اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 21, 2017
12:29 سه شنبه، 3ام اسفندماه 1395
کد خبر: 82488

مدیر فروم اینترنت اشیاء اعلام کرد: بازار 20 میلیارد دلاری اینترنت اشیاء در سال 1404/ راه اندازی مرکز نوآوری اینترنت اشیاء در دانشگاه امیرکبیر

مدیر فروم اینترنت اشیاء گفت: بر اساس پیش بینی های انجام شده ، اینترنت اشیاء در سال 1404 در ایران بازاری در حدود 20میلیارد دلار دارد.
 
مهدی روحانی نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در دومین کنفرانس ملی اینترنت اشیاء ( IOT ) در دانشگاه امیر کبیر ، با اشاره به اینکه این فروم از سال گذشته و بعد از برگزاری کنفرانس نخست اینترنت اشیاء شکل گرفت ، افزود : چالش های مشترکی که برای تجاری سازی اینترنت اشیاء وجود دارد مبنایی برای شکل گیری فروم اینترنت اشیاء در کشور قرار گرفت.
 
وی با بیان اینکه براساس این چالش ها 5 کارگروه تشکیل شده است ، تاکید کرد : امنیت یکی از چالش های مهم تجاری شدن اینترنت اشیاء در کل دنیا است و در کارگروه امنیت محافظت از حریم خصوصی ، مالکیت دیتا و زیرساخت های حیاتی  مطرح وراه حل ها و آگاهی سازی در این زمینه بررسی شد.
 
امنیت ، یکی از چالش های مهم اینترنت اشیاء
 
روحانی نژاد تصریح کرد: اگر مانند تمام تکنولوژی های جدید به موضوع امنیت ونگرانی های مسئولان در این زمینه توجه نشود ممکن است در ادامه مسیر این تکنولوژی مشکل ایجاد شود.
 
وی با اشاره به اینکه اینترنت اشیاء مانند حوزه مربوط به مخابرات استاندارد مشخصی ندارد، از تشکیل کارگروه فناوری با حضور اپراتورها و وندورها در این زمینه خبر داد و اظهارداشت: در اینترنت اشیاء چه در شبکه دسترسی و پلتفرم واپلیکیشن ها و سنسورها جریانات واستانداردهای مختلفی داریم که به نحوی در حال رقابت با هم هستند تا بتوانند توجه سرمایه گذاران و بهره برداران را جلب کنند.
 
مدیر فروم اینترنت اشیاء به موضوع رگولاتوری در حوزه اینترنت اشیاء به عنوان یکی دیگر از چالش های این حوزه اشاره کرد و با بیان اینکه در یک سال گذشته در این حوزه کارهایی انجام شده است ، افزود : با توجه به نیاز اپراتورها در این حوزه ، آنها به دنبال فرکانس جدیدی هستند تا بتوانند خدمات خود را در این زمینه در بستر این فرکانس ها ارایه کنند و به همین دلیل جلساتی را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار کردیم.
 
ضرورت رگولاتوری مشارکتی در حوزه اینترنت اشیاء
 
وی به رگولاتوری مشارکتی به عنوان یکی دیگر از موضوعات حوزه رگولاتوری اینترنت اشیاء اشاره کرد و تاکید داشت: حوزه اینترنت اشیاء به دلیل چند وجهی بودن آن نیاز به همکاری و تعامل با رگولاتوری دستگاه های مختلف دارد مانند بانک مرکزی ، رگولاتوری مربوط به برق ، گاز و همچنین بیمه مرکزی دارد و اگر این رگولاتورها با هم مشارکت نداشته باشند بستر لازم برای پیاده سازی اینترنت اشیاء در این حوزه و به صورت کامل ایجاد نمی شود.
 
روحانی نژاد سطح دخالت دولت درحوزه اینترنت اشیاء را از مباحث مطرح شده در این حوزه بیان کرد و افزود: در این کارگروه پیشنهاد شده به جای ارایه مجوز،  از طرف رگولاتوری مشخص شود که در چه جاهایی سرمایه گذاران این حوزه مجاز به سرمایه گذاری هستند و این خود باعث شفاف سازی در این حوزه می شود.
 
مدیر فروم اینترنت اشیاء به فعالیت استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در این حوزه اشاره کرد و در ادامه گفت : اگر استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در این حوزه فعالیت نکنند بیشترفضای این بازار در اختیار شرکت های خارجی قرار می گیرد و ما از این بازاری که در چند سال آینده برای اینترنت اشیاء در کشور ایجاد می شود استفاده خوبی نمی بریم.
 
وی ازفعالیت کارگروه مشارکت دراین زمینه چالش های این حوزه خبر داد و هدف این کارگروه را بیشتر تحریک تقاضا عنوان کرد و تصریح داشت : هنوز خیلی از دستگاه ها با موضوع اینترنت اشیاء آشنایی ندارند و سعی شد با برگزاری جلساتی این فرصت ها و امکانات را برای آنها معرفی کنیم که در حوزه هوشمند کردن کنترل های برق یک سری از مدل های تجاری در این حوزه مطرح شد.
 
روحانی نژاد با بیان اینکه امسال ما دراوج انتظارات مثبت مربوط به اینترنت اشیاء هستیم ، تاکید کرد : سرمایه گذاران این حوزه باید توجه داشته باشند که در تکنولوژی های جدید نخست اوج انتظارات وجود دارد و بعد از آن شاید یک نزولی خواهیم بود و دیدگاه ها واقع بینانه می شود.
 
پیش بینی درآمد 3 تریلیون دلاری اینترنت اشیاء در سال 2025
 
وی به پیش بینی 3 تریلیون دلاری در سال 2025 در حوزه اینترنت اشیاء اشاره کرد و افزود : این میزان درآمد برای اتصال 27 میلیارد شئی در سال 2025 پیش بینی شده است .
 
مدیر فروم اینترنت اشیاء از افزایش 70 درصدی درآمد در حوزه دیتا و اپلیکیشن به نسبت تله کام خبر داد و تصریح کرد : بر اساس پیش بینی ها ی انجام شده تا سال 1404  اینترنت اشیاء یک بازار 20 میلیارد دلاری را به دست می آورد.
 
وی به استقبال خوب کارآفرینان و استارتاپ ها به  این حوزه اشاره کرد  و تاکید داشت : یکی از مشکلات این حوزه تامین مالی برای پروژه های اینترنت اشیاء است و هنوز موانعی در این حوزه برای سرمایه گذاران وجود دارد .
 
روحانی نژاد از راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری اینترنت اشیاء در دانشگاه امیرکبیردر روزگذشته خبر داد و با اشاره به اینکه با این مرکز به دنبال فرصت سازی برای استارتاپ ها هستیم ، افزود : در این مرکز تمرکز ما بر روی بازار های واقعی اینترنت اشیاء است و بحث آموزش مسیر درست سرمایه گذاری در این حوزه برای استارتاپ ها و فعالان این حوزه و زنجیره ارزش کامل در حوزه اینترنت اشیاء را در این مرکز داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.