغ ورد 2015 می شد درحالیکه این ورژن ورد وجود ندارد یا یک شرکت در قسمتی از پکیج محصولش، محصولات شرکت دیگر را برداشته و حق مالکیت معنوی را رعایت نکرده بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که اگر نرم افزاری مجوز مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را ندارد پس رسانه ملی با کدام مجوز دستور پخش آن را می دهد، گفت: مسئولان رسانه با دیدن مجوز جاهای دیگر همانند آموزش و پرورش اقدام به این کار می کنند در حالیکه بر اساس قانون، تنها متولی صدور مجوز برای نرم افزارهای رایانه ای، مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
دبیر کمیته صیانت و بازرسی مرکز رسانه های دیجیتال نشانه‌ یک نرم افزار دارای مجوز را اینچنین بیان کرد: محصول باید دارای جدول مصوب (توضیح محصول، شماره مجوز و …) به همراه هولوگرام مربوطه الصاق شده بر روی بسته باشد.  
 
مرندی گفت: واحد صیانت و بازرسی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از ابتدای راه اندازی خود در سال 94 ، تاکنون بیش از یک میلیون محصول غیر مجاز را کشف و ضبط کرده و فعالین حوزه نرم افزارهای رایانه‌ای که مجوز فعالیت در این عرصه را نداشته‌اند را شناسایی و جهت دریافت مجوز راهنمایی کرده است.
 
وی افزود: با بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ، در هفته گذشته،  محصولات مشکوک دیجیتالی شناسایی شد و پس از هماهنگی با پلیس امنیت و دریافت دستور مقام محترم قضایی ، به انبار محصولات مراجعه و بیش از سیصد هزار حلقه محصول غیر مجاز را کشف و ضبط کردیم و محل توسط پلیس امنیت پلمپ شد.
 
افراد می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه عرضه نرم افزارهای غیر مجوز دار با مراجعه حضوری به دبیر خانه مرکز رسانه های دیجیتال مراتب را اعلام کنند. همچنین می توانند با شماره  تماس 88315931-4 و یا سامانه پیامکی 3000834910 ارتباط برقرار کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.