امنیت

فناوری اطلاعات

July 6, 2016
15:01 چهارشنبه، 16ام تیرماه 1395
کد خبر: 78258

فضای مجازی مکانی برای ساده لوح بودن نیست

رئیس پلیس فتا فارس از شناسایی فردی خبر داد که با ایجاد صفحه ای در شبکه اجتماعی بی تالک با اشاعه تصاویر دروغین از خودش، اقدام به کلاهبرداری مالی از قربانیان خود می کرد. 
 
سرهنگ "سیدموسی حسینی" گفت: خانم جوان 26 ساله با ارائه مرجوعه قضایی به این پلیس مدعی شد چندی پیش در حالی که در شبکه اجتماعی بی تالک در حال فعالیت بودم به طور کاملا اتفاقی با صفحه ای برخورد کردم که تصویرهای مندرج در آن مرا مجذوب خودش کرد. 
 
وی ادامه داد: این خانم می گوید؛ آن صفحه حاوی چند عکس سخن بزرگان و عکس های شخصی از فردی بود که آقای متشخصی به نظر می رسید و نظر مرا جلب کرد، در نتیجه با صاحب صفحه شروع به گفت و گو کردم و او گفت که این عکس ها به خودش اختصاص دارد و شغلش مدیر یکی از شرکت های معتبر دولتی است و با صحبت های شیرین و اغواکننده مرا شیفته خودش کرد. 
 
رئیس پلیس فتا استان فارس اظهار کرد: شاکی در ادامه می گوید؛ بعد از گذشت چند روز چت کردن خودش را مشاور معرفی کرد و از من درباره حساب بانکی ام سوال پرسید و من هم صادقانه مبلغ کامل حساب بانکی ام که 300 میلیون ریال بود برایش گفتم، او گفت سر رشته ای از معاملات آنلاین دارد و می تواند برایم سهام خریداری کند تا به سود بالایی برسم. 
 
سرهنگ حسینی افزود: این فرد می گوید؛ پول را به شماره حسابی که برایم فرستاد واریز کردم، بعد از مدتی از او درباره سود سهام پرسیدم و او گفت سهامت کم است و باید مبلغ بیشتری سرمایه گذاری کنی و من مجددا مبلغی برایش واریز نمودم، مدتی گذشت و از سود سهام خبری نشد و هنگامی که از او در این مورد سوال می پرسیدم با صحبت های پوچ مرا سرگرم می کرد تا جایی که متوجه قصد کلاهبدارانه اش شدم و تصمیم به شکایت گرفتم. 
 
وی گفت: با قرار گرفتن پرونده در دستور کار افسران جوان پلیس فتا، کارشناسان با اقدامات فنی و تخصصی موفق به شناسایی متهم شدند. 
رئیس پلیس فتا استان فارس اظهار کرد: متهم که مردی 35 ساله بود به جز شاکیه، چند دختر خانم دیگر را هم قربانی عمل مجرمانه خود قرار داده بود . 
 
سرهنگ حسینی در مورد اعتماد بی مورد به افراد ناشناس در شبکه های اجتماعی هشدار داد و خاطرنشان کرد: گمنامی کاربران در این فضا زمینه را برای برخی افراد سودجو فراهم کرده که کاربران شبکه های اجتماعی در صورت مشاهده چنین رفتارهایی می توانند به سایت cyberpolice.ir مراجعه و آن را گزارش نمایند تا موضوع به منظور شناسایی این افراد در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.