تلفن همراه

گوشی

February 24, 2016
21:30 چهارشنبه، 5ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76373

با MWC 2016: ناگفته‌های کنگره جهانی موبایل/از اتصال بی‌سیم خودروها تا کنترل پهپاد با شبکه‌های مخابراتی

معمولا در ایام برگزاری کنگره جهانی موبایل توجه همگان به فعالیت های شرکت‌های بزرگتر معطوف می شود، اما شرکت های کوچک تر و حتی موسسات غیرمخابراتی هم معمولا حرف‌هایی برای گفتن دارند.
 
اگر چه این شرکت ها محصولات قدرتمندی تولید نمی کنند، اما ایده های به کار رفته در برخی از آنها کاملا خلاقانه است و برخی دیگر نیز به علت قیمت مناسب مورد توجه قرار می‌گیرند. برخی از این محصولات به شرح زیر است.
 
اچ تی سی یکی از این شرکت هاست که سه گوشی رده متوسط را در کنگره جهانی موبایل به نمایش گذارده است. این سه گوشی عبارتند از Desire 530، 630  و 825. پشت این گوشی دارای نقش‌های خاصی است تا آنها نسبت به محصولات رقیب متمایز به نظر برسند.
 
 
شرکت چینی زد تی ای هم آخرین گوشی های خود از سری بلید را عرضه کرده است. این گوشی ها Blade V7  و Blade V7 Lite نام دارند. Blade V7 دارای نمایشگر شیشه ای خمیده 5.2 اینچی است که تا تابستان در برخی کشورهای اروپایی و امریکایی عرضه می شود. Blade V7 Lite که کوچک تر است نمایشگر 5 اینچی دارد و ابتدا در روسیه و سپس در مکزیک، اسپانیا، آلمان و تایلند عرضه می شود.
 
 
در جریان برگزاری کنگره جهانی موبایل نتایج بررسی های جدیدی هم منتشر شده که نشانگر تحول سریع این بازار است. به عنوان نمونه، بررسی های Pew Research Center در سال 2013 نشان می داد در اکثر بازارهای نوظهور، تلفن های همراه عرضه شده فاقد برنامه های هوشمند یا دسترسی به اینترنت هستند. اما با تکرار این بررسی در سال 2015 مشخص شد اکثر کاربران تلفن همراه در مالزی، ترکیه، چین و شیلی دارای گوشی های هوشمند هستند. همچنین این بررسی نشان داد استفاده از گوشی های هوشمند در کشورهایی مانند روسیه و برزیل به شدت در حال افزایش است.
 
یک تحول جالب دیگر در کنگره جهانی موبایل 2016 حضور شرکت های خودروسازی است. این نمایشگاه دیگر تنها در مورد گوشی های هوشمند نیست . خودروسازان هم در حال نمایش توان تولیدات خود برای متصل کردن بی سیم اتومبیل ها هستند.
 
 
به عنوان مثال شرکت فورد خودروی جدید به نام Kuga SUV عرضه کرده که قادر به دریافت فرامین صوتی و اجرای برنامه های ذخیره شده بر روی گوشی هوشمند راننده است. مارک فیلدز مدیرعامل فرود می گوید این شرکت در 5 سال آینده سرمایه گذاری برای ساخت خودروهای خودران و بدون نیاز به راننده را سه برابر می کند.
 
در این نمایشگاه توانمندی های نسل چهارم فناوری های مخابراتی و به خصوص استاندارد LTE هم به نمایش درآمده است. AT&T  و  Intel می گویند در حال تست استفاده از شبکه LTE در ارتفاعات بالاتر به منظور کنترل پهپادها هستند. این خلاقیت جدیدی است که تا به حال سابقه نداشته است. در حال حاضر برای کنترل پهپادها از فناوری های بی سیم کوتاه برد مانند وای – فای، بلوتوث و فرکانس های رادیویی استفاده می شود. در صورت نتیجه بخش بودن آزمایش های جدید، LTE به هدایت پهپادها و مشاهده تصاویر زنده ویدیویی ضبط شده توسط آنها حتی در زمانی که این پهپادها در حال پرواز هستند کمک می کند.
 
 
در عین حال شرکت هایی مانند نوکیا و اریکسون هم در حال تست و آزمایش نسل فوق سریع شبکه های مخابراتی یعنی شبکه های نسل پنجم هستند. این شبکه ها جایگزین LTE خواهند شد و البته هنوز با استفاده تجاری از آنها چند سالی فاصله داریم. اما با همه گیر شدن این شبکه ها بارگذاری یک فایل دی وی دی بر روی گوشی در چند ثانیه ممکن می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.