اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 18, 2016
18:36 شنبه، 29ام خردادماه 1395
کد خبر: 77996

عضو دبیرخانه شرکت‌های PAP خبر داد: اینترنت با تفکیک نرخ پهنای باند داخلی از خارجی، ارزان شد/ مهندسی اینترنت به زودی در ایران اجرا می‌شود

عضو دبیرخانه شرکت‌های PAP گفت: اخیرا تبادل قانون‌مند ترافیک محتوای داخلی آغاز شده و برای ارتقای بیشتر کیفیت اینترنت، مهندسی اینترنت نیز به زودی توسط وزارت ارتباطات اجرا می‌شود تا کاربر با کوتاه‌ترین مسیر به مقصد برسد.
محمدعلی یوسفی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، افزود: تغییرات جدیدی که پیرو یک تفاهم نامه 6 جانبه اخیرا منجر به کاهش قیمت اینترنت در برخی شرکت ها شده، به زودی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: از چند سال پیش داخلی سازی ترافیک توسط شرکت‌های اینترنتی با هدف کاهش هزینه‌ها و راهی برای مقابله با قیمت گران اینترنت زیرساخت آغاز شد که این موضوع از بعد افزایش سرعت و کیفیت دسترسی کاربران حائز اهمیت است.
 
عضو دبیرخانه شرکت های PAP ادامه داد: اکنون پس از گذشت چند سال، شرکت ارتباطات زیرساخت و صاحبان محتوا و سایر شرکت‌های خدمات دهنده اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات طبق یک گزارش جهانی، در سال 2015 ایران تنها کشوری در خاورمیانه است که 65 درصد از محتوای خارجی خود را داخل کشورش جمع‌آوری کرده است که از 80 درصد این ترافیک در دیتاسنتر آسیاتک هاست (میزبانی) شده است.
 
یوسفی‌زاده گفت: اما علیرغم گذشت چندین سال از آغاز جمع‌آ‌وری اطلاعات داخل کشور، هیچ تعرفه گذاری و مقررات گذاری برای این شیوه انجام نشد، اما چند سال اجرای آن، زمینه‌سازی برای تعرفه‌گذاری و کاهش قیمت اینترنت شرکت زیرساخت را فراهم کرد.
 
این فعال بازار اینترنت با اشاره به ویژگی مراکز تبادل ترافیک (IXPها)، گفت: IXP ها از 50 سال پیش در آمریکا شکل گرفتند تا اپراتورها ترافیک را بین خود تبادل کنند؛ IXPها در دنیا مرسوم است و هم اکنون 159 مرکز IXP فعال در دنیا وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در ایران نیز سرانجام در سال 92 نخستین مرکز IXP افتتاح شد و پس از رفع ایرادات، امسال با راه‌اندازی IXP در شهر تهران به واقع اجرایی شد و راه اندازی IXP زیرساخت در شهرهای تهران، شیراز، تبریز و مشهد (شهرهایی که زیرساخت گت وی بین‌الملل دارد) در دستور کار است.
 
یوسفی زاده با اشاره به راه اندازی IXP تهران در نخستین گام، گفت: هم اکنون از طریق مرکز IXP تهران 30 گیگ ترافیک بین اپراتورها تبادل می‌شود و برای مثال اپراتورهایی از جمله همراه اول، ایرانسل، رایتل، آسیاتک، شاتل و سایر اپراتورها از طریق این مرکز تبادل ترافیک می‌کنند.
 
این فعال بازار اینترنت توضیح داد: راه‌اندازی این مرکز 2 مزیت عمده دارد. اینکه در گذشته ارتباط کاربر یک شرکت اینترنتی برای رسیدن به اپراتور دیگر باید از 8 هاب زیرساخت عبور می‌کرد اما اکنون فقط از یک هاب زیر ساخت (یک سوئیچ لایه 2) عبور می‌کند؛ به عنوان نمونه در گذشته این ارتباط بین یک شرکت  ADSL و اپراتور موبایل 20 تا 30 میلی ثانیه طول می‌کشید که اکنون 9 میلی ثانیه کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به مزیت دوم، افزود: همچنین با راه‌اندازی مرکز IXP، شرکت‌های می‌توانند روی لینک 1G به قیمت 2 میلیون تومان و روی لینک 10G به قیمت 9 میلیون تومان با هم ارتباط برقرار کنند. در حالی که در گذشته این تبادل ترافیک باید لینک اینترنت زیرساخت و با قیمت بسیار بیشتر انجام می‌شد.
 
به گفته یوسفی زاده یکی از دلایل شکل گرفتن IXP ها در جهان، نزدیک شدن ارائه دهندگان محتوا به مشترک است. برای مثال با راه اندازی IXPها، یک پیام‌رسان خارجی هیچ تفاوتی با سایت ایرانی آپارات نخواهد داشت و اگر تلگرام بخواهد در ایران حضور داشته باشد می‌تواند با چند پورت 10G خود را به مرکز  IXPدر 4 شهر تهران، مشهد، تبریز و شیراز نصب کند و به سرویس دهنده ها، خدمات عرضه کند.
 
یوسفی زاده تصریح کرد: در پی این اقدام، لازم شد که شرکت‌های سرویس دهنده برای کاربر نهایی نیر قیمت محتوای داخلی که روی پورت IXP ارائه می‌شود با محتوایی که روی پورت اینترنت ارائه می شود را متفاوت محاسبه کنند. در گذشته امکان تفکیک قیمت فراهم نبود اما اخیرا این امکان طبق تفاهم نامه‌ای آغاز شده است.
 
عضو دبیرخانه شرکت های PAP تصریح کرد: اخیرا با نظارت شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی دولتی تامین پهنای باند در کشور تفاهم‌نامه ای میان 3 اپراتور بزرگ اینترنتی و 3 سایت پربازدید کشور به امضا رسید.
 
وی درباره نتایج این تفاهم توضیح داد: برای مثال هم اکنون قیمت ترافیک سایت آپارت که به مرکز IXP متصل است با 50 درصد تخفیف و سایت فیلیمو با 100 درصد تخفیفت ارائه می‌شود و این قیمت‌ها طبق تفاهم تولید کننده محتوا و سرویس دهنده تعیین می‌شود و هیچ مدل اقتصادی توسط دولت ارائه نمی‌شود.
 
یوسفی‌زاده گفت: تمامی اقدامات در راستای مقررات گذاری و تعرفه گذاری تبادل ترافیک داخلی در کشور (NATIONAL PEERING) انجام شده است و علاوه بر این، در تلاش هستیم و به وزارت ارتباطات نیز فشار می‌‌آوریم که برای ارتقای کیفیت سرویس کاربر علاوه بر تبادل ترافیک داخلی (NATIONAL PEERING) بحث تبادل ترافیک بین‌المللی (INTERNATIONAL PEERING) را نیز اجرا کند و مطمئنا تا چند ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد.
 
وی ادامه داد: با بلوغ جدیدی که در زیرساخت اتفاق رخ داده انتظار داریم این شرکت بتواند ترافیک اینترنت را نیز در کشور مهندسی کند که به آن مهندسی اینترنت INTERNET ENGINEERING می گویند.
 
یوسفی زاده در توضیح مهندسی ترافیک اینترنت، گفت: به طور معمول در دنیا کاربران اینترنت برای رسیدن به گوگل به نزدیک‌ترین مسیرش می‌روند نه به سمت اینترنت. این اتفاق در ایران نیز دستور کار است تا در نهایت کاربر با بهترین روت (مسیریابی) به ترافیک مورد نظر برسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.