امنیت

فناوری اطلاعات

June 1, 2016
10:02 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1395
کد خبر: 77764

موج گسترده ایمیل‌های آلوده به بدافزار مبتنی بر JavaScript

طی یک هفته گذشته رایانه‌های مستقر در اروپا و دیگر نقاط جهان با حجم گسترده ایمیل‌های ناخواسته مواجه شدند که یک فایل آلوده مبتنی بر JavaScript به آن ضمیمه شده بود و برنامه باج‌افزار Locky را روی رایانه‌ها نصب می‌کرد.
 
شرکت ESET از بزرگترین تولیدکنندگان نرم‌افزارهای ضدویروس این بدافزار را که با نام JS/Danger.ScriptAttachment معرفی می‌شود شناسایی کرد و توضیح داد که برنامه مخرب مذکور مبتنی بر زبان JavaScript نوشته شده و بین روزهای ۲۲ تا ۲۵ مه ۲۰۱۶ در سراسر جهان منتشر شده است.
 
بسیاری از کشورهای اروپایی مورد حمله این بدافزار قرار گرفتند و بیشترین میزان حملات آن معادل ۶۷ درصد به رایانه‌های موجود در کشور لوگزامبورگ وارد شد. پس از آن به ترتیب جمهوری چک با ۶۰ درصد، اتریش با ۵۷ درصد، هلند با ۵۴ درصد و بریتانیا با ۵۱ درصد قرار داشتند. داده‌های محاسباتی این شرکت امنیتی همچنین نشان داد این حملات به صورت جدی دو کشور آمریکا و کانادا را هم مورد هدف قرار داده است.
 
بدافزار JS/Danger.ScriptAttachment می‌تواند انواع مختلف برنامه‌های مخرب را روی رایانه‌ها نصب کند. این باج‌افزار از برنامه‌های مخرب رمزگذاری استفاده می‌کند تا پس از گروگان‌گیری فایل‌های مهم کاربران، آنها را مجبور کند در قبال پرداخت مبالغ قابل ملاحظه فایل‌هایشان آزاد شود.
 
باج‌افزار Locky هیچ گونه حفره امنیتی را شامل نمی‌شود تا کاربران بتوانند به صورت رایگان و بدون پرداخت هرگونه هزینه فایل‌های خود را آزاد کنند. با این وجود کارشناسان مرکز امنیتی Bitdefender یک ابزار رایگان ارایه کردند که می‌تواند از آلوده‌سازی فایل‌ها به دست Locky جلوگیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.