تلفن همراه

گوشی

April 15, 2016
10:29 جمعه، 27ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76990

ادعای سرطان‌زابودن تشعشع RF تا چه‌حد صحیح است؟

امروزه با گسترش و رشد فناوری‌های نوین مخابراتی بر بستر موبایل شاهد افزایش روزافزون استفاده شهروندان، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از این فناوری‌های مخابراتی که عمدتاً با استفاده از امواج الکترومغناطیسی به تبادل اطلاعات می‌پردازند، هستیم.
 
امروزه با گسترش و رشد فناوری‌های نوین مخابراتی بر بستر موبایل شاهد افزایش روزافزون استفاده شهروندان، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از این فناوری‌های مخابراتی که عمدتاً با استفاده از امواج الکترومغناطیسی به تبادل اطلاعات می‌پردازند، هستیم.
 
از طرفی رشد استفاده از چنین وسایل ارتباطی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در سطح جامعه شده است به‌گونه‌ای که برخی شهروندان بر این باورند ارتباط مستقیمی بین افزایش ابتلا به سرطان‌های مختلف و استفاده از تجهیزات موبایل و مودم‌های وای‌فای وجود دارد.
 
در این یادداشت قصد دارم با ارایه الگوهای آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی به این نگرانی عمومی به‌صورت مختصر پاسخ دهم.
 
آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان عوامل محتمل سرطان‌زا را به پنج دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند:
 
دسته اول، مواد سرطان‌زا نام دارند که ارتباط آنها با ایجاد سرطان در انسان ثابت شده است، از جمله این عوامل می‌توان به نوشیدنی‌های الکلی، آهک، آرسنیک، بنزن، تابش خورشیدی، استعمال دخانیات و همچنین تشعشعات یونیزان اشاره کرد.
 
لازم به ذکر است که تشعشعات یونیزان آن دسته از امواج الکترومغناطیس هستند که فرکانس آنها بالای 300 گیگاهرتز بوده و موجب تخریب و شکسته شدن پیوند شیمیایی DNA، مولکول‌ها و اتم‌های بافت‌های بدن می‌شود.
 
به‌عنوان مثال اشعه X و گاما که در پرتوبرداری و پرتودرمانی کاربرد دارند از جمله امواج یونیزان هستند که از نظر WHO یا سازمان بهداشت جهانی در گروه عوامل سرطان‌زا معرفی شده‌اند.
 
فرکانس‌های پایین‌تر از 300 گیگاهرتز جزء امواج غیریونیزان محسوب شده و تأثیر آنها بر بافت بدن تنها موجب افزایش دما یا تحریک عصبی می‌شود.
 
امواج RF یا غیریونیزان موجب یونیزه شدن اتم‌های بافت نشده و آسیبی به آن وارد نمی‌کند، به‌عنوان مثال امواج فرستنده‌های رادیو تلویزیون، موبایل، فر ماکرویو و حتی رادارهای پلیس جزو امواج غیریونیزان بوده و بنابراین در دسته‌بندی اول سازمان بهداشت جهانی قرار نمی‌گیرند.
 
دسته دوم، عوامل احتمالاً سرطان‌زا هستند که شواهد کمی درباره ارتباط مستقیم بین آنها و بروز سرطان در انسان وجود دارد ولی برخی نتایج آزمایشگاهی بر روی حیوانات مؤیّد سرطان‌زا بودن آنهاست؛ از جمله این عوامل می‌توان به تصفیه بنزین یا شیفت‌های کاریِ مخربِ الگوی خواب اشاره نمود.
 
دسته سوم، عواملی با امکان سرطان‌زا بودن هستند که شواهد کافی برای اثبات سرطان‌زایی آنها برای انسان یا حیوان وجود ندارد، برخی از این مواد شامل قهوه، ترشی، سوخت‌های فسیلی یا شغل‌هایی مانند خشکشویی یا آتش‌نشانی و نساجی هستند.
 
از جمله سایر عواملی که در این زمره قرار می‌گیرد میدان‌های مغناطیسی ناشی از امواج غیریونیزان همچون سیگنال‌های ساطع‌شده از گوشی‌های موبایل و مودم‌های WiFi در منازل و ساختمان‌ها است.
 
دسته چهارم، عواملی هستند که در زمره سرطان‌زاها قرار نمی‌گیرند به این معنی که بر اساس اطلاعات موجود شواهدی برای دسته‌بندی آنها در گروه عوامل سرطان‌زا وجود ندارد، از جمله این عوامل می‌توان به اسید اکریلیک، نور لامپ فلورسنت، رنگ مو و میدان‌های الکتریکی اشاره نمود.
 
دسته پنجم هم عواملی هستند که از نظر سازمان بهداشت جهانی احتمالاً سرطان‌زا نیستند، به‌عبارت دیگر شواهدی دال بر سرطان‌زا نبودن این عوامل وجود دارد.
 
به‌عنوان مثال ماده‌ای مانند کاپرولاکتیک با وجودی که یک ماده سمی است، سرطان‌زا نیست.
 
یک نکته حائز اهمیت در این دسته‌بندی وجود دارد و آن این است که اصولاً از نظر سازمان بهداشت جهانی، در مورد هیچ ماده‌ای با قاطعیت و صریحاً نمی‌توان گفت که آن ماده سرطان‌‌زا نیست و حتی در مورد بهترین دسته که دسته پنجم است نیز جمله "سرطان‌زا نیست" به‌کار برده نشده بلکه از جملۀ "احتمالاً سرطان‌زا نیست" استفاده شده است.
 
با بررسی پنج دسته عوامل فوق، می‌توان دریافت که پرتوهای ناشی از گوشی‌های موبایل یا مودم‌های وای‌فای در دسته‌بندی سوم سازمان بهداشت جهانی قرار دارد به این معنی که میزان سرطان‌زا بودن آنها مشابه استفاده بیش از حد از قهوه یا تُرشی است.
 
این بدان معنی است که به‌خلاف برخی شایعات مبنی بر بسیار خطرناک و سرطان‌زا بودن امواج الکترومغناطیس ساطع‌شده از دستگاه‌های بدون سیم همچون گوشی‌های موبایل، مودم‌های وای‌فای، دکل‌های مخابراتی و سایت‌های BTS و بر اساس دسته‌بندی سازمان بهداشت جهانی این فکر ناصحیح است.
 
تأثیر این امواج در حد استفاده از مواد معمول در زندگی همچون قهوه و ترشی است.
 
حمید خدابخشی ــ عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.