اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 12, 2016
12:19 دوشنبه، 22ام آذرماه 1395
کد خبر: 81554

رئیس مرکزرسانه های دیجیتال: اتصال انسان به فضای مجازی تا سال۲۰۳۰/ ۲۳ گجت به هر فرد وصل می شود

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با تشریح آینده وب در دنیا گفت: تا سال ۲۰۲۷ بالغ بر ۲۳ ابزار همراه به انسان متصل می شود و حریم خصوصی معنای امروزی را نخواهد داشت.
مرتضی موسویان امروز در اجلاس توسعه دهندگان وب فارسی آینده وب در افق ۱۴۰۴ کشور و نیز تا پایان سال ۲۰۳۰ در دنیا را تشریح کرد.
 
وی با اشاره به اینکه وب ۱ از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۰ توسعه یافت، گفت: در این پلت فرم سرویس های یکطرفه ای مانند ایمیل رایج شد و کاربران از طریق متن و در چت روم ها اطلاعات را تبادل می کردند، اما با روی کار آمدن وب ۲ ارسال حجم قابل توجهی از اطلاعات به صورت تعاملی برای کاربران ممکن شد و به نحوی که در سال ۲۰۰۶ بیش از یک میلیارد کاربر جذب دنیای وب شدند.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۰۰ کاربران تنها درگیر ۱۵درصد فضای وب بودند، ادامه داد: اما در سال ۲۰۱۰ این رقم به ۵۰ درصد رسید و در این فاصله شمار کاربران در فضای اینترنت افزایش یافت و بسیاری از سایت های معروف ایجاد شدند.
 
وی با بیان اینکه در دنیای وب ۲ نرم افزارهای مبتنی بر وب به کاربران ارائه شد و تسهیل دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات برای کاربران به وجود آمد، خاطرنشان کرد: آنچه در دهه آینده به عنوان بزرگترین کسب و کار وب روی می دهد، مربوط به بیگ دیتا است و در وب ۳ که از سال ۲۰۱۰ در برخی کشورها شروع شده کاربران به صورت صددرصد درگیر فضای وب می شوند.
 
موسویان با بیان اینکه وب ۳ با مزیت هایی چون قدرت یادگیری اشیا و هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۰ کاربران را غرق خود می کنند، ادامه داد: حریم خصوصی در وب ۳ و ۴ به معنای امروزی مطرح نخواهد بود و تا سال ۲۰۲۳ شاهد خواهیم بود که هر کاربر چندین وسیله همراه متصل به اینترنت داشته باشد.
 
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با تشریح آینده وب در دنیا گفت: تا سال ۲۰۲۷ بالغ بر ۲۳ ابزار همراه (گجت) به انسان متصل می شود و حریم خصوصی معنای امروزی را نخواهد داشت.
 
وی به تکامل و بلوغ فناوری ها در وب ۳ اشاره کرد و گفت: پس از این مرحله در وب ۴ فضای مجازی به فضای واقعی نزدیک می شود و با ایجاد بانک اطلاعاتی تمامی زندگی هر فردی متصل به اینترنت خواهد شد. در همین حال و در نهایت در وب ۵ تمامی عرصه های زندگی بشر از طریق وب و اینترنت، راهبری و مدیریت می شود.
 
موسویان گفت: پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۳ با توجه به امکاناتی چون شبیه سازی محیط به صورت مجازی، کاربر غرق در محیط وب شود، ادامه داد: وب ۳ به عنوان وب مفهومی فضای وب را به یک بانک اطلاعاتی بزرگ تبدیل می کند و آینده هر شیء در این فضا به سمت یادگیری پیش می رود.
 
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه یکی از تفاوت های وب ۳ نسبت به وب ۲ که هم اکنون مورد استفاده است، به ساخت اپلیکیشن برمی گردد به نحوی که در وب ۳ دیگر نیازمند دانستن زبان برنامه نویسی و نرم افزار نخواهیم بود و دیگر نباید یک متخصص کامپیوتر باشیم؛ چراکه وب ۳ این امکانات را به وجود می آورد که هر چه در تصورات بشر است، به واقعیت تبدیل شود و «شبهه انسان» با زیرساخت های هوش مصنوعی رقم خواهد خورد.
 
وی افزود: از سال ۲۰۲۵ امکان استفاده از شبیه سازی مغز به وجود می آید و با توجه به بلوغ هوشمندی، وب ۴ به عنوان یک دستیار نرم افزار برای انسان عمل خواهد کرد و از راه یادگیری ارتباط کاملا مستقلی را با مغز انسان خواهد داشت.
 
موسویان ادامه داد: از سال ۲۰۳۰ شاهد وب حاکم که همان وب ۵ است، خواهیم بود که به طور کل اتصال کامل انسان در فضای مجازی را به همراه دارد و صددرصد مغز و اندام انسان با تمامی حواس وی متصل به فضای مجازی می شود.
 
اجلاس توسعه دهندگان وب فارسی امروز در مرکز همایش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حمایت این وزارتخانه، سازمان پدافند غیرعامل و پلیس فتا توسط کانون توسعه دهندگان وب فارسی برگزار شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.