دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 5, 2017
17:42 یکشنبه، 17ام بهمنماه 1395
کد خبر: 82271

خواسته وزیر ارتباطات از فعالان بازار ICT

وزیر ارتباطات گفت: اعتقاد ما بر آن است که موبایل علاوه بر برقراری تماس می‌تواند استفاده‌ها و کاربردهای بسیاری داشته باشد که برهمین اساس خواسته ما از اپراتورها آن است که کمی فعالیت‌های خود در این بخش را گسترش دهد.
 
محمود واعظی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح‌های رایتل، اظهار کرد: حدود سه سال و نیم قبل افراد متعددی اینگونه عنوان می‌کردند که رایتل به عنوان یک اپراتور فعالیت خود را شروع کرده اما با وجود در اختیار داشتن تمام امکانات فعالیت آن به سوددهی نرسیده و تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مشترک فعال ندارد. برهمین اساس این افراد به نوعی تلاش داشتند که این اپراتور که در آن زمان دارای انحصار ارائه‌ی خدمات نسل ۳ بود تعطیل شود.
 
وی ادامه داد: اما امروز می‌توان گفت رایتل مسیر اصلی خود را پیدا کرده و طرح‌های خوبی را اجرایی کرده است. از سوی دیگر بحث امنیت نیز مورد توجه قرار گرفته، چرا که لازم است شبکه همراه ما حتما با امنیت همراه باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به نقشی که طرح‌های افتتاح شده رایتل در تقویت شبکه ملی اطلاعات خواهد داشت، اظهار کرد: نکته دیگری که باید مورد توجه اپراتورها قرار گیرد آن است که اکنون در حوزه فعالیت اپراتورهای مجازی موبایل مدت‌هاست از آنها خواسته شده که اقداماتی را انجام دهند، اما در این زمینه ورود پرقدرتی صورت نگرفته است.
 
واعظی افزود: متاسفانه این موضوع به روحیه ما ایرانی‌ها باز می‌گردد که تمامیت‌ خواه هستیم. اما نظر ما این است که اگر سفره‌ای پهن شود و همه بر پای این سفره بنشینند، همه سود بیشتری خواهیم برد، اما اپراتورهایی که به دنبال آن هستند که همه چیز در دست خودشان باشد، قطعا از این مسابقه عقب خواهند افتاد.
 
او در ادامه صحبت‌های خود گفت: اکنون بحث‌هایی که در حوزه ابری وجود دارد از مشکلات فرهنگی ماست. در دنیا شرایط به گونه‌ای است که سال گذشته در این حوزه ۱۰۶ میلیارد دلار درآمدزایی صورت گرفته است.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: حتما بحث سرویس بر روی ابرهای اطلاعاتی باید مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه کار شود.
 
وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد آنکه در شرایط فعلی بسیاری فعالیت های مردم به تلفن همراه منتقل شده و ما اگر تا دیروز به دنبال راه اندازی دولت الکترونیک بودیم، اکنون تردید نداریم که باید موازی با دولت الکترونیک باید دولت همراه را نیز در دستور کار قرار دهیم. بر همین اساس امیدواریم تا پایان امسال یا حتی تا پایان ماه جاری اولین فاز دولت الکترونیک را راه اندازی کرده و پس از آن این مسیر را با سرعت دنبال کنیم.
 
واعظی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید مجدد بر نقش تلفن همراه در فعالیت های روزمره مردم اظهار کرد: در این حوزه لازم است اپراتورهای تلفن همراه نیز فعالیت های خود را گسترش داده و با شرکت های فعال در حوزه خدمات ارزش افزوده همگام شوند.
 
او در ادامه به اینترنت اشیا پرداخت و گفت: طبق بررسی های صورت گرفته تا سال 2020 در دنیا حدود 50 میلیارد شی متصل به اینترنت خواهیم داشت که در نهایت بحث اینترنت اشیا در حوزه فعالیت های تجاری و اقتصادی تاثیر به سزایی خواهد گذاشت. بر همین اساس لازم است ما اکنون این موضوع را نیز مورد توجه قرار دهیم.
 
وی همچنین عنوان کرد: نکته دیگر آنکه امیدواریم نگاه ها به کشور به سمت بهبود حوزه ICC تغییر پیدا کند چرا که اکنون شرکت های بسیاری در دنیا از فارغ التحصیلان ایرانی بهره می گیرند اما چرا ما خود در کشور این استعدادها را مورد بهره وری قرار ندهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.