رگولاتوری

February 1, 2017
7:34 چهارشنبه، 13ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82205

رشد حوزه ارتباطات حاصل رقابت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور در چند سال اخیر نتیجه تقویت رقابت از طریق ورود فعالان جدید به این بازار است.
 
محمود واعظی که در مراسم بهره‌برداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE شرکت ارتباطات مبین نت سخن می‌گفت، افزود: رشد و شکوفائی اقتصادی و به دست آوردن بازار بین‌المللی از سوی شرکتها و کشورهای خارجی نیز حاصل رویکرد مثبت و برخورد سالم با رقابت بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری فراهم کردن بستر مناسب برای فعالیت در بازار ICT بوده است، اظهار کرد: موضوع شبکه ملی اطلاعات برای ما بسیار مهم است چرا که در بستر آن می‌توانیم بازار ICT را گسترش دهیم. این بازار در آغاز به کار دولت حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که بعد از سه سال و نیم در حال حاضر به ۴۰ هزار میلیارد رسیده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم ایران در بازار جهانی ICT را کم عنوان کرد و گفت: از آنجائی که ایران تقریباً یک درصد جمعیت جهان را دارد پس باید یک درصد از بازار جهانی ICT نیز سهم کشور ما باشد در حالیکه هم اکنون این سهم حدود سه دهم درصد است و باید برای افزایش آن تلاش کنیم.
 
واعظی افزود: در سرشماری الکترونیکی سال جاری مشارکت مردم در شهرهای کوچک بالای ۵۰ درصد و در روستاهای متصل به اینترنت پرسرعت بالای ۶۵ درصد بود در حالیکه پیش‌بینی ما مشارکت ۳۵ درصدی در شهرهای بزرگ، ۲۵ درصدی در شهرهای کوچک و مشارکت ۱۵ درصدی در روستاها بود.
 
وی با اشاره به اینکه مردم درصورت ارائه خدمات متنوع و با کیفیت خوب و سرعت بالا در بستر شبکه ملی اطلاعات، خواستار استفاده از فناوری هستند، گفت: هدف‌گذاری ما برای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه ششم توسعه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که برای دستیابی به آن باید بسیار تلاش کنیم.
 
واعظی با اشاره به اینکه خدمات دولت الکترونیک بازار بزرگی برای بخش خصوصی است اظهار کرد: اعتقاد ما به عنوان بدنه دولت فراهم کردن زیرساخت و بستر برای فعالیت بخش خصوصی است و بر این اساس فقط چارچوب‌ها را ایجاد کردیم تا فعالان بخش ICT، بدون وابستگی به تکنولوژی خاص، خدمات و سرویسهای متنوع را به مردم ارائه دهند.
 
وی ارائه نسل سوم تلفن همراه در ۷۵۰ شهر و نسل چهارم تلفن همراه در ۳۰۰ شهر کشور در حال حاضر را حاصل انحصارزدایی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌های فیبرنوری برای منازل و واحدهای تجاری دچار عقب‌ماندگی هستیم گفت: سرمایه‌گذاری در بخش فیبرنوری بسیار سنگین است و شرکت مخابرات ایران نیز سرمایه‌گذاری‌هائی را در این حوزه آغاز کرده است و باید براساس میزان بودجه موجود هدفگذاری کرده و کار را انجام دهد و در جائی که بودجه نداشت با همکاری و مشارکت سایر دارندگان پروانه برای توسعه فیبرنوری اقدام کند.
 
وی اظهار امیدواری کرد با بهره‌برداری از شبکه TD-LTE و ارائه اینترنت بی‌سیم به مردم بخشی از خلاء در حوزه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات برطرف شود.
وی افزود: امروز شبکه TD-LTE در چهار شهر تهران، کرج، مشهد و کیش راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۱۱ شهر برسد.
 
واعظی با اشاره به اهمیت توسعه مراکز داده داخلی و حمایت از تولیدات سخت‌افزاری در داخل کشور گفت: در حال حاضر وزارت ارتباطات از توسعه فعالیت سیصد شرکت نوپا و دانش بنیان در حوزه ICT در قالب ارائه وام وجوه اداره شده حمایت کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.