اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 1, 2016
16:33 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1395
کد خبر: 77784

عبور کابل ۶ هزار کیلومتری مایکروسافت و فیس‌بوک از بستر دریا

مایکروسافت و فیس‌بوک اعلام کردند با هدف افزایش پهنای باند قصد دارند تا سال ۲۰۱۷ کابلی به طول بیش از ۶ هزار کیلومتر را از زیر دریا و از ویرجینیا تا اسپانیا عبور دهند.
این کابل زیردریایی که ماره‌آ،‌به معنی مد،نام دارد می‌تواند  160 ترابایت اطلاعات را در ثانیه جا‌به‌جا کند، از این رو به عنوان با‌ظرفیت‌ترین کابلی شناخته می‌شود که تاکنون از میان اقیانوس اطلس عبور کرده‌است.
 
مایکروسافت اعلام کرد همکاری با فیس‌بوک برای گذراندن این کابل از میان اقیانوس می‌تواند به رشد خدمات ابری و آنلاین هردو شرکت کمک کند.
 
ماره‌آ اولین کابلی نیست که از میان دریا عبور می‌کند،‌ این کابل به شبکه‌ای از کابل‌های دیگر شرکت‌های فناوری خواهد پیوست که تلاش دارند پهنای باند خود را افزایش دهند. شرکت گوگل کابل‌کشی بستر دریاها را از سال 2010با سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ای با هدف عبور دادن کابل از بستر اقیانوس آرام در میان ژاپن و آمریکا آغاز کرد.
 
کابل میان اقیانوسی جدید از ساحل ویرجینیا به پایگاه داده‌هایی در بیلبائوی اسپانیا وصل خواهد شد. به گفته الن مولدین مدیر شرکت مطالعات ارتباطات راه دور تله‌جئوگرافی، امروزه گوگل دارای پنج کابل زیردریایی است یا برای داشتن آنها سرمایه‌گذاری کرده‌است،‌ مایکروسافت دارای چهار کابل، فیس‌بوک دارای دو کابل و آمازون دارای یک کابل زیردریایی است. البته این آمار به کابل‌هایی اختصاص دارند که مالکیت آنها اعلام عمومی شده‌است،‌تعدادی از شرکت‌ها به صورت مخفیانه دارای کابل‌های زیردریایی هستند.
 
کابل ماره‌آ با هدف شتاب‌بخشیدن به نسل بعدی زیرساختارهای اینترنتی و پشتیبانی از رشد بالای مصرف داده‌ها و سرعت بالای رشد سرویس‌های ابری و آنلاین دو شرکت ایجاد خواهد‌شد. اگرچه ضخامت این کابل به اندازه یک شلنگ معمولی خانگی است، اما ظرفیت آن عظیم است.
 
درحال حاضر ظرفیت نهفته در بستر اقیانوس اطلس درحدود 337 ترابایت است و پس از آنلاین شدن ماره‌آ در سال 2017، این ظرفیت به 477 ترابایت بر ثانیه خواهد‌رسید. این یعنی ماره‌آ به تنهایی بیش از نیمی از ظرفیت دیگر کابل‌ها را در خود دارد.
 
اگرچه بسیاری براین باورند که ارتباطات میان قاره‌ای از طریق ماهواره‌ها امکان‌پذیر می‌شوند،‌ اما این نوع ارتباطات کند و کم کیفیت هستند و با تاخیر بسیار صورت می‌گیرند. در مقابل کابل‌ها سریع،‌ کم‌هزینه و مقاوم هستند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.