تلفن همراه

گوشی

July 7, 2016
14:09 پنجشنبه، 17ام تیرماه 1395
کد خبر: 78265

گوشی‌های ماژولار و شبه ماژولار را بهتر بشناسید

ماژولار بودن یا قابلیت تعویض قطعات و بخش‌های منفرد دیگر برای گوشی‌های موبایل چیز دور از دسترسی نیست. به لطف وارد شدن کمپانی‌های معتبری نظیر گوگل و موتورولا، که در حدفاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ کمپانی‌های کوچک و پتنت‌هایی را در حوزه‌ی تکنولوژی گوشی ماژولار خریدند، چیزی که در ابتدا به نظر رؤیایی دور به نظر می‌رسید رفته‌رفته خود پای خود را به محصولات اصلی بازار باز کرد.
 
امکان تعویض بخش‌های مختلف سخت‌افزار یک گوشی موبایل محاسن زیادی دارد. پیش از هر چیز، شما می‌توانید گوشی خود را بنا بر سلیقه و نیازتان شخصی کنید. برای مثال اگر قصد دارید به مسافرت بروید و مطمئن هستید تعداد زیادی عکس خواهید گرفت، می‌توانید ماژول دوربین گوشی را با ماژولی که لنز و دوربین بهتری دارد تعویض کنید. یا اگر بیشتر به بازی علاقه دارید تعویض ماژول مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی می‌تواند تجربه‌ی شما را به‌مراتب بهتر کند. قابلیت ماژولار همچنین اجازه می‌دهد برای مدت‌زمان بیشتری از یک گوشی موبایل استفاده کنید. به‌جای این‌که مجبور باشید وقتی پرچم‌داران جدیدی به بازار می‌آیند کل گوشی را عوض کنید می‌توانید قطعات مورد نظرتان را با قیمتی کمتر تعویض کرده و گوشی را ارتقا دهید.
 
در حال حاضر ترکیبی از گوشی‌های ماژولار و قطعات جانبی ماژولار در بازار وجود دارد. قطعات جانبی ماژولار قطعاتی هستند که به گوشی شما متصل می‌شوند و کارآیی‌های آن را (درحالی‌که سخت‌افزار اصلی گوشی تغییری نکرده) به شیوه‌های متفاوت افزایش می‌دهند. گرچه این صنعت هنوز هم راه زیادی پیش روی خود دارد ولی در ادامه می‌توانید با ۴ بازیگر اصلی این صحنه آشنا شوید که به‌طور فعال در زمینه‌ی گوشی ماژولار به تحقیق و توسعه مشغول هستند.
 
گوشی ماژولار پروژه‌ی آرا گوگل
 
 
به نظر می‌رسد گوشی ماژولار پیش‌قدم گوگل که با نام «پروژه‌ی آرا» (Project Ara) شناخته می‌شود و همگان به‌شدت انتظار آن را می‌کشند برای همیشه در برزخ گیر کرده باشد. ولی گوگل تصمیم دارد نسخه‌ای اولیه از این گوشی را امسال در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دهد و انتظار می‌رود محصول نهایی هم تا سال ۲۰۱۷ برای استفاده‌ی همگان حاضر شود. هرچند هیچ‌گونه مشخصات رسمی از این گوشی اعلام نشده ولی انتظار می‌رود که گوشی پروژه‌ی آرا به معنای واقعی ماژولار باشد. بدین ترتیب قطعات منفرد این گوشی درست همانند مادربورد یک کامپیوتر روی یک شاسی درونی قرار خواهند گرفت و کاربر می‌تواند قطعات مختلفی را به‌دلخواه با هم جفت‌وجور و ترکیب کند.
 
موتورولا Moto Z و Moto Z Force
 
 
جفت پرچم‌داران جدید موتورولا یعنی Moto Z و Moto Z Force به یک دلیل بسیار باریک هستند: پشت آن‌ها به پین‌هایی آهن‌ربایی مجهز شده که به قطعات جانبی اضافی متصل می‌شود. یکی از این قطعات جانبی پک باتری است که مدت‌زمان شارژدهی گوشی را بالا می‌برد. البته قطعات جانبی دیگری نظیر اسپیکر و پروژکتور هم وجود دارند که قابلیت‌های کاملا جدیدی را به گوشی می‌افزایند.
 
 
LG G5
 
 
گوشی LG G5 که به یک صفحه‌نمایش ۵٫۳ اینچی، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ و دو دوربین پشت (یک دوربین ۱۶ مگاپیکسل استاندارد و یک دوربین ۸ مگاپیکسل واید) مجهز شده، همچنین از یک باتری بهره می‌برد که امکان خارج کردن آن به شیوه‌ای غیرمعمول وجود دارد. حاشیه‌ی پایینی گوشی جدا می‌شود و همراه با آن باتری هم بیرون خواهد آمد. سپس می‌توانید قطعات جانبی دیگری نظیر ماژول کنترلر دوربین Cam Plus یا مبدل صدای دیجیتال Hi-Fi Plus را به گوشی LG G5 اضافه کند.
 
Fairphone 2
 
 
Fairphone به‌اندازه‌ی سه کمپانی دیگر شناخته‌شده نیست. این کمپانی در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کارد و در حال حاضر دومین پرچم‌دار خود را روانه‌ی بازار کرده است. این کمپانی روی آگاهی اجتماعی و تولید اخلاق‌مدار تاکید می‌کند ولی نکته‌ی منحصربه‌فرد در مورد آن این است که گوشی‌های Fairphone باز می‌شوند و کاربر به‌راحتی می‌تواند آن‌ها را تعمیر کرده یا قطعات منفردی را ارتقا دهد. مشخصات فنی اصلی این گوشی شامل یک پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ و یک دوربین ۸ مگاپیسکلی است و از نسخه‌ی ۵ اندروید موسوم به لالی‌پاپ استفاده می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.