امنیت

فناوری اطلاعات

July 6, 2016
14:58 چهارشنبه، 16ام تیرماه 1395
کد خبر: 78257

مسدود سازی کارت های مسروقه

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به برخی از شگردهای برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی هموطنان گفت: در یکی از این نوع برداشت ها می توان به برداشت از کارت های مسروقه و یا گمشده اشاره کرد.
 
 
سرهنگ دوم علیرضا آذردرخش در تشریح این خبر اظهار داشت :  برخی از افراد سود جو با سرقت کارت های بانکی اقدام به برداشت از حساب بانکی آنها می کنند.
 
وی درادامه گفت: متاسفانه کم دقتی هموطنان و حسن اعتماد آنان در این امر بسیار موثر بوده به نحوی که اگر رمز های کارت های بانکی را در کنار کارت بانکی نگذارند و یا آن را به کسی اعلام نکنند، امکان برداشت از حساب بانکی آنها از طریق این روش وجود نخواهد داشت. بنابراین استفاده کنندگان از کارت های بانکی باید رمز های عبور خود را به صورت دوره ای تغییر داده و آن را به کسی اعلام نکنند.
 
این مقام مسئول به مسدود سازی کارتهای مسروقه و یا مفقود شده اشاره کرد و افزود : تمامی بانک ها امکان مسدود سازی کارتهای بانکی را در همان لحظه فراهم کرده اند، بدین صورت که با برقراری تماس تلفنی با شماره های اعلام شده و  دادن مشخصات خود از قبیل شماره ملی، شماره شناسنامه و…. می توان کارت مورد نظر را مسدود نمود و برداشت و انتقال وجه دیگر میسر نیست و برای فعال سازی باید با همراه داشتن کارت ملی به بانک مراجعه نمائید.
 
سرهنگ آذردرخش با اشاره به خدمات بدون کارت دستگاه های atm از سوی برخی بانکها ادامه داد : در این روش شما بدون همراه داشتن کارت و فقط با دانستن شماره کارت و رمز ورود می توانید عملیات بانکی مثل برداشت، انتقال وجه و غیره را انجام دهید لذا در حفظ اطلاعات کارت بانکی باید بیشتر از قبل مراقب بود.
 
وی گفت: یکی دیگر از امکاناتی که می توان با استفاده از خدمات بدون کارت انجام داد مسدود سازی کارت بانکی است که به کاربران این اجازه را میدهد در صورت مفقودی و یا سرقت کارت بانکی سریعاً کارت مورد نظر را مسدود نمایند تا از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری کنند.
 
سرهنگ آذردرخش در خصوص نحوه استفاده از قابلیت مسدود سازی کارت های بانکی از طریق دستگاه خودپرداز بیان داشت : این قابلیت در بانک ها متفاوت بوده ولی با مراجعه به اکثر دستگاه های خودپرداز و انتخاب دکمه ثبت، می توان گزینه مسدود سازی را فعال نمود و با وارد کردن شماره کارت و رمز عبور کارت مورد نظر را مسدود نمود.
 
این مقام انتظامی گفت: یکی دیگر از روش های مسدود سازی کارت های بانکی از طریق اینترنت بانک و نرم افزار موبایل بانک می باشد که اکثر بانک ها دارای گزینه مسدودسازی و غیر فعال کردن کارت های بانکی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
 
وی تاکید کرد: هموطنان عزیز باید شماره کارت و رمز عبور خود را در حافظه خود نگهداری نموده تا در صورت لزوم اقدام به استفاده از خدمات بدون کارت نمایند.
 
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در انتها از هموطنان درخواست کرد: در صورت مواجهه با هر مورد مشکوک آن را از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری به پلیس فتا اطلاع دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.