اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 12, 2016
22:18 سه شنبه، 22ام تیرماه 1395
کد خبر: 78317

ظرفیت آدرس های اینترنتی ایران به پایان رسید

بالغ بر ۱۲ میلیون آدرس عددی اینترنتی در کشور استفاده شده است و با پایان یافتن ظرفیت این تعداد IP آدرس ها، مهاجرت به سمت نسل جدید آدرس های اینترنتی موسوم به نسخه ۶ آغاز شد.
 
بهنام ولی‎زاده، مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات از آماده سازی شبکه های ارتباطی کشور برای مهاجرت به نسل جدید آدرس های اینترنتی (Ipv6) خبر داد و گفت: هم‎اکنون درحال ارزیابی آمادگی برای مهاجرت شبکه اپراتورهای ارتباطی هستیم و تاکنون نیز یکی از اپراتورهای موبایل و چند اپراتور اینترنت و یک مرکز داده غیردولتی در این ارزیابی موفق شده اند.
 
وی با بیان اینکه دو اپراتور موبایل دیگر و بعضی از شرکت های مخابرات استانی متقاضی، درحال انجام پیکربندی لازم برای ارزیابی این مهاجرت هستند، گفت: مهاجرت به نسخه جدید آدرس های اینترنتی، علاوه بر شبکه اپراتورها، در شبکه ارتباطات زیرساخت نیز باید صورت گیرد که در این زمینه ارزیابی ها نشان می دهد شبکه زیرساخت آمادگی انجام این طرح را دارد.
 
ولی زاده با بیان اینکه در بخش دسترسی شبکه نیز سرویس دهندگان دیتاسنتر باید به سمت ورژن جدید IP آدرس ها مهاجرت کنند، گفت: هم اکنون سرور برخی دستگاه های حاکمیتی در اختیار خودشان قرار دارد که این سازمان ها نیز باید به سمت IPV6 مهاجرت کنند؛ زیرا در صورتی‎که اپراتورهای ارایه‎دهنده خدمات این اقدام را انجام دهند، دسترسی به خدمات برای این سازمان ها ممکن نخواهد بود.
 
پشتیبانی نکردن IP آدرس های جدید از گوشی ها و مودم های قدیمی
وی گفت: به دلیل آنکه ممکن است برخی گوشی های موبایل قدیمی که در دست مردم است آدرس های جدید اینترنتی را پشتیبانی نکند، مهاجرت به‎صورت تدریجی صورت می گیرد و تا مدت ها شبکه از هر دو پروتکل پشتیبانی خواهد کرد تا دسترسی به آدرس های قدیمی به یک‎باره قطع نشود. در همین حال برخی مودم های ADSL قدیمی نیز این ورژن جدید را پشتیبانی نمی کند و به همین دلیل چنانچه به یک باره مهاجرت کامل در کل شبکه اتفاق بیفتد، ممکن است دسترسی به سرویس مشترکان مختل شود.
 
ولی زاده با بیان اینکه مهاجرت آن‎طور نیست که به یک‎باره کل آدرس های ورژن ۴ را خاموش و ورژن ۶ را روشن کنیم، گفت: قرار است در این طرح به‎صورت دوپشته ای حرکت کنیم و به همین دلیل ممکن است حدود ۲ تا ۳ سال هر دوی این آدرس ها در شبکه موجود باشد تا به‎تدریج آدرس های جدید جایگزین آدرس های قدیمی شود.
 
 اینترنت چیزها، نیازمند آدرس های جدید اینترنتی
وی گفت: با اجرای طرح مهاجرت به ورژن جدید آدرس های اینترنتی، شبکه مبتنی بر آدرس‏های جدید می شود که هم‏اکنون بسیاری از کشورها این طرح را پیاده سازی کرده اند. البته هیچ کشوری به ۱۰۰ درصد آن نرسیده است و اغلب به‏صورت همزمان در حال استفاده از ورژن ۴ و ۶ هستند. برای مثال کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی جلوتر هستند و این طرح در آمریکا، کره جنوبی و ژاپن نیز اجرایی شده است.
 
وی درباره اینکه آیا تفاوتی در دریافت سرویس برای مشترکان در این طرح وجود دارد، گفت: برای مشترک تفاوتی نخواهد داشت، چراکه مشترک دسترسی می خواهد و آدرس های اینترنتی در سرعت دسترسی مشترک، تغییری ایجاد نمی کنند. اما تفاوت اصلی مربوط به دریافت سرویس های جدید در دنیای اینترنت است؛ زیرا با ورود مفاهیم جدیدی چون اینترنت چیزها و سرویس های ماشین به ماشین (M2M)، به تعداد بیشتری IP آدرس نیاز خواهیم داشت.
 
 استفاده از ۱۲ میلیون IP آدرس در ایران 
این مقام مسوول در سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم‎اکنون IP آدرس های نسخه ۴ نه‏تنها در ایران؛ بلکه در کل دنیا به اتمام رسیده است، گفت: برای راه اندازی سرویس های جدید در فضای اینترنت نیازمند آدرس های اینترنتی بسیاری هستیم که بتوان آن را به‏صورت مستقیم مدیریت کرد و تخصیص IP آدرس به این سرویس های جدید، مستلزم مهاجرت به نسخه ۶ است.
 
ولی‏زاده با بیان اینکه هم‏اکنون در ایران حدود ۱۲ میلیون آدرس اینترنتی وجود دارد، گفت: تعداد آدرس های اینترنتی نسخه ۴ در دنیا ۲ به توان ۳۲ و حدود ۴ میلیارد IP است که هم‏اکنون تقریبا غیر از سهمیه آفریقا، به‏طور کامل به اپراتورها تخصیص داده شده و به اتمام رسیده و به همین دلیل کشورها به سمت IP نسخه ۶ که ظرفیت ۲ به توان ۱۲۸ عدد IP را دارد، حرکت می کنند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.