بازار سرمایه

November 20, 2016
9:35 یکشنبه، 30ام آبانماه 1395
کد خبر: 81231

مشاور سازمان خصوصی‌سازی: تجربه ادغام ۲ شرکت بورسی مانند مخابرات و همراه اول را تاکنون نداشتیم

فاز نخست ره‌نگاشت پنج ساله مخابرات در حالی وارد فاز اجرایی شده که نگرانی‌هایی را برای سهامداران این هلدینگ و شرکت ارتباطات سیار ایران ایجاد کرده است؛ قرار است سهامداران کدام شرکت، سهامدار دیگری شوند؟!
 
شهریور ماه سال جاری و همزمان با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران نقشه راه پنج ساله این شرکت که به ره‌نگاشت هم شهرت دارد،‌ با توضیحات مدیر این هلدینگ رونمایی شد.
 
رسول سرائیان در آن جلسه عنوان کرد که بر اساس تصمیم هیأت مدیره، قرار است یکپارچه‌سازی مخابرات ایران در جهت رسیدن به یک شرکت پیشروی دیجیتال تا سال 1400 عملیاتی شود.
 
وی گفت: طی فاز نخست این نقشه راه، یکپارچه‌سازی تلفن ثابت را با ادغام شرکت‌های مخابرات استانی خواهیم داشت که تا پایان سال آینده به طول می‌انجامد.
 
مدیر عامل مخابرات ایران همچنین ابراز کرد: از ابتدای سال 95 در یک برنامه یک ساله ادغام شرکت ارتباطات سیار ایران را با مخابرات انجام می‌دهیم تا یکپارچه‌سازی بخش تلفن ثابت و همراه شکل گیرد.
 
با تشریح این ره‌نگاشت پنج ساله برخی ابهامات و دغدغه‌ها از جمله اینکه آیا امکان ادغام دو شرکت سهامی در یکدیگر وجود دارد؟ و تکلیف سهامداران این دو شرکت چه می‌شود؟، مطرح شد.
 
در حالیکه برخی اظهارنظرات از سوی مقامات بورسی پیرامون این تصمیم‌گیری مطرح شد اما سعی کردیم تا نظر مسئولان سازمان خصوصی‌سازی را نیز جویا شویم.
 
جعفر سبحانی –مشاور سازمان خصوصی‌سازی- چنین تصمیم‌گیری از سمت مسئولان مخابرات در راستای پیشبرد برنامه استراتژیک را بی‌مانند و تجربه‌ای نو عنوان کرد و گفت: پیش از هر اقدامی، با توجه به اینکه هر دو شرکت به صورت مستقل در بورس عرضه شده‌اند باید بورس را نسبت به این تصمیم مجاب کنند.
 
وی افزود: قطعا در این مسیر سازمان بورس به مخابرات می‌گوید تا از سازمان خصوصی‌سازی مجوزهای لازم را دریافت کند چرا که بدون مجوز از ما نمی‌توانند ادغام را انجام دهند.
 
او خاطر نشان کرد: زمانیکه مخابرات مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد به همراه شرکت ارتباطات سیار و 30 مخابرات استانی بود و حالا هم اگر این هلدینگ در نظر داشته باشد تا همراه اول را به صورت یکپارچه با خود وارد بورس کند باید مجوزهای لازم را دریافت کند.
 
سبحانی گفت: قطعا انجام چنین کاری وقت‌گیر است و باید کار کارشناسی روی آن انجام شود.
 
مشاور سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر تصریح کرد: تاکنون تجربه‌ای این چنینی در ادغام نداشتیم اما چون مخابرات در قالب هلدینگ استانی‌ها و همراه اول است و سهام آن در قالب بلوک، مشتری حقیقی و حقوقی فروخته شده است لذا اگر بخواهد هرگونه تغییری در مالکیت و اساسنامه شرکت‌هایش بدهد باید حتما مجوز سازمان خصوصی سازی را داشته باشد.
 
بلوک پنجاه به علاوه یک سهمی شرکت مخابرات ایران آذر سال 1388 در بزرگترین معامله تاریخ بورس توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین به ارزش حدود هشت هزار میلیارد تومان خریداری شد.
 
آذر ماه سال 89 نیز شرکت ارتباطات سیار ایران پنج درصد از سهام خود را برای اولین بار در فرابورس عرضه و از مرداد سال 92 رسماً فعالیت خود را در بورس آغاز کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.