باندپهن

باندپهن ثابت

July 31, 2016
14:33 یکشنبه، 10ام مردادماه 1395
کد خبر: 78651

وزیر ارتباطات خبر داد: تعرفه‌های تلفن ثابت از اول مرداد تغییر کرد/ صاحب یک شبکه وصل پینه‌ای هستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از موافقت دولت با افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت خبر داد.
 
محمود واعظی ظهر امروز در مراسم رونمایی از سامانه اندازه گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت به پاسخگویی به برخی سوالات خبرنگاران پرداخت.
 
1428913187293_hamidreza dastjerdi -8.JPG
 
 
وی در بخشی از صحبت‌های خود متذکر شد: زمانی که شرکت مخابرات واگذار شد بخش‌هایی نیز در وزارت ارتباطات باقی ماند و برهمین اساس در بسیاری موارد قوانین زیرساختی دارای مشکلاتی بود که در حوزه توسعه شبکه و زیرساخت‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کرد به همین دلیل طی هفت یا هشت سال گذشته توسعه زیرساخت‌های کشور با سرعت‌های چندانی پیش نرفت.
 
واعظی ادامه داد: اکنون نیز نمی‌توان گفت که در این حوزه تمام عقب‌ماندگی‌ها جبران شده است، اما هر آنچه اپراتورها، مخابرات، شرکت‌های FCP و سایر شرکت‌ها نیاز دارند مدتی است بدون ماندن در صف انتظار به آنها واگذار می‌شود.
 
او در ادامه‌ی صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که مردم انتظار دارند در قبال پولی که پرداخت می‌کنند سرویس با کیفیتی دریافت کنند، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته بیشتر تلاش‌های ما بر روی توسعه‌ای با کیفیت شبکه بوده است، اما طی سال‌های گذشته حتی زمانی که خود من هم مدیر عامل شرکت مخابرات بودم، هیچ گاه هیچ فردی نیامد یک شبکه جامع طراحی کرده و براساس آن عملیات توسعه‌ای را دنبال کند.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: حتی زمانی که تازه وارد وزارت ارتباطات شده بودم نیز در این باره گفتم که ما با یک شبکه وصله پینه‌ای مواجه هستیم که حتی خود من هم به عنوان یک مدیر قدیمی بر این موضوع نقش داشته‌ام، اما سهم من به عنوان مدیر عامل مخابرات در سال ۱۳۵۹ با مسوولیت افرادی که در سال ۱۳۹۲ مدیریت می‌کردند متفاوت است.
 
وی همچنین عنوان کرد: طی این مدت دوستان تلاش‌های متعددی برای مدرنیزه کردن این شبکه به کار گرفتند و برهمین اساس اکنون قرار است بر روی سایت شرکت زیرساخت وضعیت شبکه زیرساختی مربوط به این شرکت به‌طور شفاف نمایش داده شود که لازم است این اتفاق در مورد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیفتد تا مردم بدانند در زمان بروز مشکل چه اتفاقی رخ داده است و در صورت ایراد بتوانند جریمه خود را دریافت کنند، البته ما نمی‌خواهیم مشکلات را با پول حل کنیم.
 
وزیر ارتباطات با بیان این‌که لازم است بحث کیفیت خوب را با تعرفه مناسب همراه دید، تاکید کرد: هیچ‌گاه قیمت را بالا نخواهیم برد و از سه سال پیش به این نکته اشاره کردیم که به دنبال آن هستیم که استفاده از اینترنت در سبد خانوارها و شرکت‌های بیشتر شود به همین دلیل در مقاطع مختلف تصمیم به ارائه‌ی تخفیف‌هایی در این حوزه گرفتیم.
 
واعظی ادامه داد: البته ما در حوزه بسته‌های اینترنتی موبایل هیچ‌گاه وارد بحث نمی‌شویم بلکه در این بخش یک سقف قیمتی اعلام کرده‌ایم و براساس آن اقدام می‌کنیم. در حوزه اینترنت ثابت نیز براساس فرم‌های در نظر گرفته شده اکنون تخفیف‌هایی بین ۱۶ الی ۱۷ تا ۳۵ درصد و حتی گاهی برای مراکز بزرگ و سازمان‌ها تا حدود ۴۷ درصد در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: بدین ترتیب در حال چینش بخش‌های مختلف پازل شبکه ملی اطلاعات هستیم تا مقدمات برای رونمایی از فاز اول این شبکه در هفته دولت فراهم شود.
 
