اپراتورها

تلفن همراه

October 5, 2016
10:13 چهارشنبه، 14ام مهرماه 1395
کد خبر: 80339

ارزیابی گزارش‌های ترابرد توسط رگولاتوری/همراه اول جریمه می‌شود یا ایرانسل؟

رگولاتوری به عنوان متولی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه و ناظر بر مرکز مدیریت ترابرد، گزارش‌های متناقض آماری همراه اول و ایرانسل را پیرامون ترابرد مشترکان مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
نبرد عجیب اپراتورهای اول و دوم همراه کشور بر سر ارائه آمار ترابردپذیری تنها یک ماه و نیم پس از اجرای عملیاتی این پروژه ملی (MNP) از جمله رقابت‌های سطح پاپین حوزه ارتباطات به حساب می‌آید که نمای بیرونی حوزه را زشت جلوه می‌دهد.
 
این دو اپراتور مسلط کشور که بیشترین سهم بازار ارتباطی را در برابر رایتل، تالیا، مشارکتی سیار اصفهان و سازمان منطقه آزاد کیش دارند، از زمان شکل‌گیری ایرانسل وارد رقابت جدی و تحرک شدند.
 
مسلم است که همراه اول و ایرانسل با در اختیار داشتن عمده سهم بازار ارتباطی (به ترتیب 57 و 40درصد)، همواره به دنبال خوب جلوه دادن خود در برابر دیدگان مشترکان ارتباطی کشور هستند و در برابر هر طرحی که آنها را از رسالت افزایش ضریب نفوذشان باز دارد، مقاومت کنند.
 
نزدیک به 1.5 ماه از اجرای نهایی و حدودا سه ماه از راه‌اندازی آزمایشی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه می‌گذرد که اخیرا منجر به جنجال این دو اپراتور بر سر میزان مشترکان ترابرد کرده به شبکه‌‌شان شده است.
 
ترابردپذیری شماره‌های همراه که این روزها تبلیغاتش بیش از پیش به چشم می‌خورد و به گوش می‌رسد، امکانی را فراهم می‌آورد تا مشترکان تلفن همراه بدون هیچ دغدغه‌ای قادر به جابجایی خطوط خود در اپراتورهای مختلف باشند.
 
فرضا اگر از جمله مشترکان ناراضی یکی از اپراتورهای اول، دوم یا سوم هستید با ترابرد شماره می‌توانید به راحتی و با حفظ شماره وارد شبکه اپراتور دیگر شوید و از خدمات آن بهره‌مند گردید.
 
طبیعی است که هر کدام از اپراتورهای موبایل در راستای اجرای این طرح دنبال جذب بیشتر مشترکان دیگر اپراتورها و حفظ مشترکان کنونی است.
 
لذا رقابت سنگینی بین آنها برای ارائه خدمات متنوع‌تر با جذابیت قیمت ایجاد شده است تا به این طریق نظر مشترکان را به شبکه خود جلب کنند.
 
داستان جنجال بر سر ترابرد مشترکان این دو اپراتور از زمانی شروع شد که مدیر عامل ایرانسل در نشست رونمایی از پروژه‌های این اپراتور، خبر از تعداد مشترکان ترابرد شده از همراه اول به این اپراتور و بالعکس داد.
 
همین موضوع موجب شد تا همراه اول نسبت به آمار منتشر شده واکنش نشان دهد و آمار دیگری از میزان ترابرد مشترکان ارائه کند.
 
متن کامل آمار ارائه شده از سوی این دو اپراتور در گزارشی با عنوان " سهم طلبی عجیب اپراتورها از ترابردپذیری" منتشر شده که دیگر مجال پرداخت به آن نیست.
 
در حالیکه انتظار می‌رفت رگولاتور ارتباطی به عنوان حاکمیت حوزه ICT و همچنین به عنوان متولی اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه، ورود به موقعی به این درگیری آماری داشته باشد و آمار قطعی و شفاف میزان ترابرد شده‌ها را اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری تنها با اعلام آماری کلی عنوان کرد: از ابتدای راه‌اندازی پروژه ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه تاکنون بیش از 55 هزار درخواست ترابرد شماره در مرکز مدیریت ترابرد رگولاتوری ثبت شده است.
این اظهارنظر هیچ کاری از پیش نبرد و به اصطلاح گره‌ای را از اختلاف نظر پدیدار شده باز نکرد زیرا به صورت جزیی آماری از میزان ترابرد به شبکه اپراتورها نداد.
 
در حالیکه مسئولان رگولاتوری در مراسم رونمایی از پروژه‌های ایرانسل حضور داشتند اما در برابر آمار ارائه شده از سوی مدیر عامل این اپراتور واکنشی نشان ندادند اما با ورود همراه اول به بحث میزان ترابردپذیری و تکذیب آمار ایرانسل، بالاخره رگولاتوری خودی نشان داد.
 
البته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همواره از اعلام مباحث آماری و قیاس بین اپراتورها که به نوعی منجر به رتبه‌بندی آنها می‌شود واهمه داشته زیرا با اعلام هر نظری، مخالفت‌هایی به راه خواهد افتاد.
 
اما با این حال چنین موضوعی ملاک خوبی برای سکوت اختیار کردن نیست و انتظار می‌رود رگولاتوری مطابق نقش حاکمیتی خود با صلابت و قدرت در میدان حاضر شده و مانع منفعت طلبی اپراتورهای ارتباطی شود.
 
با توجه به اینکه نظارت اصلی بر مرکز ترابرد شماره‌ها با رگولاتوری است، انتظار می‌رود این نهاد به صراحت آمارهای استخراج شده از این مرکز را بدون هیچ نگرانی منتشر کند یا اگر قرار نیست با انتشار آمار موجب هرج و مرج در حوزه ارتباطات شود، اپراتورها را هم از اعلام هرگونه آماری به زعم خود منع کند.
 
علی‌رغم اینکه معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری گفته است که هرگونه آماری غیر از آنچه در مرکز مدیریت ترابرد ثبت شده صحیح نیست و به نوعی هر دو آمار ارائه شده از سوی اپراتورهای اول و دوم را رد کرده است اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود.
 
صادق عباسی شاهکوه –معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری- پیش از این در روند برگزاری نمایشگاه تلکام 2016 و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه "اگر اپراتورهای موبایل آمار غلطی از میزان ترابردپذیری ارائه کنند، رگولاتوری چه برخوردی خواهد کرد؟"، گفته بود که این موضوع در حیطه کاری معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری است نه بنده اما هر گونه اطلاعات غلط دادن از سوی اپراتورها تخلف محسوب می‌شود.
 
لذا با تکیه بر اظهارات معاونت‌های بررسی‌های فنی و صدور پروانه و نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری باید منتظر برخورد با همراه اول یا ایرانسل یا هر دوی آنها به عنوان ارائه کنندگان آمار غلط باشیم.
 
با توجه به اینکه یک بعد اصلی طرح ملی ترابردپذیری شماره‌ها، مردم و مشترکان موبایل را شامل می‌شود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید ابزاری برای جلوگیری از ارائه آمار اشتباه و جعلی از سوی اپراتورها داشته باشد.
 
یکی از راهکارهای ساده، منع تمامی اپراتورهای موبایل از ارائه گزارش‌های آماری پیرامون ترابردپذیری و ارائه گزارش‌های مربوط به این حوزه تنها از طریق دریچه واحد رگولاتوری (به عنوان متولی اجرای ترابردپذیری شماره‌های همراه) است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.