فناوری اطلاعات

June 21, 2016
17:44 سه شنبه، 1ام تیرماه 1395
کد خبر: 78026

معاون سازمان فضایی خبر داد: ماهواره حرفه ای ایرانی تا ۱۴۰۴ در مدار ژئو قرار می‌گیرد

معاون سازمان فضایی ایران، هدف نهایی حوزه فناوری فضایی را ساخت ماهواره بومی سنجشی حرفه‌ای و در کلاس ماهواره‌های جهانی عنوان کرد که تا کمتر از ۱۰سال آینده در مدار بالای زمین (ژئو) قرار گیرد.
 
محمدهمایون صدر در گفتگو با مهر، تاکید کرد: ماهواره هایی که هم اکنون در کشور ساخته شده و به فضا پرتاب می شود به نوعی، آزمایشی و برای توسعه تکنولوژی فضایی است تا در نهایت در سال ۱۴۰۴ دو ماهواره حرفه‌ای بومی را به فضا پرتاب کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی ۱۰ ساله برای ساخت دو ماهواره سنجش از دور و مخابراتی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: پروژه ماهواره سنجشی با هدف ساخت و بومی سازی ماهواره ای با تصاویر حرفه ای و دقت بالا در دستور کار قرار دارد و پروژه ماهواره مخابراتی نیز ماهواره ای حرفه ای در کلاس جهانی خواهد بود که امیدواریم تا پایان چشم انداز (۱۴۰۴ ) به آن دست یابیم.
 
معاون سازمان فضایی ایران با بیان اینکه مرحله توسعه تکنولوژی فضایی در حال طی شدن است، گفت: سال گذشته بخش بسیار خوبی از توسعه این تکنولوژی انجام شده و هم اکنون در مرحله تثبیت فناوری فضایی در کشور هستیم.
 
صدر در مورد برنامه های پرتاب ماهواره هایی قبل از این هدف نهایی، گفت: در سال جاری شاهد پرتاب یک ماهواره سنجشی خواهیم بود و سال آینده نیز یک یا دو ماهواره را به فضا پرتاب می کنیم که اینها به ما کمک می کند تا تکنولوژی به دست آمده را تثبیت کنیم  و در نهایت بتوانیم ماهواره ای را بیش از چند ماه در مدار داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: در مراحل بعدی نیز باید بتوانیم این ماهواره ها را در ارتفاع بالاتر مدار قرار دهیم تا با دقت بالاتری تصویربرداری صورت گیرد.
 
معاون سازمان فضایی ایران با تاکید براینکه این مرحله از توسعه فناوری فضایی در کشور با سرعت و جدیت در حال پیگیری است، اضافه کرد: تا رسیدن به هدف نهایی، نباید خودمان را محدود کنیم تا کاربردهای فضایی آن محصولاتی که از توسعه سیستم فناوری داخل به دست خواهیم آورد، عملیاتی شود. براین اساس با جدیت تمام از ماهواره هایی که در کشورهای دنیا در حال بهره برداری هستند در همان سطح، بهره برداری خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.