تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

August 23, 2016
15:32 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79253

لیست قابلیت های جدید نسخه رسمی اندروید 7.0 نوقا

اندروید ۷.۰ که با نام نوقا (Nougat) عرضه شده است آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید به حساب می‌آید. این نسخه از امروز برای نکسوس‌های گوگل به صورت رسمی منتشر شده است.
 
اندروید نوقا به طور رسمی برای نکسوس‌های گوگل منتشر شد. کاربران سایر محصولات فعلا باید منتظر بمانند تا شرکت تولید کننده دستگاه‌شان و اپراتور مورد استفاده، بروز‌رسانی مذکور را آماده و برای آن‌ها عرضه کند. اما تنها راه اطلاع از ویژگی‌ها و تغییرات اندروید ۷.۰ نوقا، بروزرسانی دستگاه و استفاده از آن نیست. امروز گوگل لیستی از تغییرات اعمال شده در اندروید مذکور را منتشر کرده که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.
 
کارایی
کمپایلر JIT: کمپایلر یا فرودبر JIT جدید عملکرد دستگاه را در زمان فعالیتش بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از قابلیت‌های این کمپایلر کاهش فضای مورد نیاز اپلیکیشن‌ها است. بروزرسانی‌های سیستمی و آپدیت اپلیکیشن‌ها نیز در این فرودبر سریع‌تر انجام می‌شود.
 
حالت VR: اندروید نوقا در حالت VR می‌تواند کاربران را به دنیای جدیدی ببرد. این ویژگی به زودی با Daydream و Daydream-ready فعال می‌شود.
 
Vulkan API: Vulkan API آمده است تا با گرافیک‌های پرقدرت ۳D، بازی جدیدی را شروع کند. با کمک این قابلیت، اپلیکیشن‌ها واضح‌تر اجرا می‌شوند و افکت‌های خوشایندی نیز نمایش داده می‌شود.
 
باتری و داده
Doze: دوز نام قابلیتی است که سعی دارد مصرف باتری دستگاه را کاهش دهد. با کمک این ویژگی زمانی که گوشی توسط فرد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و وی در حال حرکت است، دستگاه با انجام فرآیندهایی مصرف باتری را کاهش می‌دهد و کنترل می‌کند. این بدان معنا است زمانی که گوشی در جیب شما قرار دارد،‌ مصرف باتری آن کاملا کنترل شده است.
 
ذخیره داده: کاربران با استفاده از قابلیت ذخیره داده یا همان Data saver می‌توانند برای میزان مصرف داده توسط دستگاه محدودیت ایجاد کنند. زمانی که این قابلیت فعال باشد، اپلیکیشن‌های پس‌زمینه نمی‌توانند از طریق سیم‌کارت تبادل داده داشته باشند.
 
بهره‌وری
حالت تقسیم صفحه (Split-screen): در اندروید نوقا کاربران می‌توانند به سادگی عمل مالتی تسکینگ را انجام دهند. در حالت Split-screen می‌توان به سادگی اپلیکیشن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داد و اجرا کرد. تماشای فیلم در هنگام نوشتن پیام یا خواندن متون مختلف در زمانی که تایمر روشن است، از جمله مثال‌های استفاده از این قابلیت است.
 
حالت تصویر در تصویر (Picture-in-picture): با استفاده از قابلیت تصویر در تصویر، کاربران در اندروید TV می‌توانند همچنان با تماشای ویدیو، به مرور صفحات وب یا اعمال تنظیمات نیز بپردارند‌.
 
تعویض سریع (Quick switch): دو بار لمس دکمه Overview این امکان را به کاربران می‌دهد که بین دو اپلیکیشن اخیر حرکت کنند.
 
نوتیفیکیشن
نوتیفیکیشن همیشه همراه (Bundled notification): این قابلیت باعث می‌شود که کاربران در هر لحظه‌ای که بخواهند، قادر باشند نوتیفیکیشن‌ها را در اپلیکیشن‌های مختلف مشاهده کنند. با یک لمس ساده می‌توان از تمام هشدار‌ها مطلع شد.
 
پاسخ‌دهی مستقیم: پاسخ‌دهی مستقیم قابلیت جدیدی است که به اندروید نوقا اضافه شده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید پیام‌ها را به طور مستقیم از طریق نوار نوتیفیکیشن پاسخ دهید. با این اوصاف دیگر نیازی نیست که اپلیکیشن پیام رسان را اجرا کنید و سپس به پیام دریافت شده پاسخ دهید.
 
