تلفن همراه

گوشی

October 30, 2016
21:26 یکشنبه، 9ام آبانماه 1395
کد خبر: 80871

وزیر ارتباطات در مراسم امضای سند همکاری با طرف فنلاندی اعلام کرد: بومی سازی تولید و تامین منابع مالی، شرط حضور نوکیا در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزیر توسعه تجارت خارجی فنلاند با حضور روسای جمهوری دو کشور سند همکاری امضا کردند.
 
با حضورحسن روحانی و سائولی نینیستوو روسای جمهوری دو کشور ایران و فنلاند، چهار سند همکاری در بخش های ارتباطات و فناوری، محیط زیست و سرمایه گذاری به امضای طرفین رسید.
یادداشت تفاهم در زمینه ارتباطات و فناوری را محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و کایمو کانن، وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند امضا کردند.
 
همچنین سه یاداشت تفاهم در بخش های انرژی، محیط زیست و سرمایه گذاری نیز به ترتیب به امضای وزیر نیرو، رییس سازمان جنگل‎های ایران و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و طرف فنلاندی رسید.
محمود واعظی درباره امضای این تفاهم نامه با فنلاند گفت: ما به‎عنوان دولت پروژه های بسیار بزرگی برای 5 سال آینده داریم؛ بنابراین طی این مدت سرمایه گذاری بسیار زیادی در حوزه ICT خواهیم داشت.
 
وی افزود: حجم روابط میان دو کشور درحال‎حاضر بالغ بر 100 میلیون یورو است که کمتر از انتظار دو کشور است که با توجه به مقدمات خوبی که برای گسترش روابط میان دو کشور به وجود آمده است که امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.
 
واعظی چند توافق میان مقامات دو کشور را قطعی و تعدادی دیگر را در حال مذاکره اعلام کرد و ادامه داد: اگر شرکت های فنلاندی ازجمله نوکیا بخواهند در ایران حضور قوی داشته باشند، باید در ارتباط با سرمایه گذاری و بومی‎سازی تولید و تامین منابع مالی و تسهیلات بانکی اقدام کند. 
 
مسوول حوزه ICT کشور همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر می رسد زمینه همکاری میان دو کشور در حوزه ICT گسترده است و ما به‎عنوان دولت، پروژه های مهم بزرگی برای 5 سال آینده داریم که باید بستری آماده کنیم که اپراتورها و شرکت ها بتوانند براساس آن به مردم سرویس دهند؛ بنابراین در 5 سال آینده سرمایه گذاری بسیار وسیعی در حوزه ICT خواهیم داشت. 
 
وی به تعامل ایجادشده میان بخش خصوصی دو کشور پرداخت و افزود: انشاالله با امضای این سند، عزم دو دولت برای حمایت از بخش خصوصی را بیشتر نشان می دهیم و تردیدی نیست که آنچه مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، از توسعه همکاری ها حمایت می کنیم. 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان پیشنهادات متعدد شرکت های خارجی برای همکاری در حوزه ICT کشور گفت: طبیعی است که شرکت های ایرانی شریکی را انتخاب می کنند که مناسب ترین پیشنهادات را با شرایط بازار ایران و به خصوص انتقال فناوری، جذب سرمایه خارجی و بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و ماهر ارایه کنند.
 
وی افزود: علاوه‎بر پروژه های شرکت های خصوصی، دولت نیز پروژه هایی را برای آینده فراهم کرده است که اپراتورها، FCPها و شرکت مخابرات بر اساس زیرساختی که ما فراهم می کنیم، بتوانند در حوزه دسترسی به مردم خدمات ارایه دهند.
وی با بیان همکاری ایران و آلکاتل در گذشته و با بیان اینکه زبان مشترکی بین ایران و فنلاند وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه نوکیا آلکاتل را خریده، فعالیتش جامعیت پیدا کرده است.
 
 تاکید رییس جمهور بر همکاری دو کشور در حوزه ICT
پس از امضای این تفاهم نامه، حسن روحانی رییس جمهور ایران در نشست خبری خود با سائولی نینیستوو، رییس جمهوری فنلاند گفت: در زمینه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری های پیشرفته به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرایط بسیار خوبی برای توسعه روابط علمی و فناورانه بین دو کشور وجود دارد.
 
روحانی گفت: در جریان مذاکرات استفاده از ظرفیت های روابط ایران و اتحادیه اروپا و گسترش این روابط در حوزه های مختلف علمی و اقتصادی را به ویژه بعد از برجام  مورد تاکید قرار دادیم.
 
وی با بیان اینکه ایران علاوه‎بر توسعه روابط با فنلاند، علاقه‎مند به گسترش ‏مناسبات با کشورهای اتحادیه اروپاست، ‏افزود: امروز ظرفیت ها و زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های گوناگون صنعت، انرژی، ‏حمل و نقل و ارتباطات در ایران وجود دارد که از مشارکت سرمایه گذاران و شرکت های فنلاندی در این ‏راستا استقبال می کنیم. همچنین شرکت های فنی و مهندسی ایران نیز توانمندی های خوبی برای اجرای ‏پروژه های گوناگون دارند که این توانمندی می تواند برای اجرای پروژه های مشترک در فنلاند به کار ‏گرفته شود و این همکاری مطمئنا به سود هر دو کشور خواهد بود.‏
 
 نوکیا، آماده ورود به ایران
بر اساس این گزارش سال گذشته نوکیا شرکت آلکاتل-لوسنت را به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار تصاحب کرد تا با خریداری رقیب فرانسوی خود، در حوزه تجهیزات مخابراتی وارد رقابت جدی با هوواوی و اریکسون شود.
نوکیا از یک سال پیش با همراه اول و ایرانسل همکاری دارد و پس از خرید آلکاتل توسط نوکیا، این شرکت نیز علاقه مند به همکاری با شرکت های ایرانی است.
 
براساس این گزارش، با امضای سند همکاری ایران و فنلاند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، راه برای همکاری نوکیا به عنوان یکی از غول های مخابراتی دنیا، با شرکت های ایرانی به ویژه FCPها و اپراتورهای موبایل باز می شود.
 
در حالی قرار است همکاری های ایران و فنلاند در حوزه فناوری اطلاعات افزایش یابد که فنلاند براساس رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد، از حیث آمادگی شبکه ای (NRI) و استفاده از فناوری های نوین دیجیتال در جایگاه دوم است.
 
شاخص آمادگی شبکه ای نشان‎دهنده توانایی و میزان پذیرش کشورها در منتفع شدن کامل آنها از فناوری اطلاعات و ارتباطات و میزان منتفع شدن کامل شهروندان این کشورها از این حوزه در زندگی روزمره است، از شاخص های دیگر رتبه بندی در این مقوله، دسترسی به شبکه اینترنت است. بر این اساس کشورهای سنگاپور، فنلاند، سوئد، نروژ و آمریکا به ترتیب اول تا پنجم هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.