واعظی در ادامه با اشاره به تخفیف‌هایی که پیش از این شرکت زیرساخت برای ارائه‌کنندگان اینترنت در نظر گرفته بود، متذکر شد: در آن دوره برخی شرکت‌ها تخفیف‌های دریافتی را به مشترکان خود نیز منتقل کردند، اما شرکت‌های متعددی ما را خون به جگر کردند تا کاهش تعرفه ۲۰ درصدی را برای مشترک نهایی اعمال کنند.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث تاثیر برجام در فضای ارتباطی کشور اشاره کرد و گفت: پس از این اتفاق محدودیت‌هایی که در مناقصات ما وجود داشت برطرف شد چرا که تا پیش از برجام قبل از هر مناقصه می‌دانستیم کدام شرکت‌های چینی وارد عمل خواهند شد، اما پس از برجام در مناقصه‌های ما شرکت‌های مختلفی شرکت می‌کنند که گاهی حتی آن را پیش‌بینی هم نمی‌کردیم به عنوان مثال اکنون سرمایه‌گذارانی برای حضور در اپراتورهای فیبر نوری و یا رایتل اعلام آمادگی کرده‌اند و در حوزه ماهواره‌ها نیز شرایط مناسبی برای مذاکره ایجاد شده است.
 
واعظی در پاسخ به سوالی در رابطه با افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت نیز متذکر شد: این پیشنهادات برای ستاد تنظیم بازار ارسال شده بود که پس از دفعاعیات مختلف و نمایندگان مخابرات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اجرای کمیته جدید از حدود ۱۰ روز پیش تصویب و ابلاغ شد.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر عدم اعلام این موضوع از سوی وزارت ارتباطات، تصریح کرد: پیش از این درباره تغییر تعرفه‌ها به کرات بحث شده بود و در دوره‌ای با وجود آنکه قرار بود درباره‌ی این موضوع تا زمان تصویب نهایی صحبت نکنیم نمی‌دانیم چگونه برخی رسانه‌ها مصوبات کمیسیون را دریافته و درباره این موضوع سوالاتی را مطرح کردند که آیا این موضوع را تایید می‌کنید یا خیر. در آن زمان اصلا نمی‌دانستیم در این باره چه بگوییم، اما جالب بود که برخی سایت‌ها دو سال دائم اینگونه مطرح کردند که چرا تعرفه تلفن ثابت را افزایش نمی‌دهید. پس از اعلام تعرفه‌های جدید نیز این سایت‌ها مرتب نوشتند که چرا می‌خواهید تعرفه‌ها را بالا ببرید.
 
واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث رجیستری گوشی‌های موبایل پرداخته و متذکر شد: در این خصوص به ما تاکید شده بود که ظرف مدت دو ماه این کار را انجام دهیم. قرار بر آن بود که پایلوت را وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار ما قرار دهد تا ما آن را به اپراتورهای موبایل وصل کنیم.
 
وزیر ارتباطات با یادآوری این‌که در کل در جریان رجیستری گوشی‌های موبایل چهار نهاد گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات دخیل بوده‌اند، گفت: ترجیح ما این بود که یکدیگر از نهادهای مربوطه مسوولیت این کار را برعهده بگیرد، چرا که ما در سال‌های گذشته به این حیطه ورود کرده و موفق نشدیم و حال نمی‌خواستیم این موضوع به سومین‌بار برسد.
 
وی چنین یادآور شد: از سویی دیگر تاکید داشتیم که در اجرای این طرح لازم است تمام گوشی‌هایی که تاکنون وارد کشور شده‌اند دچار مشکلی نشده و آنچه قرار است از این به بعد وارد شود مورد نظارت قرار گیرد تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.
 
واعظی نیز در پایان نیز یادآور شد: ما اکنون هم نمی‌توانیم هیچ تاریخی را برای اجرای این طرح اعلام کنیم و به دنبال مشکلاتی که اجرای این طرح در بازار ایجاد کرده بود نیز از همکاران خود خواستم با انتشار بیانیه‌ای توضیحات لازم را منتشر کنند تا مردم در جریان باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.