کنترل نوتیفیکیشن‌ها:زمانی که نوتیفیکیشنی به صورت پاپ آپ نمایش داده می‌شود، تنها کافی است که آن را لمس کنید و انگشتتان را روی آن نگهدارید تا به بخش تنظیمات مربوطه هدایت شوید. برای مثال می‌توانید هشدار‌های آینده‌ی یک اپلیکیشن را بی‌صدا (سایلنت) کنید.
 
بهبود‌های کاربری سیستم
اعمال تغییرات در تنظیمات سریع: کاربران در اندروید نوقا می‌توانند کاشی‌های مربوط به تنظیمات سریع را شخصی‌سازی کنند. از این طریق می‌توانید هرچه سریع‌تر به تنظیمات مورد نظرتان دسترسی داشته باشید.
 
نوار تنظیمات سریع: بخش تنظیمات سریع در اندروید نوقا مجددا طراحی شده است. در این نسخه کاربران می‌توانند هرچه سریع‌تر به کاشی‌های مربوط به این تنظیمات از طریق نوار نوتیفیکیشن دسترسی داشته باشند.
 
بهبود منوی تنظیمات: گوگل در اندروید نوقا منو تنظیمات را بروزرسانی کرده است و از این طریق می‌توان هرچه سریع‌تر به تنظیمات مورد نظر دست یافت.
 
تنظیمات پیشنهادی: در حین تنظیمات، سیستم پیشنهاداتی را ارائه می‌کند تا کارایی بیشتری را بتوانید از دستگاه دریافت کنید.
 
غیرفعال کردن تمام اپلیکیشن‌ها در Overview: کاربران از طریق Overview می‌توانند هرچه سریع‌تر تمام اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند را غیرفعال کنند.
 
اطلاعات اضطراری: در اندروید نوقا شاهد قابلیتی به نام اطلاعات اضطراری هستیم که کاربران از طریق آن می‌توانند اطلاعاتی نظیر نام، گروه خونی، آلرژی‌ها و شماره‌ای اضطراری جهت برقراری تماس فوری را ذخیره کنند. این اطلاعات در صفحه قفل گوشی نمایش داده می‌شوند و امدادگر می‌تواند هرچه سریع‌تر و البته مطمئن‌تر به وی کمک کند.
 
تصویر زمینه صفحه قفل: کاربران در اندروید ۷.۰ می‌توانند تصاویر زمینه مختلفی در صفحه قفل و صفحه خانگی داشته باشند.
 
اموجی
یونیکد ۹ اموجی: اندروید نوقا دارای اموجی‌های جدیدی است که باعث می‌شود به کلمات زندگی ببخشید. در این اموجی‌ها، شکلک‌های مربوط به انسان دوباره طراحی شده‌اند و رنگ پوست‌های گوناگونی نیز دارند.
 
حریم خصوصی و امنیت
بوت مستقیم: زمانی که دستگاه را ریستارت می‌کنید، قابلیت بوت مستقیم به شما این امکان را می‌دهد که فرآیند روشن شدن دستگاه سریع‌تر انجام شود. البته در این مدت، راه‌های ارتباطی مهم نیز برقرار هستند. بنابراین حتی پیش از زمانی که پسورد دستگاه را وارد کنید، گوشی پیام‌های متنی مهم را دریافت می‌کند و هشدار ساعت نیز در صورت وجود پخش می‌شود.
 
آپدیت نرم افزاری یکپارچه: اگر کاربر تنظیمات لازم را در بخش بروزرسانی اعمال کند، اندروید نوقا می‌تواند آپدیت‌های سیستمی را به صورت خودکار در پس زمینه دانلود کند. از این طریق دستگاه همیشه به روز خواهد بود.
 
رمزگذاری بر پایه فایل‌ها: برای اینکه کاربران به بالاترین سطح از امنیت دست یابند، اندروید نوقا قابلیت رمزگذاری بر پایه فایل‌ها را ارائه کرده است. اندروید نوقا رمزگذاری را به جای اینکه در سطح هر بلوک انجام دهد، در سطح فایل‌ها انجام می‌دهد. به این طریق اندروید می‌تواند برای فایل‌های کاربر ایزوله‌تر و ایمن‌تر باشد.
 
دسترسی به پوشه مورد نظر: اپلیکیشن‌ها ممکن است از کاربر برای دسترسی به پوشه‌ی خاصی اجازه بخواهند (همانند مجوز‌های هر اپلیکیشن). این یک ویژگی محدود شده نسبتا به مجوز‌های ذخیره سازی (Storage Permission) اپلیکیشن‌هایی است که نیاز به دسترسی به پوشه مشخصی را دارند. این قابلیت به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد که دسترسی مستقیمی به رسانه‌های قابل حمل داشته باشند (البته تنها در دستگاه‌هایی که توانایی سخت‌افزاری آن را دارند).
 
