تلفن همراه

گوشی

لوازم جانبی

February 24, 2016
9:09 چهارشنبه، 5ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76335

با MWC 2016: وقتی حاشیه از متن مهم‌تر می‌شود

مهم‌ترین روزهای کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۶ را پشت سر گذاشته‌ایم. با نگاهی به شاخص‌ترین محصولات معرفی‌شده در این رویداد، دو نتیجه‌گیری کلی می‌توان انجام داد: ۱) تلفن‌های هوشمند به بلوغ خود رسیده‌اند ۲) لوازم جانبی (حاشیه‌ها) از خود تلفن‌های هوشمند (متن) مهم‌تر شده‌اند. در ادامه‌ی این نوشته با جزییات بیشتری به چرایی و اهمیت این موضوع خواهم پرداخت.
 
صنعت موبایل با سرعتی بسیار زیاد، اما با آهنگی قابل پیش‌بینی، رو به جلو حرکت می‌کند. بازی دومینویی را در نظر بگیرید که از بالا مشغول تماشای‌اش هستیم. در هر مرحله، پیش‌بینی این‌که مهره‌ی بعدی کدام است، کار مشکلی نیست. نمایشگری از HD به Full HD‌ و از آن به 4K منتقل می‌شود. ضخامتی که سال‌به‌سال، میلی‌متر به میلی‌متر کمتر می‌شود و اتصالی که از 2G به 3G‌ و 4G‌ و صددرصد تا چند سال دیگر به سرعت 5G‌ می‌رسد. خواسته یا ناخواسته فعلا تلفن هوشمند، هسته‌ی اصلی صنعت موبایل را در اختیار دارد. موبایل‌های امروزی به‌شدت برای شرکت‌های تولیدکننده‌ سودآور هستند؛ اما مشکل جای دیگری است. سرعت محبوبیت و تقاضای تلفن‌های هوشمند از سرعت رشد تکنولوژی‌های موبایل پیشی ‌گرفته است.
 
همان‌طور که اشاره کردم، در حال حاضر تلفن‌های هوشمند امروزی، صحنه‌دار اصلی صنعت موبایل هستند. احتمالا تا چند سال دیگر هم این قاعده تغییر نمی‌کند؛ مگر این‌که تکنولوژی‌هایی نظیر VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) که هنوز حتی در حد یک وسیله‌ی جانبی هم نتوانسته‌اند جایگاهی پیدا کنند، مرکزیت این بازی را از دست موبایل‌های اصطلاحا هوشمند ما بدزدند. با بلوغ زودرس تلفن‌های هوشمند و رِخوَت قابل پیش‌بینی در این حوزه، شرکت‌هایی که در چند سال اخیر روی موج درآمدزایی سوار شده‌ بودند، به جنبش درآمده‌اند. آن‌ها سعی می‌کنند گجت‌هایی را بعضا به‌صورت ناپخته، حول محور تکنولوژی‌های مرتبط با تلفن هوشمند به بازار عرضه کنند. گجت‌هایی که همچون گوشی‌های موبایل امروزی به Wi-Fi، درگاه USB، اینترنت پرسرعت و سنسورهای متنوع مجهزاند.
 
لوازم جانبی مدرنی مثل هدست‌های VR، می‌توانند بازار رو به سکون تلفن‌های هوشمند را گرم نگه دارند. در ضمن، گوشی‌های امروزی، دستگاه‌هایی پرقدرت هستند که تعامل با آن‌ها به یک نمایشگر لمسی و یک سری فرامین صوتی ابتدایی محدود است. برای بهره‌برداری از تمام پتانسیل این شاهکار مهندسی بشر، باید راه‌هایی نو ابداع کرد. انواعی از لوازم جانبی می‌توانند نقش این واسط‌های نو را بازی کنند.
 
حالا می‌رسیم به داستان ال‌جی در کنگره‌ی جهانی موبایل امسال. این شرکت مثال خوبی برای نمایش شرایط فعلی دنیای موبایل است. ال‌جی چند روز پیش یک تلفن هوشمند منحصربه‌فرد را به همراه چند گجت ریز و درشت دیگر معرفی کرد.
 
 
هدست واقعیت مجازی VR 360، دوربین 360 Cam، ربات چرخنده‌‍‌ی هوشمند و طراحی ماژولار G5 از جمله مواردی هستند که بخش زیادی از کنفرانس ال‌جی در MWC 2016 را به خود اختصاص دادند. در مورد بامزه بودن ربات Rolling Bot شکی نیست. پیروی از تِرِند تولید گجت‌های واقعیت مجازی هم کاملا قابل دفاع است. اما شاهد هستیم که لوازم جانبیِ یک پدیده، روی خود آن پدیده، سایه‌ی سنگینی انداخته است.
 
ال‌جی هفته‌ها پیش کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای را با نام «G5 و دوستان» (G5 and Firends) شروع کرد؛ دوستانی که حالا می‌دانیم در قالب چند گجت، بخشی از اکوسیستم ال‌جی در بخش موبایل هستند. اما چرا ال‌جی این سیاست را پیش گرفت؟ دو دلیل ساده می‌توان برای این موضوع بیان کرد: پیش‌تر در همین نوشته، به اولین دلیل اشاره کردم؛ سرعت تقاضای بازار از تکنولوژی‌های موجود پیشی گرفته. پس به‌نوعی شرکت‌ها باید بتوانند تا زمان ورود تکنولوژی‌های جدید، بازار خود را گرم نگه دارند. دومین دلیل هم بخشی از روند تکاملی تکنولوژی‌های موبایل است. گوشی‌های امروزی، دستگاه‌هایی پرقدرت هستند که تعامل با آن‌ها به یک نمایشگر لمسی و یک سری فرامین صوتی ابتدایی محدود است.
 
برای بهره‌برداری از تمام پتانسیل این شاهکار مهندسی بشر باید راه‌هایی نو ابداع کرد. به‌عبارت دیگر برای تعامل عمیق‌تر با تلفن‌های هوشمند باید رسانه‌های جدیدی را پیدا کرد. فعلا و در این مرحله از تکامل صنعت موبایل، به‌نظر می‌رسد گجت‌هایی مثل هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند نقش رسانه‌ی جدید را بازی کنند. آن‌ها می‌توانند بخش‌هایی از پتانسیل تلفن‌های هوشمند که به‌راحتی می‌توانست نادیده گرفته شود را به یک کاربرد جدید تبدیل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.