اپراتورها

تلفن همراه

November 3, 2016
13:53 پنجشنبه، 13ام آبانماه 1395
کد خبر: 80955

چرا اپراتورها اقدام به ساخت شبکه مستقل اینترنت اشیاء کرده‌اند؟

اپراتورهای وایرلس در سراسر جهان در حال ساخت شبکه‌های جدید برای اینترنت اشیاء هستند.
 
این شبکه‌ها با آنتن‌های مخابراتی کنونی متفاوت بوده و با شبکه‌های تلفن همراه کار نمی‌کنند و همچنین با ابزاری که هنوز ساخته نشده‌اند باید کار کنند.
 
بازیگران کوچک در این عرصه کمپانی‌هایی مانند Comcast، سافت بنک، اورنج، SKT، KPN و «سوئیس کام» هستند که هرکدام شبکه اینترنت اشیاء با تعاریف خود را می‌سازند. ورایزون و وودافون نیز در حال به‌روزرسانی شبکه‌های خود برای اینترنت اشیاء هستند و سیسکو، سامسونگ، نوکیا و اریکسون نیز ابزارهای لازم را به این کمپانی‌ها برای توسعه اینترنت اشیاء می‌فروشند.
 
اما به‌راستی چرا شبکه‌های تلفن همراه نمی‌توانند ابزارهای اینترنت اشیاء را پشتیبانی کنند؟
 
کارشناسان سه دلیل عمر باتری، هزینه و شبکه تحت پوشش وایرلس را از دلایل عمده ذکر می‌کنند.
 
واقعیت این است که شبکه‌های سلولار نمی‌توانند با معضل عمر باتری کنار بیایند و در بهترین حالت در شبکه‌های جدید باتری خوری باعث اذیت و آزاد کاربران شده است. هر گوشی موبایلی هرچند ثانیه چندین بار به آنتن مخابراتی وصل می‌شود و این ردو بدل کردن سیگنال باعث باتری خوری می‌شود که نمی‌توان برای آن چاره‌ای اندیشید. اما ابزارهای اینترنت اشیاء اغلب خواب‌دارند و احتیاجی به سیگنال رسانی رادیویی ندارند و بنابراین رهیافت شبکه‌های اینترنت اشیاء با شبکه‌های سلولار کاملاً متفاوت هستند.
 
از سوی دیگر قرار دادن ابزارهای اینترنت اشیاء روی شبکه‌های سلولار بسیار پرهزینه هستند و چند آنتنه شدن، شبکه‌های رادیویی پیچیده و حق امتیاز گران آی پی روی هزینه نهایی تأثیر می‌گذارد اما شبکه اینترنت اشیاء مانند اکسس پوینت وای فای، گیت وی مخصوص بدون هزینه دارد.
 
همچنین در بخش شبکه تحت پوشش باید گفت LTE در همه‌جا نیست و مثلاً ردیاب و کاشف غذا در زیرزمین که روی اینترنت اشیاء باید تعریف شود، روی شبکه‌های سلولار به‌عنوان نقطه کور جواب نمی‌دهد. باشبکه اینترنت اشیاء ارسال و دریافت پیام کوتاه بدون هزینه زیاد انجام می‌شود که در اغلب اوقات در نقاط کور هم جواب می‌دهد و سنسورهای مسئول خوانش دستورات کارها را با نرخ کمتر از 1 کیلوبیت بر ثانیه پیش می‌برند.
 
به همین خاطر شبکه‌های جدید اینترنت اشیاء با هزینه کم، باتری خوری بسیار پایین و پوشش مناسب شبکه‌ای در حال گسترش و توسعه هستند تا بتوان شبکه‌ای جدید از روی آنها در سطوح ملی و بین المللی ساخت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.