سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 3, 2016
10:40 جمعه، 14ام خردادماه 1395
کد خبر: 77834

رایانه هایی که دنیا را تغییر دادند

یک عکاس مشتاق و علاقمند به کامپیوترهای اولیه، موفق به تهیه آرشیو رنگی تصاویر کامپیوترهای اولیه شده است.
این تصاویر اغلب از کامپیوترهای نگهداری شده در موزه ها تهیه شده اند:
 
** کامپیوتر Harwell Dekatron 
این کامپیوتر انگلیسی که با عنوان WITCH (مخفف Wolverhampton Instrument for Teaching Computing from Harwell) نیز شناخته می شود، در دهه 1950 میلادی ساخته شد و بیش از 2.7 تن وزن دارد. این کامپیوتر در سال 2013 برای دومین بار به عنوان قدیمی ترین کامپیوتر دیجیتال جهان که هنوز هم کار می کند، در فهرست رکوردهای گینس ثبت شد. 
 
**کامپیوتر Pilot ACE 
کامپیوتر Pilot ACE در دهه 1950 میلادی با استفاده از 800 لامپ خلاء ساخته شده و قادر است اعداد اعشاری شناور را که برای محاسبات علمی ضروری هستند، محاسبه کند.
 
**کامپیوتر IBM 1401 
این کامپیوتر که در سال 1951 میلادی ساخته شد، اولین عضو خانواده بسیار موفق سری IBM 1400 است که به منظور ذخیره اطلاعات و جایگزینی با کارت های پانچ ساخته شد. مجموعا 12 هزار عدد از این کامپیوتر ساخته شده و برخی از کشورها تا دهه 1980 میلادی نیز از آن ها استفاده می کردند.
 
**کامپیوترIBM 729 
کامپیوتر IBM 729 Magnetic Tape Unit در واقع یک سیستم اختصاصی ذخیره سازی اطلاعات در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 میلادی بود که از نوارهای مغناطیسی به طول حداکثر 731 متر و عرض حداکثر 26 سانتیمتر، برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کرد. 
 
**کامپیوتر (EAI Pace (TR 48
کامپیوتر (EAI Pace (TR 48 در واقع یک کامپیوتر رومیزی به طول 1.2 متر، عرض 60 سانتیمتر و ارتفاع 60 سانتیمتر است که در اوایل دهه 1960 میلادی ساخته شد. وزن این کامپیوتر بین 145 تا 192 کیلوگرم بود و کاملترین کامپیوتر رومیزی زمان خود محسوب می شد.
 
**کامپیوتر Control Data 6600
کامپیوتر CDC6600 اولین سوپر کامپیوتر موفق در تاریخ محسوب می شود و توان پرداشی آن به سه مگافلاپ می رسد. این کامپیوتر در بین سال های 1964 تا 1969 میلادی، سریع ترین کامپیوتر جهان محسوب می شد.
 
**کامپیوتر Endim 2000
کامپیوتر آنالوگ Endim 2000 با استفاده از لامپ های خلا در جمهوری دموکراتیک آلمان سابق طراحی و ساخته شده است. از این کامپیوتر تنها 20 نمونه ساخته شده است.
 
**کامپیوتر Meda 42TA
کامپیوتر Meda 42TA یکی از آخرین کامپیوترهای هیبریدی آنالوگ بود که در چکسلواکی ساخته شد. این دستگاه در اواخر دهه 1970 میلادی ساخته شد و در بسیاری از کشورهای کومونیستی مورد استفاده قرار می گرفت.
 
**کامپیوتر HDR 75
کامپیوتر HDR 75 یک کامپیوتر هیبریدی کوچک است که در دانشگاه فنی درسدن ساخته شد.
 
**کامپیوتر ICL 7500
کامپیوترهای ICL مجموعه ای از کامپیوترها و ترمینال ها بودند که در دهه 1970 میلادی توسط یک شرکت انگلیسی به نام ICL ساخته شدند. این کامپیوترها با طراحی زیبا و کم حجم امکان استفاده در هر محیطی را داشتند و در دهه 1980 میلادی امکان اجرای جدیدترین بازی ها را برای کاربران فراهم می کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.