لبه تکنولوژی

March 11, 2016
18:42 جمعه، 21ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76563

تکنولوژی پیل سوختی جدید می تواند اسمارت فون شما را تا یک هفته روشن نگه دارد

همه موافقند که این روزها تکنولوژی باتری ها چندین و چند سالی از سایر فناوری های مرتبط با تلفن های همراه جا مانده اند. ما هنوز شاهد استفاده از باتری های لیتیوم-یونی در موبایل ها و تبلت های خود هستیم که بیش از دو دهه پیش توسعه یافته اند. تلاش ها تا به امروز چندان مثمر ثمر نبوده و سازندگان به ناچار به دنبال کاهش مصرف انرژی سایر قطعات گجت های تولیدی خود رفته اند.
 
حال محققین دانشگاه علم و تکنولوژی پوهانگ در کشور کره جنوبی نوعی پیل سوختی با عنوان «سلول سوختی تقلیل یافته اکسید جامد» طراحی کرده اند که می تواند جایگزین باتری های فعلی در موبایل ها یا حتی پهپادها شود. نکته جالب اینجاست که این تکنولوژی قابلیت استفاده در باتری های با ابعاد بزرگ همچون نمونه های به کار رفته در خودروهای الکتریکی را نیز داراست.
 
تیم طراح در تشریح شیوه عملکرد باتری جدید خود می گوید که این محصول برای اولین بار در دنیا فولاد ضد زنگ متخلخل را با فیلم الکترولیت بسیار نازکی با «ظرفیت گرمایی کمینه» ترکیب کرده است. نتیجه این که هم کارایی و هم دوام این نوع باتری ها نسبت به نمونه های لیتیوم-یون قبلی بسیار بالاتر است. آنها معتقدند که یک پهپاد معمولی با کمک این باتری می تواند تا یک ساعت به پرواز بپردازد و اسمارت فون شما تا یک هفته همراهیتان خواهد کرد.
 
تا به امروز تکنولوژی ها و طرح های زیادی برای جایگزینی باتری های فعلی ارائه شده است، اما هیچ کدام نتوانسته اند راه خود را به بازار بیابند و به «سلطه پیرمردها» پایان دهند. حال باید دید «سلول سوختی تقلیل یافته اکسید جامد» می تواند قاعده بازی را تغییر دهد یا نه.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.