بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 1, 2017
8:08 چهارشنبه، 13ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82210

پرداخت موبایلی پایین تر از پذیرش اینترنتی است

شاپرک آمار پذیرندگی بانک ها در آذرماه سال جاری را اعلام کرد که بر این اساس سهم بازار پذیرش تلفن همراه نسبت به سایر ابزارها نظیر کارتخوان فروشگاهی و پذیرش اینترنتی پایین تر است.
 
براساس گزارش شاپرک سهم هر کدام از بانک ها در پذیرندگی ابزارهای پرداخت هم مشخص شده که بانک ملت در تعداد و مبلغ تراکنش بانک های پذیرنده و همچنین شاخص تعداد و مبلغ هر یک از ابزارهای پذیرش در صدر فهرست قرار دارد. و بانک آینده نیز درشاخص تعداد و مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی دوم شد.
 
بانک ملت با کسب ۳۴,۵۴ درصد از تعداد تراکنش ها و سهم ۳۲.۳۲ درصدی در آذرماه ۹۵ از میان ۳۴ بانک و موسسه اعتباری مجاز در لیست بانک های پذیرنده تراکنش های بانکداری الکترونیکی در مبلغ تراکنش برای نهمین ماه پی درپی در سال ۹۵ در جایگاه نخست در بین تمام بانک های پذیرنده به دست آورده است. 
بر اساس این گزارش بانک ملی نیز با سهم ۷,۱۲ درصدی در تعداد تراکنش ها در جایگاه سوم و  همچنین با سهم ۱۰.۹۴ درصدی در مبلغ تراکنش در جایگاه سوم قرار گرفت.
 
نکته قابل توجه این که بانک صادرات با سهم ۶,۷۲ درصدی در تعداد تراکنش ها و جایگاه چهارم در تعداد تراکنش ها دارای سهم ۱۲.۴۵ درصدی در مبلغ تراکنش ها و جایگاه دوم در این بخش است که این امر نشانگر این است که میانگین مبالغ در هر تراکنش در این بانک بیشتر از بانک ها ذکرشده است. همچنین بانک پارسیان با سهم ۷,۳۹ درصدی در تعداد تراکنش ها در جایگاه دوم در این بخش و با سهم ۳.۵۹ درصدی در مبلغ تراکنش ها در جایگاه نهم در مبلغ تراکنش های بانکی در آذرماه قرار گرفت. 
 
 سهم بانک ها از بازار تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش
بر اساس آمار سهم تعدادی تراکنش های هر یک از بانک های پذیرنده از بازار ابزارهای پذیرش برای آذرماه ۹۵ نشانگر این است که بیشترین سهم از تعداد تراکنش ها از هر سه ابزار کارت خوان فروشگاهی با ۳,۳۰ درصد، ابزار پذیرش موبایلی با ۷۲.۲۲ درصد و ابزار پذیرش اینترنتی با ۳۲.۷۴ درصد متعلق به بانک ملت بوده است.
 
همچنین بانک های ملی، پارسیان و صادرات به ترتیب با اختصاص ۷,۷۰، ۷.۶۸ و ۷.۶۱ درصدی در ابزار در تعداد تراکنش های ابزار کارت خوان فروشگاهی در جایگاه دوم تا چهارم قرار گرفتند و در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش اینترنتی بانک های سامان، ملی و پارسیان به ترتیب با اختصاص ۱۴.۳۳، ۱۴.۲۶ و ۱۰.۲۵ درصدی در مقام های دوم تا چهارم ایستادند و همچنین بانک های آینده با سهم ۱۵.۴۱ درصدی در رتبه دوم و پارسیان با سهم ۴.۰۷ درصدی در رتبه سوم در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی قرار گرفتند.
 
سهم قابل ملاحظه بانک آینده ۱۵,۴۱ درصد در تعداد تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی است درصورتی که این بانک در کل کمتر از ۲ درصد شبکه پرداخت را در اختیار دارد و این امر نشان از تمرکز این بانک در این حوزه نسبت به بانک های دیگر است.
 
 سهم بانک ها از بازار مبلغ ابزارهای پذیرش
بر اساس این گزارش در آذرماه نیز بانک ملت بالاترین سهم مبلغی در هریک از ابزارهای پذیرنده را کسب کرده است و سهم این بانک از مبلغ کارت خوان های فروشگاهی ۳۰,۴۸، از ابزار پذیرش اینترنتی ۵۳.۹۹ و از ابزار پذیرش موبایلی ۵۸.۳۷ بوده است درحالی که درمجموع تنها ۳۲.۳۶ درصد کل مبالغ تراکنش های کارتی به حساب مشتریان این بانک واریزشده است.
 
بر اساس این گزارش بانک صادرات با سهم ۱۳,۲۹ درصدی در رتبه دوم، بانک ملی ایران با سهم ۱۰.۳۲ درصدی در رتبه سوم و بانک کشاورزی با سهم ۵.۰۳ درصدی رتبه چهارم را از مبلغ تراکنش های کارت خوان های فروشگاهی را به خود اختصاص دادند و همچنین بانک های ملی، سامان و رفاه کارگران به ترتیب با سهم ۱۹.۵۴، ۴.۵۳ و ۳.۶۹ درصدی در جایگاه دوم تا چهارم در مبلغ تراکنش های اینترنتی قرار گرفتند و بانک های آینده، اقتصاد نوین و سامان نیز با ۱۱، ۱۰.۷۶ و ۷.۶۴ رتبه دوم و سوم را در مبلغ تراکنش های ابزار پذیرش بانکی در آذرماه سال ۹۵ کسب کردند.
 
 سهم اندک در پذیرندگی موبایل بانک 
بررسی این آمار حاکی است  تعداد بسیار کمی از بانک ها در بازار پذیرش ابزار موبایلی سهم قابل توجهی از پذیرش تراکنش های بازار را در اختیاردارند و بیشتر بانک ها در ابزار کارت خوان فروشگاهی و ابزار پذیرش اینترنتی سهم قابل توجه تری از ابزار پذیرش موبایلی در بازار رادارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.