اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 8, 2016
14:34 سه شنبه، 18ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76515

معاون وزیر ارتباطات: مجوزهای VOD وزارتخانه‌های ارشاد و ارتباطات موازی کار نیست

در حالیکه اعطای مجوزهای ارائه خدمات VOD توسط وزارت ارشاد نوعی موازی کاری با پروانه‌های FCP به حساب می‌آید اما معاون وزیر ارتباطات هرگونه موازی کاری را رد کرد و سخن از تعامل بخشی گفت.
 
مجوزهای بهره‌برداری از خدمات IPTV و VOD توسط سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد تقریبا به شکلی هم‌زمان ارائه شد در حالیکه از یکی دو سال پیش قرار بود وحدتی در این زمینه وجود داشته باشد اما نهایتا شاهد اقدام مستقل هرکدام از این نهادهای متولی بخش از محتوای صوتی و تصویری در کشور بودیم.
 
تلویزیون تعاملی یا سامانه نمایش ویدئو برحسب تقاضا از دو بعد فنی و محتوایی قابل بررسی است زیرا بستر مخابراتی امکان پخش محتوا را در این تکنولوژی فراهم می‌آورد؛ از این حیث پای وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد و سازمان صداوسیما وسط است.
 
در حالیکه تکنولوژی تلویزیون تعاملی موضوع جدیدی در دنیا نیست و تقریبا به نقطه باروری دست یافته اما مسئولان کشور ما در بخش‌های زیرساخت و محتوا نتوانستند به توافق بر سر ارائه خدماتی واحد دست یابند و نهایتا مجوزهای VOD از IPTV جدا شد.
 
IPTV را صداوسیما می‌دهد تا دارندگان آن با دسترسی به آرشیو این سازمان بتوانند خدمات تلویزیون تعاملی ارائه کنند و مسئولیت VOD هم با وزارت ارشاد است که پروانه را به شرکت رسانه‌های تصویری و از آن طریق به شش متقاضی داده تا ویدئو برحسب تقاضا را با بانک فیلم و سریال ارشاد عرضه کنند.
 
با این حال علی اصغر عمیدیان درباره موازی کاری که وزارت ارشاد با پروانه‌های FCP (ارتباطات ثابت) که قابلیت ارائه VOD در آنجا هم دیده شده است، به تسـنیم گفت: موازی کاری صورت نگرفته و وزارت ارشاد می‌تواند مجوزهایش در زمینه VOD را هم به موبایلی‌ها و هم ثابت‌ها ارائه کند.
 
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه VOD یکی از سرویس‌های شبکه Base IP است، اذعان کرد: کسانیکه پروانه FCP دارند در بخش محتوا نیازمند اخذ مجوز از وزارت ارشاد یا صداوسیما هستند همانطور که تمامی فعالان این حوزه در بخش زیرساخت نیازمند مجوز وزارت ارتباطات برای ارائه خدماتند.
 
وی درباره حل اختلافات پیشین این سه نهاد بر سر ارائه مجوزهای تلویزیون تعاملی نیز گفت: همانطور که گفتم در این سه بخش نیازمند مجوزهای محتوا و زیرساهتی هستیم و اگر این مجوزها اخذ نشود قطعا کسی نمی‌تواند ارائه خدمات داشته باشد.
 
او افزود: بخش مخابراتی و زیرساخت را ما مجوز می‌دهیم اما بخش‌های محتوایی مربوط به ارشاد با خود این وزارتخانه و صداوسیما با خود آن سازمان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.