تشخیص چهره: تشخیص چهره یکی از بخش‌های قفل هوشمند (Smart Lock) است. با استفاده از این ویژگی، فرآیند قفل گشایی دستگاه ساده‌تر می‌شود. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که سیستم شناسایی چهره جدیدی در این نسخه استفاده شده است. این سیستم جدید کمتر به شرایط محیطی نظیر میزان نور، آرایش، ‌عینک و موارد این چنینی حساسیت دارد. در این سیستم شیوه گرفتن گوشی در دست چندان مهم نیست. البته قابلیت مذکور تنها در دستگاه‌های مشخصی قابل استفاده است.
 
تنظیمات ابتدایی دستگاه و مهاجرت به آن
بهبود سیستم تهیه فایل پشتیبان: در اندروید نوقا می‌توان از تنظیمات سیستمی نیز فایل پشتیبان تهیه کرد. از جمله این موارد، تنظیمات مربوط به دسترسی‌ها، مجوز‌های زمان اجرای اپلیکیشن، تنظیمات هاتس‌پات وای‌فای و شبکه وای‌فای هستند.
 
بین‌المللی کردن دستگاه
پشیتبانی از چند محل: کاربران در اندروید نوقا می‌توانند چند محل را برای دستگاه انتخاب کنند. نتیجه چنین اقدامی نمایش نتایج جستجو در چند زبان است و دیگر هشداری در خصوص ترجمه صفحه نیز نمایش داده نمی‌شود. زیرا کاربر موقعیتی را در سیستم انتخاب کرده که زبان محلی آن، زبانی است که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.
 
پشتیبانی از زبان‌های جدید: اندروید نوقا به کاربرانش این امکان را می‌دهد که چندین زبان را برای دستگاه انتخاب کنند. این سیستم عامل به کاربران اجرا می‌دهد که از ۱۰۰ زبان جدید و ۲۵ محل، زبان موردنظرشان را انتخاب کنند. از جمله این زبان‌های پراستفاده می‌توان به انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و عربی اشاره کرد. چنین قابلیتی به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد که پشتیبانی بهتری را ارائه کنند.
 
تنظیمات جدید زبان: انجام تنظیمات مربوط به زبان در اندروید نوقا باعث می‌شود که اپلیکیشن‌ها بتوانند متون و کیبورد را با زبان مناسبی در اختیار کاربر قرار دهند.
 
دسترسی‌ها
تنیظمات دسترسی در زمان نصب: در اندروید نوقا فرآیند کنترل دسترسی‌ها در زمان اولین استفاده از گوشی ساده‌تر از گذشته شده است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید روش زوم کردن، سایز فونت، سایز نمایش و TalkBack را تنظیم کنید.
 
سایز نمایش: کاربران در اندروید جدید علاوه بر اینکه می‌توانند سایز متون را افزایش یا کاهش دهند،‌ امکان بزرگ یا کوچک کردن تمام المان‌های موجود در صفحه نیز وجود دارد.
 
دسترسی به خروجی مونو: این قابلیت به کاربرانی که در گوششان مشکل شنوایی دارد کمک می‌کند. گوشی در این حالت کانال استریو چپ و راست را ترکیب می‌کند و یک خروجی مونو تحویل می‌دهد.
 
تنظیم سرعت گفتن کلمات: کاربران می‌توانند سرعت گفتن کلماتشان را در گوشی تنظیم کنند که این کار باعث افزایش بهره‌وری دستگاه در حین گوش دادن به کلمات کاربر می‌شود. در این نسخه تنظیمات گسترده‌ای در خصوص سرعت گفتار کاربر وجود دارد.
 
اندروید برای کار
حالت کار: حالت کار در اندروید نوقا به کاربر اجازه می‌دهد که اپلیکیشن و نوتیفیکیشن‌های مربوط به کار را در گوشی فعال یا غیرفعال کند. نتیجه این اقدام کار بهتر و تعادل در زندگی می‌شود.
 
همان‌طور که در بالا مطالعه کردید، قابلیت‌های جدید زیادی را در نسخه نهایی اندروید N شاهد هستیم. این نسخه شاید در ظاهر شبیه به سایر بروزرسانی‌های اندروید باشد اما باید توجه داشت که ویژگی‌های زیادی به آن اضافه شده‌اند. همان‌طور که گفته شد، این بروزرسانی در حال حاضر تنها برای دستگاه‌های نکسوس منتشر شده است. ال‌جی اعلام کرده که وی ۲۰ را با اندروید نوقا عرضه خواهد کرد. با این اوصاف محصول جدید ال‌جی اولین دستگاه غیر نکسوسی است که از اندروید ۷.۰ استفاده می‌کند.
 
نظر شما در خصوص ویژگی‌های جدید اندروید نوقا چیست؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.