سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 25, 2016
13:16 چهارشنبه، 5ام خردادماه 1395
کد خبر: 77684

مایکروسافت و هزینه های سنگین خرید واحد موبایل نوکیا؛ باز هم زیان و باز هم اخراج

تجربه نوکیا امروز برای مایکروسافت تمام می شود. دو سال پیش شرکت ساکن ردموند با پرداخت 7.2 میلیارد دلار کسب و کار تولید موبایل شرکت فنلاندی را خرید و یک سال بعد اعلام کرد که این توافق هزینه ای در حدود 7.6 میلیارد دلار را به آن تحمیل کرده و 7800 نفر از کارکنانش را اخراج کرد تا تمرکز ویژه ای را روی تلاش های خود در این زمینه قرار دهد.
 
غول نرم افزاری امروز نیز از تحمیل شدن 950 میلیون دلار دیگر به خاطر خرید نوکیا خبر داد و اعلام نمود که در ادامه قصد دارد 1850 نفر دیگر را اخراج نماید که البته بخش اعظمی از آنها را کارکنان واحد موبایل مایکروسافت در فنلاند تشکیل خواهند داد؛ به این ترتیب که 1350 نفر در این کشور اروپایی و 500 نفر هم در دفاتر مختلف آن در سطح دنیا کارشان را ترک می کنند.
 
اضافه نماییم در حدود 200 میلیون دلار از 950 میلیون دلار اعلام شده قرار است که برای پرداخت مطالبات و سنوات افراد اخراجی مورد استفاده قرار گیرد. این تعدیل نیرو بدان معناست که حالا جمع کثیری از کارکنان سابق نوکیا دیگر در مایکروسافت مشغول به کار نیستند و تا پایان امسال نیز احتمالا باید کار خود را ترک نمایند.
 
اغلب کارکنان سابق نوکیا حالا دیگر در مایکروسافت فعالیت نمی کنند.
به این ترتیب، شمار اندکی از این افراد در واحد تحقیق و توسعه مایکروسافت باقی خواهند ماند. لازم به توضیح است که این شرکت یک شعبه فروش هم در فنلاند دارد که تحت تاثیر این تصمیم و تعدیل نیروی آن قرار نخواهد گرفت.
 
اگر خاطرتان باشد در نتیجه توافق غول نرم افزاری و نوکیا قرار بر آن شد که 2500 نفر از نیروهای این تولید کننده موبایل فنلاندی به استخدام مایکروسافت درآیند و هم اکنون در حالی که تنها یک هفته از اعلام خبر فروش حق امتیاز استفاده از نام نوکیا به فاکسکان می گذرد، شرکت ساکن ردموند فرایند تعدیل نیروهای فعال در واحد موبایل خود را آغاز نموده است.
 
ساتیا نادلا مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای که پیرامون همین مساله انجام داد اعلام داشت: ما قصد داریم فعالیت هایمان درحوزه موبایل را روی حوزه هایی متمرکز نماییم که بیشترین تمایز را با رقبای خود در آن بخش ها داریم؛ منظور سازمان هایی است که به امنیت، مدیریت پذیری و توانمندی های Continuum اهمیت می دهند و البته مشتریانی که این مسائل برایشان مهم است. ما همچنان به نوآوری در حوزه های مختلف و سرویس های تحت کلاود خود در تمامی پلتفرم های موبایلی ادامه خواهیم داد.
 
تقریبا یک سال پیش بود که این مدیرعامل اعلام نمود قصد دارد «محصولات موبایلی موثرتری را ارائه نماید که سه گروه کسب و کار، اقتصادی و پرچمدار را شامل می شوند». حالا مایکروسافت سعی دارد بار دیگر روی تجارت موبایل خود تمرکز نماید و روشن است که مقیاس فعالیت هایش در این زمینه باز هم کوچک تر از قبل خواهد شد.
 
تری مایرسون مدیر واحد ویندوز و دیوایس های مایکروسافت نیز با تایید این مساله گفت: ما در حال کوچک شدن هستیم اما کاملا هم از بازی حذف نشده ایم! او در ادامه گفت: موفقیت موبایل های ما به شرکت هایی محدود شده که برای تعهدات مان نسبت به امنیت، مدیریت پذیری و Continuum ارزش قائلند و البته مشتریانی که این موارد برایشان اهمیت دارند.
 
در نتیجه استراتژی تازه این شرکت در خصوص موبایل ظاهرا بیشتر روی متمایز نمودن آن از بقیه استوار است. این مساله ایست که 5 سال پیش همزمان با ارائه ویندوز فون نیز از سوی شرکت مورد بحث اعلام شده بود اما حالا قرار است در مقیاسی کوچک تر دنبال گردد.
 
ظاهرا این کمپانی تصمیم گرفته خیال پردازی را کنار بگذارد و اندکی واقع بین تر باشد و همه نشانه ها نیز روی پایان عمر موبایل های لومیا و تمرکز بیشتر روی محصولات سری سرفس حکایت دارند. اگر خبرها را دنبال کرده باشید حتما در جریان هستید که غول نرم افزاری ساکن ردموند هفته گذشته رسما پایان تولید موبایل های سری لومیا را اعلام کرد و در ایمیلی که امروز مایرسون برای کارکنان این شرکت ارسال کرده است هم آمده «ما به روز رسانی موبایل های فعلی سری لومیا و پشتیبانی از آنها را ادامه می  دهیم و قصد داریم محصولات بی نظیر تازه ای را بسازیم.»
 
هنوز مشخص نیست که آیا «این دستگاه های جدید و فوق العاده» امسال از راه خواهند رسید یا خیر. شایعات حکایت از آن دارند که مایکروسافت می خواهد سال آینده موبایلی با برند سرفس را معرفی نماید و لومیا 650 نیز آخرین محصول آن از خانواده لومیا بوده است.
 
سال هاست که شرکت ساکن ردموند روی یک تلفن هوشمند مرموز با برند سرفس کار می کند و برنامه این بود که اگر محصولات سری لومیا و ویندوز فون موفق نشدند، این پروژه را که با عنوان پلن B از آن یاد می شد دنبال نماید.
 
استراتژی مایکروسافت در خصوص موبایل های سری لومیا و ویندوز فون موفق نبود و هم فروش این محصولات و هم سهم بازار آن از زمان اعمال تغییرات ساختاری در واحد موبایل تا به امروز افت قابل توجهی داشته است.
 
حقیقت امر این است که در برهه کنونی مایکروسافت آمادگی لازم برای عمل به تعهداتش و «ارائه محصولات جدید و فوق العاده» را ندارد و در نتیجه لازم است که اندک صبور تر باشیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.