رگولاتوری

April 12, 2016
15:21 سه شنبه، 24ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76934

رگولاتوری مراقب ماسک اپراتورهای موبایل باشد

وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در صدور موافقت‌های اصولی اپراتورهای مجازی، زمانیکه شنیده می‌شود برخی متقاضیان دریافت پروانه‌های MVNO دارای سهامدار مشترک با اپراتورها هستند، بسیار سخت است و انتظار می‌رود در این مسیر تابع قانون باشد.
 
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اسفند ماه 1393 مصوبه‌ای تحت عنوان "اصول حاکم بر پروانه‌های مجازی تلفن همراه" را روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر کرد که در آن علاوه بر تعریف اپراتور مجازی به شرایط و مقررات صدور موافقت اصولی و پروانه، قلمرو جغرافیایی فعالیت، شرایط مشارکت و رقابت، تعهدات MVNOها و تخلفات و جریمه نقض تعهدات اشاره شده بود.
 
اپراتور مجازی تلفن همراه یا به اختصار MVNO یک نوع اپراتور تلفنی است که امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها ندارد بلکه قراردادی با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌هاست، منعقد می‌کند.
 
تاکنون براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی رگولاتوری در بهمن ماه 1394، شش متقاضی توانسته‌اند با رعایت تمامی شروط مد نظر چارچوب پروانه و ارائه ضمانتنامه‌های مالی، موافقتنامه اصولی پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه را دریافت کنند.
 
با توجه به انتشار اولین فراخوان از سوی رگولاتوری و اعلام آمادگی 51 متقاضی برای دریافت پروانه مذکور که بعدها 11 مورد به دلیل نداشتن شرایط دریافت پروانه خط خوردند، در حال حاضر 40 متقاضی در لیست حاضر هستند. رگولاتوری در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده بود که از میان 40 متقاضی باقیمانده به 18 شرکتی که تمام شرایط لازم را دارا بودند اعلام شد که ضمانت‌نامه‌های لازم را ارائه کنند.
 
از آن حیث که این سازمان اعلام آمادگی برای صدور 12 موافقت اصولی دیگر در صورت ارائه ضمانتنامه مالی کرده بود، گفته می‌شود تعداد موافقت‌های اصولی صورت گرفته تاکنون به 11 مورد رسیده است و به زودی اسامی شرکت‌ها دریافت کننده این موافقت اعلام می‌شود.
 
فارغ از نحوه صدور موافقت‌ها و چند و چون آن، به نظر می‌رسد برخی متقاضیان حاضر در صف به نوعی سهامدار مشترک با اپراتورها یا وابستگی غیرمستقیم به آنها دارند.
 
این مورد خلاف مصوبه مرداد ماه سال گذشته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با عنوان "اصلاح برخی مفاد مصوبه اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتورهای مجازی تلفن همراه" است زیرا بند 7-1 به این شکل اصلاح شده است: "دارنده پروانه یا سهامداران آن نباید رد سایر دارندگان پروانه اپراتور مجازی (یا دارنده موافقت اصولی) و اپراتورهای میزبان مستقیم یا غیرمستقیم سهام داشته باشد. اپراتورهای میزبان و سهامداران آنها نیز نباید در هیچ یک از اپراتورهای مجازی (یا دارنده موافقت اصولی) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سهام داشته باشند".
 
انتظار می‌رود حجم بالای تقاضا برای دریافت موافقت اصولی، تداخلی در امر رسیدگی تقاضاها ایجاد نکند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با رفتاری هوشمندانه، زمینه احتمالی ایجاد انحصار در این حوزه طی سال‌های آتی را از بین ببرد در غیر این سرمایه‌های بسیاری طی یکی دو سال آینده مستهلک خواهد شد.
 
هزینه بازسازی بنای کج ساخته شده قطعا به اندازه ساخت خود بنا خواهد بود و از این حیث باید به شعار پیش‌گیری قبل از درمان پایبند بود تا در آینده نیازمند مصوبات اصلاحی که دنبال جبران مافات است، نباشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.