سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 22, 2016
19:08 پنجشنبه، 1ام مهرماه 1395
کد خبر: 79993

مایکروسافت به محدود کردن لینوکس روی لپ تاپ های سری Signature Edition متهم شد

لپ تاپ های امروزی قدرتمند تر، باریک تر و البته زیباتر از گذشته به نظر می رسند، درست مثل Lenovo Yoga Book. در حالی که اکثر این لپ تاپ ها با پیش فرض اجرای ویندوز ساخته شده اند، اما بسیاری تمایل دارند که سیستم عامل های دیگر نظیر لینوکس و کروم او اس را روی آن داشته باشند.
 
اما اخیرا برخی از خریداران لپ تاپ های Yoga 900 و Yoga 910S و Yoga 710S متوجه شده اند که نمی توانند چنین کاری را انجام دهند که دلیل آن توافقی است میان مایکروسافت و تولیدکنندگان لپ تاپ ها نظیر لنوو.
 
پی سی های Signature Edition از سخت افزاری بهره می برند که ویندوز 10 را در خالص ترین حالت ممکن اجرا می کند و نیازمند هیچگونه نرم افزار جانبی دیگری نیست. در واقع به این دستگاه ها همچون موبایل های نکسوس گوگل نگاه کنید که خالص ترین ورژن اندرویدی روی آن ها نصب شده.
 
مشکل از آن جایی آغاز می شود که SSD کامپیوترها با فرمت RAID قفل شده و کرنل لینکوس قادر به درک آن نیست و نمی تواند روی چنین حافظه ای نصب شود.
 
این مبحث در انجمن های پشتیبانی لنوو مطرح شد اما بعد از مدتی تاپیک مربوطه پاک شد. سپس دوباره تاپیک بازگشت ولی از آن موقع تاکنون قفل مانده و کسی پاسخگو نیست.
 
جامعه کاربران لینوکس سریعا نسبت به این اقدام واکنش نشان داده و مایکروسافت را مقصر دانسته اند که لینوکس را روی کامپیوترها محدود کرده است.
 
لنوو نیز در رابطه با این ماجرا واکنش نشان داده و گفته است که آن ها به عمد این کار را نکرده اند تا کاربران از تجربه لینوکس محروم باقی بمانند. لنوو می گوید استفاده از فرمت RAID صرفا برای افزایش کارایی سیستم به کار رفته و قصد دیگری در استفاده از آن نبوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.