June 6, 2016
9:26 دوشنبه، 17ام خردادماه 1395
کد خبر: 77862

باقری اصل: پشت کسب وکارهای نوپا ایستاده ایم

وحید حجه فروش – فناوران : رضا باقری اصل از آن مدیرهای دولتی نیست که انتظار داری! جوان است و بی بهانه می خندد، لباس رسمی را دوست ندارد و شاید ذهنش شلوغ تر از میز کارش باشد. اما وقتی در بعدازظهر آخرین روز کاری هفته یک ساعت در مورد کسب و کارهای نوپا، نقش آفرینی دولت در این حوزه و مرکز توانمندسازی و تسهیل گری صحبت می کند، معلوم است که این شلوغی خوب اولویت بندی شده است؛ مواردی که اگر در ساختار کند دولتی موفق به خلق یا پیگیری اش شود، می توان آینده بهتری برای کسب وکارهای نو پیش بینی کرد. با باقری اصل که در راه اندازی مرکز توانمند سازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا در زیرمجموعه وزارت ارتباطات نقش اصلی را ایفا کرده، گفت و گو کرده ایم.
 
 چرا مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا را راه اندازی کردید؟
حدود سال 1387 که در مرکز پژوهش های مجلس بودم، متوجه شدم که یک خلأ جدی هم در لایه سیاست گذاری و اجرا و هم در حوزه اقتصاد کشور در زمینه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد. این کمبود منجر به پدید آمدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان شد که متن آن قانون توسط بنده نگارش شده است. هدف ما حمایت از زنجیره پایینی اقتصاد کشور بود که هم اشتغال آفرینی بسیار بالایی دارد و هم کاری که انجام می دهد، دارای ارزش افزوده بالا و کاملا مناسب قشر جوان جامعه ماست. زمانی که وارد وزارت ارتباطات شدم به عنوان اولین کار با مهندس جهانگرد شروع به تدوین چشم انداز برای حوزه ICT کردیم و تفسیری که من از شبکه ملی اطلاعات و شبکه پهن باند ارائه کردم از سوی دولت یازدهم و جناب وزیر پذیرفته و باعث شد که این تفکرات هم گرا زمینه توسعه پهن باند کشور را فراهم کند. توسعه پهن باند عملا زمینه ساز چشم اندازی بود که برای گسترش و توسعه اقتصاد ICT طراحی کردیم.
 
 توسعه شبکه ی پهن باند و توسعه اقتصاد ICT را هم افزا می دیدید؟
دقیقا! چون هنگامی که خدمتی را تولید می کنید، باید بازار تقاضای خدمت را هم ایجاد کنید. ما با توسعه ضریب نفوذ پهن باند، میزان دسترسی به خدمت را از سه تا چهار میلیون مشترک آن زمان به 25 تا 27 میلیون مشترک در حال حاضر رسانده ایم. کیفیت هم توسعه پیدا کرد، علی رغم این که هنوز مطلوب نیست و همه ارکان وزارت خانه هم به آن اذعان دارند. 
 
 از پهنای باند چطور به استارت آپ ها رسیدید؟
ما متوجه شدیم که 90 درصد ترافیک اینترنت به خارج از کشور منتقل می شود و 10 درصد ترافیک داخلی ا ست، یعنی دچار عارضه فقدان خدمات شده بودیم. پس از همان لحظه اول از رویدادهای فناورانه داخلی حمایت کردیم. اما در مقابل از خارجی ها تا کنون به هیچ وجه حمایت نکردیم و از این به بعد هم نخواهیم کرد. با حمایت از رویدادهای فناورانه داخلی جوان ها می توانند هم با ایده ها و توانمندی های یکدیگر و هم با اشخاص پیشرو در این حوزه از نزدیک آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند.
 
 پس برآیند تمام این مطالعات، تجربه ها و افکار تبدیل به مرکز توانمندسازی شده؟
ما به این نتیجه رسیدیم که باید حمایت کنیم تا اکوسیستم کسب و کارهای نوپا شکل بگیرد. آسیب شناسی کردیم و متوجه شدیم که نیروی کار با انگیزه، فراوان است. خلأ خدمات هم وجود دارد و خدمات خارجی هم بسیاری از نیازهای ما را برآورده نمی کنند. مشکل کمبود منابع مالی هم مطرح نبود. در نهایت به یک جمع بندی رسیدیم: اول این که هیچ کدام از حلقه های زنجیره از فعالیت سایر حلقه ها اطلاعی نداشتند. دوم این که کسی باید متولی برقراری این ارتباطات باشد. ساختارهای مختلفی پیشنهاد شد که در نهایت ذی نفعان عمده نظرشان بر این بود که نمی شود دولت در این قضیه نقش نداشته باشد؛ اما مداخله دولت در سطحی باشد که مانع فعالیت ها و توسعه بخش نشود.
 
 منظورتان از مداخله صدور مجوز و رتبه بندی و مسائل مشابه است؟
این نگرانی از طرف بخش خصوصی وجود داشت که ما در اولین گام شروع به مجوزدهی کنیم، ضمن این که ایده هایی از این دست هم در وزارت خانه مطرح بود. هرچند مجوزدهی می تواند بسیاری از دغدغه های کسب و کارها را حل کند؛ اما به تدریج روی کرد مجوزدهی به مباحث تنظیم و سلیقه و حذف منجر می شود. ما به این نتیجه رسیدیم که وارد حوزه مجوزدهی نشویم، یعنی مرکز کارش تنظیم مقررات این کسب و کارها نیست و فقط نقش توانمندسازی دارد. به موازات این مرکز، وزارت خانه بحث رایانش ابری و وام هایی از محل وجوه اداره شده را هم به انجام رساند. یکی دیگر از اهداف مرکز هم این است که بگوییم ما نسخه ایرانی این حوزه از کسب و کار هستیم و تلاش کرده ایم این ایده و انگیزه را در کل کشور تکثیر و پخش کنیم. علاقه مندی و چشم انداز ما این است که توانمندی های “خودمان” را متبلور کنیم و در کنارش نسبت به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی یعنی "ایجاد درون زا و فعالیت برون گرا" اقدام کنیم. یعنی ارتباطات بین المللی را گسترش بدهیم ولی نه این که کسی بیاید و داشته های ما را با خود به خارج ببرد.
 
 در مدت فعالیت مرکز بازخورد ذی نفعان و ارزیابی شما از عملکرد مرکز چه بوده است؟
غیر از رویدادها که هر کدام به صورت جداگانه توسط برگزارکننده ارزیابی می شوند، سنجش دیگری صورت نگرفته است؛ چون جنس و محصول فرآیند تسهیل گری در اغلب موارد شفاف و روشن نیست. مثلا تعامل فوق العاده خوبی که با کمیته تعیین مصادیق شکل گرفته و از بسیاری مشکلات حذفی جلوگیری کرده است. برای دوستان کمیته تشریح کردیم که ارزش این کسب و کارها چه قدر بالاست. ضمن این که همه صاحبان کسب و کار تمام چارچوب های شفاف را رعایت می کنند چون از فعالیت شان مشغول کسب درآمد هستند و کاری نمی کنند که منبع درآمدشان دچار مشکل شود. اگر هم روزی مساله ای پیش بیاید، ما پشت این کسب و کارها ایستاده ایم و همه با هم کمک می کنیم تا مشکلات به سرعت رفع شود؛ چون این ها سرمایه های کشورمان هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.